Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Student's Difficulties in Completing Questions of Numeracy Literacy Minimum Competency Assessment


Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Asesmen Kompetensi Minimum Literasi Numerasi

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.2489

Keywords:

AKM, Numeracy, Difficulties

Abstract

This study aims to prove the existence of students' difficulties in solving AKM numeracy literacy questions based on students' KKM scores to get an in-depth analysis. The method used in this research isqualitative with a case study approach. The indicators in the research are guided by the Polya theory. Theresearch was conducted at a 3T school,namely SDN Temu 2 using grade 5 students as subjects. Data collection techniques carried out by researchers are tests, interviews, and documentation.The analysis technique used is technical triangulation.The results in the study showed that overall students with scores above and below the KKM had relatively the same difficulties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Pusmendik, “Asesmen Nasional,” Pusat Asesmen Pendidikan, 2022. https://pusmendik.kemdikbud.go.id/an/ (accessed Jun. 30, 2022).

D. C. Rohim, S. Rahmawati, and I. D. Ganestri, “Konsep Asesmen Kompetensi Minimum Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Sekolah Dasar untuk Siswa,” J. Varidika, vol. 33, no. 1, pp. 54–62, 2021, doi:10.23917/varidika.v33i1.14993.

R. Mardiana, F. N. Afaeni, N. Barokah, P. Ftik, and I. Pekalongan, “Prosiding SEMAI Seminar Nasional PGMI 2021 Implementasi Penggunaan Komputer sebagai Alternatif Media Pembelajaran terhadap Peningkatan Kesiapan Tes AKM bagi Kelas 5 Tingkat Sekolah Dasar atau Sederajat,” pp. 143–161, 2021, [Online]. Available: http://proceeding.iainpekalongan.ac.id/index.php/semai-143-

W. Aryadi and S. Dewayani, “Framework Asesmen Kompetensi Minimum (AKM),” Kementeri.Pendidik. dan Kebud., pp. 1–107, 2021.

F. L. Lestari, “Analisis Problematika Dan Pencapaian Siswa Dalam Pelaksanaan Akm Pada Ptm Terbatas,” JPG J. Pendidik. Guru, vol. 3, no. 1, p. 1, 2022, doi: 10.32832/jpg.v3i1.6193.

Permendikbudristek, “Asesmen Nasional,” Permendikbud No 17, 2021. https://ditpsd.kemdikbud.go.id/hal/asesmen-nasional (accessed Jun. 30, 2022).

M. R. Mahmud and I. M. Pratiwi, “Literasi Numerasi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Tidak Terstruktur,” KALAMATIKA J. Pendidik. Mat., vol. 4, no. 1, pp. 69–88, 2019, doi:10.22236/kalamatika.vol4no1.2019pp69-88.

M. Dr. Umar Sidiq, M.Ag Dr. Moh. Miftachul Choiri, Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan, vol. 53, no. 9. 2019. [Online]. Available:

http://repository.iainponorogo.ac.id/484/1/METODE PENELITIAN KUALITATIF DI BIDANG PENDIDIKAN.pdf

M. . Dr. Nursapia Harahap, PENELITIAN KUALITATIF. 2020. [Online]. Available: https://www.ptonline.com/articles/how-to-get-better-mfi-results

John W. Creswell, Educational Research. 2012.

R. Wasiah, G. Witri, and Z. Antosa, “Analisis Kemampuan Siswa Menyelesaikan Soal Cerita Pada Pembelajaran Matematika Di Kelas IV SDN 9 Bukit Batu Riau,” J. Inov. Pendidik. dan Pembelajaran Sekol. Dasar, vol. 4, no. 2, p. 33, 2020, doi: 10.24036/jippsd.v4i2.112328.

Polya, “HowToSolveIt.pdf.” p. 284, 1973.

R. P. Kurniawati and F. R. Hadi, “Analisis Kesalahan Siswa Sekolah Dasar Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berdasarkan Newman,” AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 10, no. 2, p. 891, 2021, doi: 10.24127/ajpm.v10i2.3530.

I. Magdalena, E. N. Syariah, M. Mahromiyati, and S. Nurkamilah, “ANALISIS INSTRUMEN TES SEBAGAI ALAT EVALUASI PADA MATA PELAJARAN SBdP SISWA KELAS II SDN DURI KOSAMBI 06 PAGI,” J. Pendidik. dan Ilmu Sos., vol. 3, pp. 276–287, 2021, [Online]. Available: http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPPPI/article/view/22206

A. Alfansyur and Mariyani, “Seni Mengelola Data : Penerapan Triangulasi Teknik , Sumber Dan Waktu Pada Penelitian Pendidikan Sosial,” Hist. J. Kajian, Penelit. Pengemb. Pendidik. Sej., vol. 5, no. 2, pp. 146–150, 2020.

