Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Effect of Augmented Reality Learning Media Interactive on Beginning Reading Ability of Class I Students at Sumbersuko I Public Elementary School, Pasuruan


Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Augmented Reality terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Peserta Didik Kelas I di SDN Sumbersuko I Pasuruan

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.2303

Keywords:

Augmented Reality, Learning Media, Beginning Reading

Abstract

The purpose of this study  to find out how the interactive learning media augmented reality can improve the reading skills of first grade students at SDN Sumbersuko I, Pasuruan. By using One Group Pretest and Posttest and Pre-Experiment design this research was conducted. Research involved all students of SDN Sumbersuko I, Pasuruan, with a class I sample, 10 students were selected through a purposive sampling method. Data description, normality test, and hypothesis testing. The instrument item reliability test produced pretest data with a value of 0.631 and posttest data with a value of 0.701. The Shapiro Wilk test was obtained from pre-test data 0.518 > 0.05 and post-test data 0.222 > 0.05 from data analysis. The Paired sample-T test produces a sig (2-tailed) value of 0.000 < 0.025 which indicates H1 is accepted and H0 is rejected, or Augmented Reality interactive learning media improves the beginning reading skills

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Febrianto, Kukuh., Via Yustitia. and Irianto., “Aktivitas Siswa Dalam Pembelajaran Dengan Menggunakan Media Flashcard Di Sekolah Dasar.,” no. Jurnal FKIP Unipa Surabaya., p. Hal: 92-98, 2020.

A. N. Andini, “Pengaruh Media Flashcard Terhadap Kemampuan mengenal Huruf Anak Usia Dini 5-6 Tahun,” J. Penelit. Anak Usia Dini 1(1), pp. 1–11, 2022.

Aji Gagas Pamulyo & Sugeng Riyanto, “Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Pada Pembelajaran Tematik Dengan Metode Global Kelas I SDN Kajen 02. 93-98.,” J. Fundam. Dasar 2(3), 2019.

A. Muhyidin, O. Rosidin, and E. Salpariansi, “Metode Pembelajaran Membaca Dan Menulis Permulaan Di Kelas Awal,” J. Pendidik. Sekol. Dasar, vol. 4, no. 1, p. 30, 2018, doi: 10.30870/jpsd.v4i1.2464.

S. Fitriani Eka, A. Muhsinah, and K. Dedi, “Pengembangan Media Pembelajaran IPA menggunakan Augmented Reality (AR) Berbasis Android pada Siswa Kelas III SDN 015 Tarakan,” Widyagogik, vol. 6, no. 1, pp. 57–72, 2018, [Online]. Available: https://journal.trunojoyo.ac.id/widyagogik/article/download/4562/3172

K. D. Ningrum, E. Utomo, A. Marini, and B. Setiawan, “Media Komik Elektronik Terintegrasi Augmented Reality dalam Pembelajaran Sistem Peredaran Darah Manusia di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 6, no. 1, pp. 1297–1310, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i1.2289.

Eny Munisah, “Pengolaan Media Pembelajaran Sekolah Dasar,” vol. 18, no. Universitas Muhammadiyah Kotabumi, Jurnal Elsa, 2020.

Supriyono, “Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa,” Pendidik. Dasar, vol. II, pp. 43–48, 2018.

A. Arsyad, Media Pembelajaran. Jakarta: PT Grafindo Putra. Jakarta: PT Grafindo Putra.

A. Y. Massie and K. R. Nababan, “Dampak Pembelajaran Daring Terhadap Pendidikan Karakter Siswa,” Satya Widya, vol. 37, no. 1, pp. 54–61, 2021, doi: 10.24246/j.sw.2021.v37.i1.p54-61.

E. P. Permana, “Pengaruh Media Pembelajaran Wayang Kertas Terhadap Nilai Karakter Siswa Sekolah Dasar,” Prima Magistra J. Ilm. Kependidikan, vol. 2, no. 2, pp. 190–196, 2021, doi: 10.37478/jpm.v2i2.1028.

L. & A. M. Nurlatifah, “Pembelajaran Keterampilan Membaca Permulaan Pada Siswa SD Kelas I Dengan Menggunakan Metode EJA.,” J. Elem. Educ., pp. 60–64, 2021.

A. Rinawati, L. B. Mirnawati, and F. Setiawan, “Analisis Hubungan Keterampilan Membaca dengan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar,” Educ. J. J. Educ. Res. Dev., vol. 4, no. 2, pp. 85–96, 2020, doi: 10.31537/ej.v4i2.343.

R. T. Kurniawati and H. D. Koeswanti, “Pengembangan Media Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar,” Didakt. TAUHIDI J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 7, no. 1, p. 29, 2020, doi: 10.30997/dt.v7i1.2634.

E. Harianto, “‘Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa,’” J. Didakt., vol. 9, no. 1, p. 2, 2020, [Online]. Available: https://jurnaldidaktika.org/

Depdiknas, Permendiknas No 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi. Jakarta : Depdiknas., 2006.

L. Sri, “Analisis Kemampuan Membaca Permulaan dan Kesulitan yang Dihadapi Peserta didik Sekolah Dasar.,” Edukatif J. Ilmu Pendidikan., 2021.

A. D. Pertiwi, “Study Deskriptif Proses Membaca Permulaan Anak Usia Dini,” J. Pendidik. Anak, vol. 5, no. 1, pp. 759–764, 2016, doi: 10.21831/jpa.v5i1.12372.

Adharina, “Study Deskriptif Proses Membaca Permulaan Anak Usia Dini.,” no. Pascasarjana Universitas Negeri Yogyakarta, 2016.

Khirjan, “Literasi Berbahasa Indonesia UsiaPrasekolah: Ancangan Metode Dia Tampan Dalam Membaca Permulaan.,” vol. 2020, no. Universitas Hamzanwadi:Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.

A. H. Arrum and S. Fuada, “Abdimas Umtas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat LPPM-Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya Penguatan Pembelajaran Daring di SDN Jakasampurna V Kota Bekasi, Jawa Barat Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Augmented Reality (AR),” J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 4, no. 1, 2020.

A. Sugiarto, “Penggunaan Media Augmented Reality Assemblr Edu Untuk Meningkatkan Konsep Tentang Peredaran Darah,” pp. 1–13, 2022.

S. Arikunto, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta, 2012.

Margono, Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, 2004.

D. R. Tavakol M, “Making sense of Cronbach’s alpha.,” vol. doi: 10.51, pp. 53–55, 2011.

A. A. Perdana and Supriyono, “Pengaruh Model Pembelajaran Make a Match Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Sdn Semolowaru 1 Surabaya,” e-Journal PGSD FIP Univ. Negeri Surabaya, vol. 06, no. 05, pp. 640–649, 2018, [Online]. Available: https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/10896

S. Afifah, A. Mudzakir, and D. B. A. Nandiyanto, “How to Calculate Paired Sample t-Test using SPSS Software: From Step-by-Step Processing for Users to the Practical Examples in the Analysis of the Effect of Application Anti-Fire Bamboo Teaching Materials on Student Learning Outcomes,” Indones. J. Teach. Sci., vol. 2, no. 1, pp. 81–92, 2022, [Online]. Available: http://dx.doi.org/10.17509/

Posted

2023-08-18