Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Application of Hijaiyyah Letter Cues in Improving the Ability To Read the Qur’an for Deaf Children


Penerapan Isyarat Huruf Hijaiyyah Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Bagi Anak Tunarungu

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.2431

Keywords:

Deaf, Hijaiyyah Sign Language, Learning Strategy, Read the Qur’an Ability

Abstract

This study intends to describe the implementation of learning techniques "Hijaiyyah letter signs" to improve the reading ability of the Qur'an for children with hearing loss. A descriptive qualitative research approach was used in this study. In this study, observation, interviews, and documentation were used as data collection methods. To ensure the correctness and validity of the data, the analytical method in this study uses data triangulation, namely checking the consistency between the results of interview data, observation data, and documentation data. Before applying Hijaiyyah letter cues, the ability of deaf children to read the Qur'an showed an average value of 52.45, after applying Hijaiyyah letter cues, the ability to read Al-Qur'an showed an average value of 79.85. This leads to the conclusion that the use of Hijaiyyah sign language has a significant positive impact on the ability of deaf children to read the Qur'an.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Makki, M. (2019). Epistemologi Pendidikan Islam: Memutus Dominasi Barat terhadap Pendidikan Islam. Al-Musannif, 1(2), 110–124. https://doi.org/10.56324/al- musannif.v1i2.26

Iryani, E. (2017). Al- Qur’an Dan Ilmu Pengetahuan Eva Iryani 1. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 17(3), 70.

Rahmah, F. N. (2018). Problematika Anak Tunarungu Dan Cara Mengatasinya. Quality, 6(1), 1. https://doi.org/10.21043/quality.v6i1.5744

Wasita, A. (2018). Seluk Beluk Tunarungu dan Tunawicara Serta Strategi Pembelajarannya.

Nurdyansah, & Toyiba, F. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran Aktif Terhadap Hasil Belajar Madrasah Ibtiaiyah. Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 929–930. http://eprints.umsida.ac.id/1610

Winarsih, M. (2018). Kemampuan membaca permulaan anak tunarungu usia dini. JIV-Jurnal Ilmiah Visi, 13(2), 83 - 90. https://doi.org/10.21009/JIV.1302.2 W.-K. Chen, Linear Networks and Systems. Belmont, CA: Wadsworth, 1993, pp. 123-135.

Gumelar, G., Hafiar, H., & Subekti, P. (2018). Bahasa Isyarat Indonesia Sebagai Budaya Tuli Melalui Pemaknaan Anggota Gerakan Untuk Kesejahteraan Tunarungu. NFORMASI: Kajian Ilmu Komunikasi, 48(1), 66-67.

Silpia, E., & Sari, R. M. (2023). Implementasi Komunikasi Bahasa Isyarat Anak Tunarungu. JIIP- Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(1), 529-535.

Husnawati, N. (2018). Implementasi Media Pembelajaran Huruf Hijaiyyah Bagi Anak Tunarungu Berbasis Android. Jurnal Pendidikan Luar Biasa, 4(2), 141-146.

Nurmiati, N. (2020). Strategi Pengajaran Guru pada Anak Tunarungu dalam Membaca Al- Qur'an di Taman Pendidikan Al-Qur'an (TPQ) Desa Penyangkak Kecamatan Sukodono Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Pendidian Sidoarjo, 2(1), 1-8.

Sugiyono. (2015). Metode penelitian pendidikan : Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D/ Sugiyono. alfabeta.

Amanullah, J., & Santoso, L. (2022). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Bahasa Isyarat Mengenal Huruf Dan Angka Bagi Siswa Penyandang Disabilitas Tunarungu Berbasis Andorid. 15(2), 242–249.

Rahmatulloh, C. G. (2022). Penggunaan Video Isyarat Arab dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Siswa Tunarungu. alfathan, 1(1), 86-93.

Jannata, R. C. (2018). Media Pembelajaran Visual Huruf Hijaiyah untuk anak Muslim tunarungu dengan Perangkat Bantu Smartphone. http://repository.ubharajaya.ac.id/1391/2/201310225155_Jannata Raldita Cristanto_BAB I.pdf

Nurjannah, S. (2019). Strategi Pembelajaran Al-Qur’an Pada Anak Tunarungu di SLB Negeri Bekasi Jaya.

Posted

2023-08-21