Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Utilization of Digital-Based Geoboard Teaching Tools to Increase Interest in Learning Mathematics in Grade V Students


Pemanfaatan Alat Peraga Geoboard Berbasis Digital Untuk Meningkatkan Minat Belajar Matematika Pada Siswa Kelas V

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.2381

Keywords:

geoboard, learning interest, math

Abstract

The use of teaching aids is very necessary in the field of education, so that the student learning process becomes interesting and not boring. If math learning is not done in a fun way, then students will consider math as a difficult subject and students will find it difficult to engage in learning activities. Geoboard is a digital-based math teaching aid that is used to increase student interest in learning. In addition, digital-based teaching aids also do not take much time in its implementation so that it can be more effective in completing learning materials. This study aims to determine the benefits of digital-based geoboard teaching aids to increase interest in learning math in grade V students. The type of research used is descriptive qualitative conducted on fifth grade students of MI Darussalam Sugihwaras. Data collection techniques in this study by means of : 1) observation; 2) interview; 3) documentation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Heryani, N. Pebriyanti, T. Rustini, And Y. Wahyuningsih, “Peran Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Dalam Meningkatkan Literasi Digital Pada Pembelajaran Ips Di Sd Kelas Tinggi,” J. Pendidik., Vol. 31, No. 1, P. 17, 2022, Doi: 10.32585/Jp.V31i1.1977.

K. T. Permatasari Et Al., “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berupa Alat Peraga Jam Sudut,” J. Pendidik. Mat. Dan Sains, Vol. 9, No. 2, Pp. 83–88, 2021, [Online]. Available: Http://Journal.Uny.Ac.Id/Index.Php/Jpms

Z. Razi Et Al., “Pemanfaatan Media Pembelajaran Matematika,” J. Pengabdi. Masy., Vol. 2, No. 2, Pp. 290–295, 2022.

Y. D. L. Dhini Afrilia Zildjianshi, Akhmad Sutiyono, “Penggunaan Alat Peraga Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Iii Sds Swadhipa Bumisari Natar Tahun Pelajaran 2021/2022,” J. Ilm. Mhs. Progr. Stud. Pendidik. Bhs. Dan Sastra Indones., Pp. 39–44, 2022.

H. H. Batubara And D. N. Ariani, “Pemanfaatan Video Sebagai Media Pembelajaran Matematika Sd/Mi,” Muallimuna J. Madrasah Ibtidaiyah, Vol. 2, No. 1, P. 47, 2016, Doi: 10.31602/Muallimuna.V2i1.741.

Y. Kefar, L, “Penggunaan Media Papan Berpaku Untuk Meningkatkan Hasil Belajar,” J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, Vol. 8, P. 824, 2017.

Y. Wahyu, A. L. Edu, And M. Nardi, “Problematika Pemanfaatan Media Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar,” J. Penelit. Pendidik. Ipa, Vol. 6, No. 1, P. 107, Jan. 2020, Doi: 10.29303/Jppipa.V6i1.344.

E. Humairah, “Media Pembelajaran Berbasis Power Point Guna Mendukung Pembelajaran Ipa Sd,” J. Mahesa Cent., Vol. 1, Pp. 249–256, 2022, Doi: 10.34007/Ppd.V1i1.196.

M. A. Sunardiyah, S. Wibawa, And A. F. Nisa, “Pemanfaatan Instagram, Media Pembelajaran Ipa, Abad 21.,” Pros. Semin. Nas. Pendidik. Guru Sekol. Dasar 2022, Vol. 1, No. 1, Pp. 159–164, 2022.

B. ‘Arifatul H. Bangkit Joko Widodo, “Pengembangan Media Monopoli Aksara Jawa Untuk Pembelajaran Membaca Aksara Jawa Di Sekolah Dasar,” J. Kontekst., Vol. 1, Pp. 19–28, Feb. 2020.

