Preprint / Version 1

The Effect of Quantum Reading Method on Reading Interest of Third Grade Students at SDN Lemahputro 01 Sidoarjo


Pengaruh Metode Quantum Reading Terhadap Minat Baca Peserta Didik Kelas III di SDN Lemahputro 01 Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.2836

Keywords:

Research, Quantum Reading Method, Reading Interest

Abstract

The results of research on students' lack of interest in reading, the research problem is how to increase students' reading interest with the quantum reading method at SDN Lemahputro 01 Sidoarjo. Research methods Using experimental methods in the form of pretest - posttest. The research subjects were 23 class students, the research data were collected through a questionnaire with statistical analysis. Data analysis used normality test, homogeneity test and hypothesis test using SPSS version 24.0 for Windows. From the calculation of the data, the results of the analysis show that the score before the test is 64.4% and the average score after taking the test is 85.2% which is quite effective, indicating that the application of the quantum method is quite successful when H is removed or H is accepted. That is, the use of the quantum reading method can increase students' interest in reading in the Indonesian language subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fransiska Ayuka Putri Pradana, “Pengaruh Budya Literasi Sekolah Melalui Pemanfaatan Sudut Baca Terhadap Minat Membaca Siswa Di Sekolah Dasar,” Pendidik. Dan Konsling, Vol. 2, No. 1, Pp. 1–9, 2020.

N. Muhlisa, M. Pembelajaran, S. Reading, U. Kemampuan, And M. Pemahaman, “Metode Pembelajaran Speed Reading Untuk Kemampuan Membaca Pemahaman Page 1,” Skripsi, Vol. 1, No. 1, Pp. 5–10, 2021.

S. Khojanah And A. W. B. Suharto, “Metode Quantum Reading Untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas V Mi Guppi Nangkasawit,” J. Ilm. Mandala Educ., Vol. 8, No. 2, Pp. 1498–1502, 2022, Doi: 10.58258/Jime.V8i2.3240.

P. Pascasarjana And U. S. Maret, “Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Dan Menulis Permulaan Dengan Media Gambar,” Skripsi, Vol. 6, No. 2, Pp. 1–167, 2009.

N. S. S. Husnul Hafizah , Agus Utama, “Peran Gerakan Literasi Di Sekolah Dalam Membentuk,” J. Pendidik., Vol. 1, No. 1, Pp. 1–8, 2019.

A. Heru, “Penerapan Metode Quantum Reading Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sdn 93 Palembang,” Pernik J. Pendidik. Anak Usia Dini, Vol. 3, No. 1, Pp. 84–96, 2020, Doi: 10.31851/Pernik.V3i2.4841.

M. S. J. Fransiska Jaiman Madu, “Kemampuan Membaca Nyaring Siswa Sdi Bea Kakor, Kecamatan Ruteng,” Literasi Pendidik. Dasar, Vol. 2, No. 2, Pp. 47–56, 2021.

A. Hasan, “Peningkatan Kemampuan Membaca Nyaring Melalui Metode Latihan Pada Siswa Kelas Iv Sdn Salunggadue,” Kreat. Online, Vol. 5, No. 4, Pp. 246–257, 2019.

E. Hidayanti, “Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Cepat Dengan Menggunakan Metode,” Skripsi, Vol. 1, No. 1, Pp. 1–15, 2016.

M. F. Alfahad, “Penerapan Quantum Speed Reading Dalam,” J. Edukasi, Vol. 1, No. 1, Pp. 72–77, 2015.

K. Karim, “Meningkatkan Kemampuan Membaca Dalam Penerapan Metode Membaca Cepat Pada Siswa Sekolah Dasar,” J. Wawasan Mhs., Vol. 1, No. 3, Pp. 97–104, 2022.

A. Islam And N. Curup, “Strategi Pengelolaan Perpustakaan Sekolah Dalam Mengembangkan Minat Membaca Siswa Di Madrasah Ibtidaiyah,” J. Edukasi, Vol. 5, No. 2, 2021, Doi: 10.29240/Jpd.V5i2.3557.

P. S. Yogyakarta, D. Of, And P. Sleman, “Minat Baca Pada Siswa Kelas Vi Sekolah Dasar Negeri Delegan Reading Interest In 6 Th Grade Students Of The Public Elementary School,” E J., Vol. 6, No. 1, Pp. 166–178, 2016.

S. Rohman, “Membangun Budaya Membaca Pada Anak Melalui Program Gerakan Literasi Sekolah,” J. Pendidik., Vol. 4, No. 1, Pp. 151–174, 2017.

I. Cut Nelga Isma, Nur Rohman, “Pengaruh Penggunaan Smartphone Terhadap Minat Baca Siswa Kelas 4 Di Min 13 Nagan Raya,” J. Pendidik., Vol. 6, Pp. 7932–7940, 2022.

S. Hafni Sahir, Metodologi Penelitian. 2022.

M. A. Dr. Ulber Silalahi, “Metodologi Analisis Data Dan Interpetasi Hasil Untuk Penelitian Sosial Kuantitatif,” Buku Metod. Dan Masal. Penelit. Sos., Vol. 2, No. 1, Pp. 29–32, 2018.

M. Kuddus, Peningkatan Kemamp. Membaca Siswa Melalui Metod. Speed Read. Pada Pembelajaran Bhs. Indones. Siswa Kelas V Mis Lamgugob Banda Aceh, Vol. 1, No. 1, Pp. 1–127, 2019.

N. Retnaningtyas, V. Damaianti, And S. Syihabuddin, “Pengembangan Model Quantum Reading Yang Berorientasi Self Regulated Learning (Srl) Dalam Pembelajaran Membaca Pemahaman,” Semantik, Vol. 11, No. 1, Pp. 125–134, 2022, Doi: 10.22460/Semantik.V11i1.P125-134.

M. F. Alfahad, “Penerapan Quantum Speed Reading Dalam Pembelajaran Membaca Cepat Bahasa Indonesia,” Riksa Bhs., Vol. 1, No. 3, Pp. 72–77, 2015.

Posted

2023-08-29