Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

The Relationship Between Peer Social Support and Academic Procrastination in Class XI Students at Antartika 2 Sidoarjo Vocational School


Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Siswa Kelas XI di SMK Antartika 2 Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.2814

Keywords:

Peer Social Support, Academic Procrastination, Vocational High School (SMK)

Abstract

This study aims to determine the relationship between peer social support and academic procrastination in class XI students of Antarctica 2 Sidoarjo Vocational School. This type of research is quantitative using a correlational approach. The study population was grade XI students of SMK Antarctica 2 Sidoarjo, totaling 832 students. The research sample amounted to 260 students based on the Krejie & Morgan table with an error rate of 5%. The sampling technique in this study is using Simple Random Sampling. Data collection uses a Likert model scale for peer social support variables and procrastination adopted from previous research. The results of data analysis showed a correlation coefficient value of -0.276 with a significance of 0.000 <0.05, meaning that there is a negative relationship between peer social support and academic procrastination, so that the higher the peer social support, the lower the academic procrastination, and vice versa.

Downloads

Download data is not yet available.

References

N. S. Wahyuni, “Hubungan dukungan sosial teman sebaya dengan kemampuan bersosialisasi pada siswa smk negeri 3 medan,” J. Divers., vol. 2, no. 2, 2016.

F. Syifa, D. B. Santoso, and I. M. Hambali, “Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Resiliensi Pada Peserta Didik Kelas XI di SMK Negeri 1 Glagah Banyuwangi,” J. Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidik., vol. 1, no. 5, pp. 346–355, 2021.

H. I. S. Putri and G. R. Affandi, “Efikasi Diri dan Prokrastinasi Akademik Saat Perkuliahan Daring pada Mahasiswa Organisatoris Ikatan Mahasiswa Muhammadiyah,” in Bandung Conference Series: Psychology Science, 2022, vol. 2, no. 3, pp. 819–827.

E. L. Putri, “Peran Guru Bimbingan dan Koseling dalam Mengatasi Prokrastinasi Akademik siswa di SMA Negeri 1 Krueng Barona Jaya.” UIN AR-RANIRY, 2021.

M. Ilyas and S. Suryadi, “Perilaku prokrastinasi akademik siswa di sma islam terpadu (it) boarding school abu bakar yogyakarta,” An-Nida’, vol. 41, no. 1, pp. 71–82, 2018.

P. Yesiana, “Hubungan Antara Regulasi Emosi Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Yang Bekerja.” Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya, 2020.

S. Suhadianto and N. Pratitis, “Eksplorasi faktor penyebab, dampak dan strategi untuk penanganan prokrastinasi akademik pada mahasiswa,” J. RAP (Riset Aktual Psikol. Univ. Negeri Padang), vol. 10, no. 2, pp. 204–223, 2020.

N. Nafeesa, “Faktor-faktor yang mempengaruhi prokrastinasi akademik siswa yang menjadi anggota organisasi siswa intra sekolah,” Anthr. J. Antropol. Sos. dan Budaya (Journal Soc. Cult. Anthropol., vol. 4, no. 1, pp. 53–67, 2018.

R. Mediastuti and R. D. D. Nurhadianti, “Hubungan Manajemen Waktu dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Siswa Kelas XII SMAN 4 Bekasi,” IKRA-ITH Hum. J. Sos. dan Hum., vol. 6, no. 2, pp. 31–39, 2022.

M. E. B. Firmansyach, W. Kusdaryani, and F. W. Lestari, “Hubungan Antara Kontrol Diri dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 14 Kota Semarang,” J. Educ., vol. 5, no. 4, pp. 12738–12751, 2023.

M. A. D. Krisnadhi and L. Susilawati, “Peran konformitas teman sebaya dan dukungan sosial orangtua terhadap prokrastinasi akademik mahasiswa Program Studi Sarjana Psikologi Fakultas Kedokteran Universitas Udayana,” J. Psikol. Udayana, vol. 6, no. 3, pp. 183–194, 2019.