S. Putri, D. W. Pujiyono, M. Kom, U. A. Dahlan, And P. Soepomo, “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Pada Pokok Bahsan Kpk Dan Fpb Berbasis Mutlimedia Menggunakan Macromedia Flash 8 Di Sd It Luqman Al-Hakim Yogyakarta,” Jstie (Jurnal Sarj. Tek. Inform., Vol. 5, No. 3, Pp. 49–55, 2019.

Y. O. Jagom, I. V Uskono, And A. J. Fernandez, “Pemanfaatan Alat Peraga Matematika Sebagai Media Pembelajaran Di Sd Oebola Di Nusa Tenggara Timur,” J. Abdidas, Vol. 1, No. 5, Pp. 339–344, 2020, Doi: 10.31004/Abdidas.V1i5.73.

R. C. Misfanny, H. Soeprayogi, Z. Zulkifli, And M. Mangatas, “Eksperimen Kreatif Desain Motif Hias Geometris Pada Papan Berpaku (Geoboard),” Gorga J. Seni Rupa Vol., Vol. 9, No. 1, P. 145, 2020, Doi: 10.24114/Gr.V9i1.18391.

L. Firdayati, “Penggunaan Model Elpsa Dengan Alat Peraga Geoboard Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa,” Aksioma J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., Vol. 8, No. 1, Jun. 2019, Doi: 10.24127/Ajpm.V8i1.1767.

L. J.Moleong, Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Pt Remaja Rosdakarya, 2014.

Prof. Dr.Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D, Cetakan Ke-23. Bandung: Alfabeta, 2016.

Prof. Dr.Sugiyono, “Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D,” Cetakan Ke-19.Alfabeta, 2013.

S. Sutiyanto, Metodologi Penelitian. Yogyakarta: K-Media, 2017.

Andra Tersiana. S.Tp. M.Sc, “Metode Penelitian,” Yogyakarta: Anak Hebat Indonesia, 2020.

L. W. Feny Rita Fiantika, Mohammad Wasil, Sri Jumiyati, Leli Honesti, Sri Wahyuni, Erland Mouw, Jonata, Imam Mashudi, Nur Hasanah, Anita Maharani, Kusmayra Ambarwati, Resty Noflidaputri, Nuryami, Metodologi Penelitian Kualitatif. Padang: Pt Global Eksekutif Teknologi, 2022.

R. Lorantifolia Turian, Mohammad Rif’at, “Penanaman Pemahaman Konsep Segitiga Melalui Pembelajaran Geometri Menggunakan Geoboard,” Vol. 9 No 2, Pp. 1–10, 2020.

Selvina Putri Sundari And Mega Iswari, “ Meningkatkan Kemampuan Menghitung Keliling Bangun Datar Melalui Media Geoboard Bagi Anak Tunanetra.,” J. Multidiscip. Res. Dev., Vol. 3, No. 1, Pp. 212–218, 2020.

N. Anwar, “Efektifitas Penggunaan Alat Peraga Geoboard terhadap Peningkatan Hasil Belajar matematika Siswa Kelas V Sd Pada Pokokbahasan Bangun Datar,” Vol. 5, No. November, Pp. 79–89, 2019.

A. Aprilia, K. Faizah, And S. Lestari, “Pengaruh Penggunaan Media Papan Berpaku (Geoboard) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas 3 Pada Mata Pelajaran Matematika Di Sd Negeri 1 Sumberbulu,” J. Madrasah Ibtidaiyah, Vol. 1, 2022.

I. Istikomah, “Pemanfaatan Geoboard Dan Karet Gelang Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Bangun Datar,” Prism. J. Pendidik. Dan Ris. Mat., Vol. 2, No. 2, Pp. 55–62, 2020, Doi: 10.33503/Prismatika.V2i2.764.

M. Askari Zakariah, Vivi Afriani, And Kh. M. Zakariah, Metodologi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Action Research, Research And Development (R&D), Ke-1. Yayasan Pondok Pesantren Al Mawaddah Warrahmah, 2020.

Posted

2023-08-29