Effect of Qowa’id Nahwu Mastery on the Insha’ Ability of Second Level Student Ma’had Umar bin Al-Khattab Sidoarjo
Pengaruh Penguasaan Qowa’id Nahwu Terhadap Kemampuan Insya’ Mahasiswi Level Dua Ma’had Umar bin Al-Khattab Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.252Keywords:
Correlational, Qowa’id nahwu, Insya’Abstract
This study aims to examine more deeply related to the effect of qowa’id nahwu mastery on the insha’ ability of second level student Ma’had Umar bin Al-Khattab Sidoarjo and the magnitude of the influence between mastery of qowa’id nahwu on insha’ ability. The research method used is quantitative research with non-experimental correlation research types. The findings revealed that the mastery of qowa'id nahwu had an effect on the insha abilities of second level students Ma'had Umar bin Al-Khattab Sidoarjo. This is based on the results of the product moment correlation test, which show that the correlation coefficient is 0.685 with a significance value of 0.001< 0.05. Then Ha is accepted, which means that there is a correlation between qowa'id nahwu mastery and Insha's ability.
Downloads
References
Haerul Ahyar, “Penguasaan Mufradat dan Qawa’id sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Arab Siswa Kelas X IIK MAN 1 Sleman Yogyakarta,” al Mahira J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 4, 2018.
Devy Aisyah, “Analisis Tekhnik Pengajaran Qawa’id,” Ta’dib, vol. 16, no. 1, pp. 189–190, 1997.
Edi Kurniawal, “Korelasi Antara Penguasaan Qawaid Dengan Kemampuan Maharatul Qiraah Siswa Kelas Xii Di Pondokpesantren Syiar Islam Sinjai Timur,” 2021.
M. L. Iskandar, “Strategi Pembelajaran Menulis (Kitabah) Bahasa Arab,” J. Ilm. Mhs. Raushan Fikr, 2017.
Ali Ahmad Madzkur, Tadris Funun al-Lughah al-’Arabiyyah. Kairo: Dar as-Syawaf, 1991.
Abdullah bin Abdul Muhsin at-Turkiy dkk, Silsilah Ta’lim al-Lughah al-’Arabiyyah Kitab an Nahwu Lil Mustawa ats-Tsani. al Mamlakah al-’Arabiyyah as-Su’udiyyah: Jami’ah al-Imam Muhammad ibn Su’ud al-Islamiyyah, 2004.
Abdurrahman bin Ibrahim al-Fauzan, Idhoat li Mu’alimiy al-Lughah al-’Arabiyah lighairi an-Nathiqin biha. Jakarta: Syirkah Bawabah al-Mustaqbal al-I’lamiyah.
S. Kuraedah, “Aplikasi Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” J. Al-Ta’dib, 2015.
Acep Hermawan, Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2011.
Syukran, “Etimologi Dan Terminologi Al-Insya’ Dalam Kitabah,” J. Stud. Bhs. Arab, vol. 7, p. 113, 2018.
Syukur Prihantoro, “Analisis Kesalahan Bahasa pada Taksonomi Linguistik dalam Penulisan Insya’,” vol. 5, no. 1, pp. 41–62, 2019, doi: 10.14421/almahara.2019.051-03.
A. M. Anshor, Pengajaran Bahasa Arab Media dan Metode-Metodenya. Yogyakarta: Teras, 2009.
Maila Dasri, “Studi Korelasi Antara Penguasaan Qowa’id Nahwu dan Kemampuan Insya’ Bahasa Arab Siswa di Pondok Pesantren Anshar As Sunnah,” UIN Sultan Syarif Kasim Riau, 2021.
Midyan Surya Ishak, “Hubungan Antara Penguasaan Sintaksis dan Penguasaan Nahwu Terhadap Kemampuan Menulis Teks Bahasa Arab,” alfazuna J. Pembelajaran Bhs. Arab dan Kebahasaaraban, vol. 3, 2018.
Nana Syaodih Sukmadinata, Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2011.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2019.
P. D. Sugiyono, metode penelitian kuantitatif, kualitatif,dan R&D. 2016.
M. Nurman, Penelitian Kuantitatif di Bidang Pendidikan Bahasa Arab, Edisi 1. Mataram: Sanabil, 2021.
Suharsimi, Prosedur Penelitian Suatu Pendeketan Praktis. Jakarta: Rineka Cipta, 2010.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2017.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.