Generating Students Nationalism Attitudes Throught the Culvation of Pancasila Values in Class VU of SDN Kejapanan III
Membangkitkan Sikap Nasionalisme Siswa Melalui Penanaman Nilai-Nilai Pancasila di Kelas VI SDN Kejapanan III
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2449Keywords:
Awakening, Nationalism, PancasilaAbstract
This study aims to describe how teacher in generating nationalism through the cultivation of values pancasila students in Grade VI precisely in SDN Kejapanan III. The type of research used is qualitative research with descriptive methods. Data collection techniques in this study using observations and interviews with indicators that Mnejaga and protect the country, the attitude of self-sacrifice or pratiotism, Indonesia bersatu, preserve Indonesian culture, love the homeland, proud Indonesian nation, Uphold human values. This study uses data analysis techniques in the form of interpretation in which data analysis techniques are carried out by reviewing the results in the field critically. The results obtained are that in generating the attitude of nastionalism of students is necessary for the habituation and exemplification of contextual activities of teacher and principals.
Downloads
References
S. Nada, A. Ekaprasetya, D. A. Dewi, and Y. F. Furnamasari, “Menumbuhkan Jiwa Nasionalisme Generasi Millenial di Era Globalisasi melalui Pancasila,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 5, no. 3, pp. 7853–7858, 2021, [Online]. Available: https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/2256
A. S. Aulia and D. A. Dewi, “Peran Pancasila dalam Menumbuhkan Kesadaran Nasionalisme dan Patriotisme Generasi Muda di Era Globalisasi,” J. Educ., vol. 4, no. 4, pp. 1097–1102, 2022, doi: 10.31004/joe.v4i4.514.
Y. T. Iswara and A. H. Ginting, “Meningkatkan Semangat Nasionalisme Melalui Pendidikan Pancasila pada Masa Pandemi COVID-19,” Civ. Consecratio J. Community Serv. Empower., vol. 2, no. 1, pp. 11–23, 2022, doi: 10.33701/cc.v2i1.2325.
A. Auliadi and D. A. Dewi, “Pengimplementasian Nilai Pancasilla pada Siswa SD Guna Meningkatkan Sikap Patritisme Cinta tanah Air,” Mahaguru J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar , vol. 3, no. 1, pp. 88–94, 2021, doi: 10.33487/mgr.v3i1.3444.
P. DI Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Sman and N. PACITAN Maya Desi Wijayanti, “Strategi Guru dalam Meningkatkan Sikap Nasionalisme STRATEGI GURU DALAM MENINGKATKAN SIKAP NASIONALISME MELALUI.”
L. Murgiwati, Mati, and S. Rochanah, “Jurnal Tunas Bangsa,” J. Tunas Bangsa, vol. 6, no. 2, pp. 318–328, 2019.
A. Lestari, Sri Uji; Saraswati, Ufi; Muntholib, “Penanaman Nilai-nilai Nasionalisme dalam Pembelajaran Sejarah Lokal Perjuangan Rakyat Sukorejo Kelas XI di SMA Negeri 1 Sukorejo,” Istor. J. Pendidik. dan Ilmu Sej., vol. 13, no. 2, pp. 205–215, 2018.
A. M. R. Sugiman, “Penanaman Nilai-Nilai Nasionalisme dan Patriotisme Melalui Materi Sikap Semangat Kebangsaan dan Patriotisme dalam Kehidupan Bermasyarakat,” Acad. Educ. J., vol. 8, no. 2, pp. 174–199, 2017.
E. Novianti, Y. Firmansyah, and E. Susanto, “Peran Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan sebagai,” Cive J. Penelit. Pendidik. Pancasila dan Kewarganegaraan, vol. 1, no. 1, pp. 12–17, 2021.
S. Andara, D. A. Dewi, and Y. F. Furnamasari, “Meningkatkan Semangat Nasionalisme Melalui Pembelajaran Ppkn Di Sekolah Dasar”.
JOHN W CRESWELL, RESEARCH DESIGN, 4th ed. PUSTAKA BELAJAR, 2016.
J. Abdullah, “Peran Guru Dalam Menumbuhkan Sikap Nasionalisme Pada Siswa Smp Negeri 1 Babang Kecamatan Bacan Timur,” Edukasi, vol. 14, no. 2, pp. 462–466, 2016, doi: 10.33387/j.edu.v14i2.190.
W. N. Aini, “Pembentukan Sikap Nasionalisme Peserta Didik Melalui Pembelajaran Sejarah Perhimpunan Indonesia,” Jejak J. Pendidik. Sej. Sej. FKIP UNJA, vol. 2, no. 2, pp. 86–100, 2022.
E. N. Prianti, A. Aulawi, and S. Khadijah, “PERANAN GURU PKn TERHADAP PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA UNTUK MENINGKATKAN SIKAP NASIONALISME SISWA,” J. Pendidik. Pancasila dan Kewarganegaraan- Univ. Banten Jaya, vol. 2, no. 2, pp. 125–138, 2019.
N. E. Widiastuti, “Lunturnya Sikap Nasionalisme Generasi Milenial Terhadap Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan,” Indones. J. Sociol. Educ. Dev., vol. 3, no. 2, pp. 80–86, 2022, doi: 10.52483/ijsed.v3i2.44.
N. DJ and J. Jumardi, “Peran Guru dalam Menanamkan Sikap Nasionalisme terhadap Peserta Didik Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 6, no. 5, pp. 8341–8348, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i5.3775.
G. Pkn Pada Mtsn and A. Besar, “PENANAMAN NILAI-NILAI NASIONALISME DALAM PEMBELAJARAN PKn di Kelas VIII MTs 6 ACEH BESAR MARDHIAH,” 2021.
I. Azhari, S. Utaminingsih, and M. A. Fardani, “Penanaman dan Strategi Sekolah dalam Menumbuhkan Sikap Nasionalisme Siswa di SDN 3 Padurenan,” Integralistik, vol. 33, no. 1, pp. 37–43, 2022, [Online]. Available: https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/integralistik/index
S. Aziz, A. Fauzan, and Y. Astuti, “Meningkatkan Jiwa Nasionalisme Siswa SMKN 1 Lingsar Melalui Peringatan Hari Sumpah Pemuda,” 2023.
M. I. Khoirul Chabiba, E. A. Ismaya, and D. A. Wiranti, “Penanaman Sikap Nasionalisme Melalui Mata Pelajaran IPS Kelas IV Sekolah Dasar,” WASIS J. Ilm. Pendidik., vol. 3, no. 1, pp. 21–28, 2022, doi: 10.24176/wasis.v3i1.7446.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.