Relationship between academic self-concept and academic procrastination in high school students muhammadiyah 2 Sidoarjo
Hubungan antara konsepdiri akademik dengan prokrastinasi akademik pada siswa sma muhammadiyah 2 Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2346Keywords:
Self-Concept, Academic Procrastination, High School Students, SMA Muhammadiyah 2 SidoarjoAbstract
This study aims to determine the relationship between academic self-concept and academic procrastination in students of SMA. This examination has a place with the sort of quantitative exploration with a correlational methodology. Based on calculations made with the Krejcie Morgan formula, out of the 1257 students who participated in this study, 297 were selected through stratified random sampling. Information assortment in this study utilized two mental scales, namely the self-monitoring scale from the academic self-concept aspect and the academic procrastination scale from the academic procrastination aspect. Reliability in this study used Spearman'sCorrelations and the analysis process used the help of the JASP program version 0.13.1.0 for windows. The results showed that the value of r = -0.178 and the value of p = 0.002 where 0.002 <0.05, which means that there is a negative relationship between self-monitoring variables and academic procrastination in students of SMA.
Downloads
References
M. Tujuan, P. Muhammadiyah, M. Ali, S. Dasar, M. Program, and K. Surakarta, “Membedah tujuan pendidikan muhammadiyah,” J. Stud. Islam, vol. 17, no. 1, pp. 43–56, 2016, [Online]. Available: http://journals.ums.ac.id/index.php/profetika/article/viewFile/2099/1489
M. I. Kurniawan, “Mendidik untuk membentuk karakter siswa sekolah dasar: Studi analisis tugas guru dalam mendidik siswa berkarakter pribadi yang baik,” Pedagog. J. Pendidik., vol. 4, no. 2, pp. 121–126, 2015, doi: 10.21070/pedagogia.v4i2.14.
I. R. K. Wardani, “Hubungan cita rasa humor (sense of humor) dengan kebermaknaan hidup pada remaja akhir (mahasiswa),” J. Sosiohumaniora, vol. 3, no. 3, pp. 78–88, 2012.
Bintaraningtyas, “Hubungan antara kontrol diri dengan prokrastinasi akademik pada siswa SMA,” Независимое Военное Обозрение, no. 16.1.2015, pp. 1–9, 2015, [Online]. Available: https://eprints.ums.ac.id/38739/
W. S. Santika and D. R. Sawitri, “Self-regulated learning dan prokrastinasi akademik pada siswa kelas XI sma negeri 2 Purwokerto,” J. EMPATI, vol. 5, no. 1, pp. 44–49, 2016, doi: 10.14710/empati.2016.14946.
R. A. Faujiah, I. K. Rahman, and Y. Yono, “Prokrastinasi akademik ditinjau dari religiusitas siswa di SMA Negeri 10 Bogor,” Ta’dib J. Pendidik. Islam, vol. 7, no. 2, pp. 510–520, 2018, doi: 10.29313/tjpi.v7i2.3952.
N. Azizah and Kardiyem, “Pengaruh perfeksionisme, konformitas, dan media sosial terhadap prokrastinasi akademik dengan academic hardiness sebagai variabel moderasi,” Econ. Educ. Anal. J., vol. 9, no. 1, pp. 119–132, 2020, doi: 10.15294/eeaj.v9i1.37240.
tyas ayu Astrini, “Hubungan antara kontrol diri, efikasi diri dan konformitas teman sebaya dengan prokrastinasi akademik pada siswa sma,” J. Psikol., pp. 1–30, 2018, [Online]. Available: https://eprints.ums.ac.id/67059/
F. Roza, “Hubungan antara student burnout dengan prokrastinasi akademik pada siswa SMA swasta dharma patra pangkalan berandan,” Fak. Psikol. Univ. Sumatera Utara Medan, vol. 2, no. 1, pp. 44–59, 2018, [Online]. Available: https://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/10208
Triyono and A. M. Khairi, “Prokrastinasi akademik siswa SMA (dampak psikologis dan solusi pemecahannya dalam perspektif psikologi pendidikan islam),” Al Qalam, vol. 19, no. 2, pp. 58–74, 2018, [Online]. Available: https://ojs.unsiq.ac.id/index.php/al-qalam/article/view/517
Prasetiyo, “Hubungan antara kontrol diri dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa,” Correl. BETWEEN SELF-CONTROL WITH Acad. PROCRASTINATION STUDENTS, pp. 1–59, 2017.
L. R. Chairiyati, “Hubungan antara self-efficacy akademik dan konsep diri akademik dengan prestasi akademik,” Humaniora, vol. 4, no. 2, pp. 1125–1133, 2013, doi: 10.21512/humaniora.v4i2.3553.
Y. P. Hadi and T. E. Budiningsih, “Konsep diri akademik mahasiswa penerima beasiswa bidik misi jurusan psikologi universitas negeri semarang,” Educ. Psychol. J., vol. 3, no. 1, pp. 26–31, 2014, [Online]. Available: http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/epj
A. H. Nugroho, D. A. Puspita, and M. Mulawarman, “Penerapan solution-focused brief counseling (SFBC) untuk meningkatkan konsep diri akademik siswa,” Bikotetik (Bimbingan dan Konseling Teor. dan Prakt., vol. 2, no. 1, pp. 73–114, 2018, doi: 10.26740/bikotetik.v2n1.p93-99.
S. Sumini, W. N. E. Saputra, and S. P. Suardiman, “Efektivitas konseling kelompok ringkas berfokus solusi untuk mengembangkan konsep diri akademik siswa,” Couns. J. Bimbing. dan Konseling, vol. 10, no. 2, pp. 97–108, 2020, doi: 10.25273/counsellia.v10i2.5144.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R & D, 27th ed. Bandung: Alfabeta, 2018.
R. Khotimah, C. Radjah, and D. Handarini, “Hubungan antara konsep diri akademik, efikasi diri akademik, harga diri Dan prokrastinasi akademik pada siswa smp negeri di kota Malang,” J. Kaji. Bimbing. dan Konseling, vol. 1, no. 2, pp. 60–67, 2016, doi: 10.17977/um001v1i22016p060.
Afriliani, “Gambaran konsep diri akademik pada remaja korban bullying di smp negeri 2 Cileunyi,” 2018.
Firmansyah, “Hubungan stereotip gender dengan konsep diri akademik pada remaja di MAN 1 Pekanbaru,” pp. 1–59, 2021. [Online]. Available: http://repository.uin-suska.ac.id/57814/
Santrock. John W,"Psikologi Pendidikan", Jakarta : Prenada Media, 2008
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.