N. P. Setyobudi, “Hubungan Antara Sense Of Community Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Muhammadiyah Sidoarjo,” Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 2022.

L. I. Mariyati and A. E. Prihatiningrum, “Dukungan Sosial dan Perilaku Sehat Guru Inisiator Sekolah Adiwiyata,” J. Pesut Pengabdi. untuk Kesejaht. Umat, vol. 1, no. 2, pp. 93–107, 2019.

A. Safiany and A. S. Maryatmi, “Hubungan self efficacy dan dukungan sosial teman sebaya dengan stres akademik pada siswa-siswi kelas XI di SMA Negeri 4 Jakarta Pusat,” IKRA-ITH Hum. J. Sos. dan Hum., vol. 2, no. 3, pp. 87–95, 2018.

C. Grandis, “Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Agresivitas Pada Remaja.” UNTAG, 2019.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet, 2016.

M. I. Rif’ati et al., “Konsep Dukungan Sosial,” J. Penelit. Fak. Psikol. Univ. Airlangga Surabaya, 2018.

H. A. Wiyarti and I. Setyawan, “Hubungan antara dukungan sosial teman sebaya dengan prokrastinasi menghafal al-qur’an pada santri di pondok pesantren modern islam assalaam surakarta,” J. Empati, vol. 6, no. 4, pp. 33–36, 2018.

L. Martiana, A. Batubara, S. U. B. Ginting, and R. Dina, “Pengaruh Teman Sebaya Terhadap Prokrastinasi Akademik Siswa Smk Swasta Tunas Pelita Binjai,” J. Serunai Bimbing. dan Konseling, vol. 11, no. 1, pp. 25–32, 2022.

R. R. Cinthia and E. R. Kustanti, “Hubungan antara konformitas dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa.” Diponegoro University, 2017.

W. S. Santika and D. R. Sawitri, “Self-regulated learning dan prokrastinasi akademik pada siswa kelas XI SMA Negeri 2 Purwokerto,” J. Empati, vol. 5, no. 1, pp. 44–49, 2016.

D. M. Tanaya, “Hubungan Smartphone Addiction Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Siswa/Siswi Pengguna Smartphone Di Sma N 105 Jakarta.” Program Studi Psikologi FPSI-UKSW, 2017.

A. W. Neidi, “Hubungan antara intensitas penggunaan media sosial dan prokrastinasi akademik dalam menyelesaikan skripsi pada mahasiswa,” Acta Psychol., vol. 1, no. 2, pp. 97–105, 2019.

C. Clara, A. Dariyo, and D. Basaria, “Peran Self-Efficacy Dan Self-Control Terhadap Prokrastinasi Akademik Pada Siswa Sma (Studi Pada Siswa Sma X Tangerang),” J. Muara Ilmu Sos. Humaniora, dan Seni, vol. 1, no. 2, pp. 159–169, 2017.

I. F. Reza, “Hubungan antara motivasi akademik dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa,” Humanit. J. Psikol. Indones., vol. 12, no. 1, pp. 39–44, 2015.

D. Z. Kristy, “Manajemen waktu, dukungan sosial, dan prokrastinasi akademik siswa Kelas XI SMA,” Indones. J. Guid. Couns. Theory Appl., vol. 8, no. 1, pp. 49–54, 2019.

E. Prihandrijani, “Pengaruh Motivasi Berprestasi Dan Dukungan Sosial Terhadap Flow Akademik Pada Siswa SMA ‘X’ Di Surabaya.” Universitas Airlangga, 2016.

H. Rufaida and E. R. Kustanti, “The correlation between peer social support and adjustment to overseas students from Sumatra at the University of Diponegoro,” J. EMPATI, vol. 6, no. 3, pp. 217–222, 2018.

Posted

2023-08-28