Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Enhancement Learning Outcomes of Tahfidz Al-Qur’an Uses Verse Connecting Method Based on the Hybrid Learning


Peningkatan Hasil Belajar Tahfidz Al Qur’an Menggunakan Metode Sambung Ayat Berbasis Hybrid Learning

##article.authors##

  • M. Syauqy Fachruddin Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Eni Fariyatul Fahyuni Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.2310

Keywords:

Tahfidz Al Quran, Verse Connection Method, Hybrid Learning

Abstract

This study aims to solve problems in the tahfidz class where the hope is that through this verse connection method it can provide a solution to the decline in learning outcomes and students' boredom with traditional methods that have often been practiced so that interest and learning outcomes tahfidz originally decreased to increase, the method used in this research is class action, namely research that directly involves to solve problems that occur in learning, the results of the data obtained average value In the pre-action period 84.11 with a passing percentage of 36%, in cycle 1 the average score of students rose to 68.88 with a passing percentage of 44%, in cycle 2 the average value the average of students rose to 76,89 with a passing percentage of 60,5%, cycle 3 produced an average score of 82,61 with a passing percentage that exceeded the target of 77%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad Ali, A. (2016). Metode Pembelajaran Tahfiz al-Quran Bagi Mahasiswa di Pesantren al-Adzkiya Nurus Shofa Karangbesuki Sukun Malang.

Arianti. (2019). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Didaktika : Jurnal Kependidikan, 12(2), 117–134. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.181

Aritonatonang, keke t. (2018). Minat dan Motivasi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Penabur, 3(10), 11–21.

Cholifudin Zuhri, M. N. (2013). Studi Tentang Efektivitas Tadarus Al-Qur`an Dalam Pembinaan Akhlak Di Smpn 8 Yogyakarta. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 11(1), 113. https://doi.org/10.21154/cendekia.v11i1.394

Deni, S. (2020). Tinjauan Terhadap Penerapan Metode Tasmi’ Dan Muraja’ah Dalam Meningkatkan Kemampuan Menghafal Al-Qur’an (Studi Kualitatif Deskriptif pada Siswa SDIT Thariq Bin Ziyad Jatimulya Bekasi) Deni. 45–58. file:///C:/Users/LENOVO/Downloads/3132-Article Text-8837-1-10-20211206 (1).pdf

Eny, fariyatul f, & Istikomah, I. (2016). Psikologi belajar & mengajar kunci sukses guru dan murid dalam interaksi edukatif. Nizamia Learning Center.

Fadhilah, N. (2019). Pengaruh kegiatan muraja’ah Sambung Ayat di Jam’iyyatul Huffazh Mahasiswa Surabaya terhadap prestasi belajar Mata Kuliah Tafsir Di Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya. In Digital Library UIN Sunan Ampel Surabaya. http://digilib.uinsby.ac.id/id/eprint/30546

Hartanti, A. D., Abdurrahmansyah, A., & Adil, M. (2021). Tahfiz Qur’an dengan Metode Tasmi’ dan Sambung Ayat (Strategi Pengorganisasian, Penyajian, dan Pengelolaanya di Pondok Pesantren Al-Lathifiyyah Palembang). Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 15(2), 97–112. https://doi.org/10.51672/alfikru.v15i2.42

Hendrayati, H., & Pamungkas, B. (2016). Implementasi Model Hybrid Learning Pada Proses Pembelajaran Mata Kuliah Statistika Ii Di Prodi Manajemen Fpeb Upi. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(2). https://doi.org/10.17509/jpp.v13i2.3430

Hidayatullah, H. (2019). Penelitian tindakan kelas. setia budhi publisher.

Indarto, P., Fatoni, M., & Surakarta, U. M. (2018). Model Pembelajaran Hybrid Learning. Seminar Nasional Pendidikan, 3(6), 55–63. http://hdl.handle.net/11617/10550

Isomuuddin. (2019). Strategi Pembelajaran Tahfidz Al-Qur’an Di Ma’had Tahfidz Pondok Pesantren Miftahul Ulum Kalisat-Jember.

Jamilah, K. M. (2014). Strategi guru untuk meningkatkan kualitas hafalan Al-Qur’an peserta didik melalui Metode Takrir dan Sambung Ayat di MI Plus Al-Istighotsah Panggungrejo Tulungagung. http://repo.uinsatu.ac.id/id/eprint/21007

Morissan, M. A. (2012). Metode Penelitian Survey. kencana publisher.

Musfiqon, H. . (2012). panduan lengkap metodologi penelitian pendidikan. prestasi pustaka publisher.

Mustika, R. (2021). Hybrid Learning Sebagai Alternatif Model Pembelajaran Tematik Di Kelas 2 Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 7(02), 402–414. https://doi.org/10.36989/didaktik.v7i02.234

Purwono, E. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PJOK pada Materi Bulu Tangkis Melalui Metode Demonstrasi di Kelas V SDN 65/X Sungai Beras Semester Genap Tahun Pelajaran 2022/2023. Journal on Education, 5(1), 206–214. https://doi.org/10.31004/joe.v5i1.587

Puspita, I., & Pasaribu, M. (2022). Implementasi Metode Talaqqi Pada Pembelajaran Tahfidzul Qur ’ An Di Smp It Nurul Azmi Medan. https://abdimasjumas.cattleyadf.org/index.php/Jumas/article/view/17

Puspitarini, D. (2022). Blended Learning sebagai Model Pembelajaran Abad 21. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 7(1), 1–6. https://doi.org/10.51169/ideguru.v7i1.307

Rombe, J. D. (2020). Penerapan Pembelajaran Tematik Model Webbed untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas II SD Inpres Sopi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan Https://Jurnal.Unibrah.Ac.Id/Index.Php/JIWP, 6(3), 972–983. https://doi.org/10.5281/zenodo.4382080

Salsabila, U. H., Sofia, M. N., Seviarica, H. P., & Hikmah, M. N. (2020). Urgensi Penggunaan Media Audiovisual Dalam Meningkatkan Motivasi Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(2), 284–304. https://doi.org/10.24090/insania.v25i2.4221

Sugiono, S. (2018). Metode penelitian Kuantitatif. Alfabeta publisher.

sukardi, H. . (2013). Metode penelitian tindakan kelas: Implementasi dan pengembangannya. PT. Bumi Aksara.

Syatina, H., Zulfahmi, J., & Agustina, M. (2021). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Hafalan Al-Qur’an Siswa. At-Ta’Dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 13(1), 15. https://doi.org/10.47498/tadib.v13i01.475

Usman, U. (2019). Komunikasi Pendidikan Berbasis Blended Learning Dalam Membentuk Kemandirian Belajar. Jurnal Jurnalisa, 4(1), 136–150. https://doi.org/10.24252/jurnalisa.v4i1.5626

Wahyuni, A. S. (2021). Penerapan Model Hybrid Learning. Indonesian Journal of Educational Development, 2(November 2021), 292–297. https://doi.org/10.5281/zenodo.5681376

Wina, W. (2016). penelitian tindakan kelas. prenada media.

Yanti, S. D. (2023). Strategi Guru Menghafalkan Surah Pendek Al-Quran Pada Anak Ra Uswatun Hasanah Emplasmen Balimbingan Kecamatan Tanah Jawa Kabupaten Simalungun. Jurnal Inovasi Pembelajaran Dan Pendidikan Islam [JIPPI], 1, 34–47. http://repository.umsu.ac.id/handle/123456789/4861

Zain, N. L. (2017). Strategi Komunikasi Persuasif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Nomosleca, 3(2). https://doi.org/10.26905/nomosleca.v3i2.2034

Posted

2023-08-22