B. Buyung and S. Sumarli, “Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berbasis Kemampuan Pemecahan Masalah,” Variabel, vol. 4, no. 2, p. 61, 2021, doi: 10.26737/var.v4i2.2722.

R. Nuraeni, S. G. Ardiansyah, and L. S. Zanthy, “Permasalahan Matematika Aritmatika Sosial Dalam Bentuk Cerita: Bagaimana Deskripsi Kesalahan-Kesalahan Jawaban Siswa?,” Teorema Teor. dan Ris. Mat., vol. 5, no. 1, p. 61, 2020, doi: 10.25157/teorema.v5i1.3345.

G. S. Sidik and A. A. Wakih, “Kesulitan Belajar Matematik Siswa Sekolah Dasar Pada Operasi Hitung Bilangan Bulat,” Nat. J. Kaji. Penelit. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 4, no. 1, pp. 461–470, 2020, doi: 10.35568/naturalistic.v4i1.633.

H. Heryanto, S. B. S. Sembiring, and J. B. T. Togatorop, “Analisis Faktor Penyebab Kesulitan BelajarMatematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” J. Curere, vol. 6, no. 1, p. 45, 2022, doi:10.36764/jc.v6i1.723.

D. Ate and Y. K. Lede, “Analisis Kemampuan Siswa Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal Literasi Numerasi,” J. Cendekia J. Pendidik. Mat., vol. 6, no. 1, pp. 472–483, 2022, doi: 10.31004/cendekia.v6i1.1041.

G. A. Nengsih and H. Pujiastuti, “Analisis Kesulitan dalam Menyelesaikan Soal Materi Operasi Bilangan Cacah Siswa Sekolah Dasar,” JKPM (Jurnal Kaji. Pendidik. Mat., vol. 6, no. 2, p. 293, 2021, doi: 10.30998/jkpm.v6i2.9941.

U. Huda, E. Musdi, and N. Nari, “Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Matematika,” Ta’dib, vol. 22, no. 1, p. 19, 2019, doi:10.31958/jt.v22i1.1226.

S. Kelas, D. Pembelajaran, T. Muka, and S. M. P. X. D. I. Surakarta, “Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Numerasi Siswa,” vol. 2, no. 1, 2023, doi: 10.29303/jcar.v5i1.2845.

U. Mabruroh, D. Sunarsih, and A. Mumpuni, “Analisis Kesulitan Belajar Muatan Matematika Kelas IV SD Tahfidzul Qur’an Darul Abror,” J. Ilm. Kontekst., vol. 2, no. 01, pp. 58–68, 2020, doi:10.46772/kontekstual.v2i01.250.

I. Vandini, “Peran Kepercayaan Diri terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa,” Form. J. Ilm. Pendidik. MIPA, vol. 5, no. 3, pp. 210–219, 2016, doi: 10.30998/formatif.v5i3.646.

N. Agustyaningrum, P. Pradanti, and Yuliana, “Teori Perkembangan Piaget dan Vygotsky : Bagaimana Implikasinya dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar?,” J. Absis J. Pendidik. Mat. dan Mat., vol. 5, no. 1, pp. 568–582, 2022, doi: 10.30606/absis.v5i1.1440.

U. F. Saja’ah, “Analisis Kesulitan Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah,” EduHumaniora | J. Pendidik. Dasar Kampus Cibiru, vol. 10, no. 2, p. 98, 2018, doi: 10.17509/eh.v10i2.10866.

N. K. Agus Muntaha, Teguh Wibowo, “ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM MENGONSTRUKSI MODEL MATEMATIKA PADA SOAL CERITA”.

A. cahyani Permatasari et al., “Analisis Kesulitan Belajar Matematika Dalam Menyelesaikan Soal,” J. Pendidik. Dasar Flobamorata, vol. 4, no. 1, pp. 421–423, 2023, doi: 10.51494/jpdf.v4i1.845.

R. R. Utami, A. Asrin, A. N. K. Rosyidah, and A. N. K. Rosyidah, “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Materi Bangun Ruang Siswa Kelas V SDN 2 Golong,” J. Ilm. Profesi Pendidik., vol. 7, no. 3, pp. 1363–1369, 2022, doi: 10.29303/jipp.v7i3.766.

Posted

2023-08-24