Development of Social Studies Learning Modules to Improve Learning Outcomes of Grade IV Learners
Pengembangan Modul Pembelajaran IPS untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2471Keywords:
module , Social Science, Learning OutcomesAbstract
This research is motivated by the need for teaching materials in the form of modules that are attractively packaged for use by Grade IV students to support the learning process in order to improve learning outcomes. The purpose of this study was to develop and test social studies modules based on the material Indonesia Rich in Culture in order to improve learning outcomes. This type of research is Research and Development (R&D). The results of the study based on the validation results of material experts 88%, media experts 92%, questionnaire implementation, 96%, student response questionnaire 82%, and student learning outcomes test average 88. Therefore, the social studies learning module developed by the researchers is very feasible to use.
Downloads
References
Daryanto and D. Aris, Pengembangan Perangkat Pembelajaran. Yogyakarta: GAVA MEDIA, 2014.
munirah, “sistem pendidikan di indonesia,” Auladana, pp. 233–245, 2015.
P. Modul Pembelajaran Berbasis Keterampilan Literasi, S. S. Fatimah Sirate Sekolah Tinggi Ilmu Pendidikan dan Keguruan YPUP Makassar, and S. Tinggi Ilmu Pendidikan dan Keguruan YPUP Makassar, “PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN BERBASIS KETERAMPILAN LITERASI Risky Ramadhana,” pp. 316–335.
P. L. Fitri, P. Sulistyowati, and D. A. Setiawan, “Pengembangan Modul Pembelajaran Ips Berbasis Contextual Teaching And Learning ( Ctl ) Pada Materi Sumber Daya Alam Dan Kegiatan Ekonomi Kelas Iv Sd Sebagai Upaya Mengembangkan Ketrampilan Sosial,” Seminar Nasional PGSD UNIKAMA, vol. 3, no. November, pp. 308–317, 2019.
U. Sultan and A. Tirtayasa, “PERAN MEDIA PEMBELAJARAN MENINGKATKAN HASIL BELAJAR,” vol. 2, no. 1, 2019.
S. Nurjanah, T. Rustini, and A. R. Nurjaman, “Pengembangan Modul Pembelajaran Ips Materi Kegiatan Ekonomi Bermuatan Nilai Karakter Untuk Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar,” Fashluna: Jurnal Pendidikan Dasar dan Keguruan, vol. 2, no. 2, pp. 92–102, 2021, doi: 10.47625/fashluna.v2i2.328.
Septianti and Rara, “Pentingnya Karakteristik Siswa Sekolah Dasar di SDN Cikokol 2,” vol. 2, pp. 7–17, 2020.
S. Rahman, “Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar,” Merdeka Belajar dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0, no. November, pp. 289–302, 2021.
Thohirin, Psikologi Pembelajaran Agama Islam. Jakarta.
N. Sudjana and R. Ahmad, Media Pembelajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo, 2011.
Daryanto, Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta, 2007.
R. Manusia and K. V Sekolah, “2* 1,2,” vol. 08, pp. 5596–5604, 2023.
M. N. Akhmadi, R. Rufi’i, and H. Hartono, “Pengembangan Modul Digital Ips Materi Menghargai Peninggalan Sejarah Di Lingkungan Setempat,” JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika), vol. 7, no. 2, pp. 374–384, 2022, doi: 10.29100/jipi.v7i2.2752.
B. R. Maribe, Instructional Design: The ADDIE Approach. New York: Departemen Psikologi Pendidikan dan Teknologi Instruksional Universitas Georgia, 2009. doi: 10.1007/978-0-387-09506-6.
A. Wahyudi and N. A. Jamal, “Pengembangan Bahan Ajar Ips Berbasis Karakter Dengan Media Kartu Pintar Pada Materi Tokoh-Tokoh Hindu, Budha, Dan Islam Di Indonesiapada Siswa Kelas V Sdn 01 Sriwijaya,” Jurnal Pendidikan Dasar, vol. 1, no. 1, pp. 34–49, 2021.
D. I. Kelas and V. Madrasah, “3 1,2,3,” vol. 1, no. 1, pp. 7–12, 2020.
R. Muzijah, M. Wati, and S. Mahtari, “Pengembangan E-modul Menggunakan Aplikasi Exe-Learning untuk Melatih Literasi Sains,” vol. 4, no. 2, pp. 89–98, 2020.
W. A. D. Pamungkas and H. D. Koeswanti, “Penggunaan Media Pembelajaran Video Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar,” Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, vol. 4, no. 3, pp. 346–354, 2022, doi: 10.23887/jippg.v4i3.41223.
S. Dasar, D. M. Jannah, M. T. Hidayat, and M. Ibrahim, “Jurnal basicedu,” vol. 5, no. 5, pp. 3378–3384, 2021.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.