Development of Snakes and Ladders Learning Media in Class VII Arabic Language Learning SMP Daarul Fikri Malang
Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga dalam Pembelajaran Bahasa Arab Kelas VII SMP Daarul Fikri Malang
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2548Keywords:
media, snake, LadderAbstract
This study aims to determine the process of developing learning media snakes and ladders in learning Arabic. This study uses an R&D with ADDIE model. At the analysis, from the results of observations and interviews it concluded that learning used the lecture method. design, the researcher designed a snakes and ladders learning design using the Canva application. The development of design results is given to the validator, with 100% results from material experts and 90% from media experts with several notes. The results learning media design were then implemented in the classroom and obtained 97.50% results from small-scale responses, and 92.50% from large-scale responses. The evaluation is carried out formatively. data analysis technique is quantitative and quantitative techniques. Data collection techniques used include observation, interviews, and questionnaires. Research subjects was 5 students of VII SMP Daarul Fikri Malang. The design this media is generally very good.
Downloads
References
S. S. Mukrimaa et al., “Tathwiir wasilah ta’limiyyah ‘lu’bah assullam wa ats tsu’ban’ litadriisi almufradaat al ’arabiyyah liday thalabah ash shaf al khaamis bil madrasati ibtidaiyyah,” J. Penelit. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 6, no. August, hal. 128, 2016.
N. Fadilah, “Istikhdaamu usluub lu’bah sulam ats tsu’baani fii ta’liim al mufradat wa atsaaruhu fii qudrati at talaamiidz ’alaa tarkiib aljumal al arabiyyah,” Energies, vol. 6, no. 1, hal. 7, 2019, [Daring]. Tersedia pada: https://etheses.uinsgd.ac.id/id/eprint/21380
A. Syagif, “Paradigma Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Society 5.0,” FiTUA J. Stud. Islam, vol. 3, no. 2, hal. 134–144, 2023, doi: 10.47625/fitua.v3i2.407.
E. Rufaiqah, “Wasaail ta’liim al lughah al arabiyyah,” Lisan An Nathiq J. Bhs. dan Pendidik. Bhs. Arab, vol. 1, no. 1, hal. 31–38, 2019.
H. Fajrianingsih, “Pembelajaran Bahasa Arab dengan Media Permainan Bahasa untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara ( Kalam ),” hal. 1–10.
M. Supartini, P. Ilmu, P. Sosial, dan P. Sarjana, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Dan Kreativitas Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Tinggi Di Sdn Mangunharjo 3 Kecamatan Mayangan Kota Probolinggo,” J. Penelit. dan Pendidik. IPS, vol. 10, no. 2, hal. 1858–4985, 2016, [Daring]. Tersedia pada: http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JPPI
R. Samiharsono, Media Pembelajaran. Pustaka Abadi, Jember, 2017.
S. Rahmadiani, “Penerapan Permaian Ular Tangga Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMP Negeri 13 Palembang,” hal. 19, 2019.
M. S. Alfarisi dan K. Hikmah, “Misterius ( KOKAMI ) untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Arab Kelas V di Sekolah Kokami Game Effectivity within 5th Grader Students ’ Aptitude Improvement of Arabic Writing at Chariyattham Wittaya Narathiwat,” vol. C, no. xx, hal. 1–8, 2020.
“Atsar istikhdaami lu’bah assullamu wa ats tsu’baan fii ta’liimi mahaarati al kalaami,” 2008.
Syafnida, Tashmiim wasaail ta’liim al arabiyyah as sullam wa ats tsu’baan litarqiyyah mahaarah al kalaam. 2020.
R. U. Baroroh dan A. Mardliyyah, “Development of the Ladder Snake Game Media in Arabic Learning/ Pengembangan Media Permainan Ular Tangga Dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” Ijaz Arab. J. Arab. Learn., vol. 2, no. 1, hal. 64–76, 2019, doi: 10.18860/ijazarabi.v2i1.5445.
D. Karimah, “Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Fisika Untuk Siswa SMP/MTs Kelas VIII,” J. Pendidik. Fis. Univ. Sebel. Maret, vol. 2, no. 1, hal. 120547, 2014.
S. Sumarni, “Model penelitian dan pengembangan (RnD) lima tahap (MANTAP),” J. Penelit. dan Pengemb., vol. 1, no. 1, hal. 1–33, 2019.
M. S. Prof. Dr. Budiyono, Pengantar metodelogi penelitian pendidikan. Surakarta: Uns press, 2017.
R. A. H. Cahyadi, “Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model,” Halaqa Islam. Educ. J., vol. 3, no. 1, hal. 35–42, 2019, doi: 10.21070/halaqa.v3i1.2124.
M. Miftah, “Studi Kelayakan Pengembangan Layanan Media Pembelajaran Berbasis TIK Terintegrasi untuk PAUD,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 1, hal. 104–118, 2023, doi: 10.31004/obsesi.v7i1.2527.
S. Teonata dan R. Iswanto, “Perancangan Media Pembelajaran Regulasi Emosi Melalui Jurnal Refleksi,” de-lite J. Vis. Commun. Des. Study Pract., vol. 1, no. 2, hal. 94, Nov 2021, doi: 10.37312/de-lite.v1i2.4788.
Hasriadi, “Pemanfaatan Teknologi dalam Membuat Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam,” Didakt. J. Kependidikan, vol. 11, no. 1, hal. 17–28, 2022, doi: 10.58230/27454312.121.
V. N. Afidah, “PRINSIP- PRINSIP TEORI BEBAN KOGNITIF DALAM MERANCANG MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA,” JP2M (Jurnal Pendidik. dan Pembelajaran Mat., vol. 1, no. 2, hal. 72, Sep 2020, doi: 10.29100/jp2m.v1i2.195.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.