Strengthening Responsible Character Education in Elementary School Thematic Learning
Penguatan Pendidikan Karakter Bertanggung Jawab dalam Pembelajaran Tematik Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2287Keywords:
Character Education, Responsible, ThematicAbstract
Thematic learning provides students with a thorough understanding of various different teaching materials in a particular theme frame. There is still a lack of responsibility for students in completing the tasks given, this study aims to illustrate the character value of responsibility in thematic learning in elementary schools. This study uses qualitative methods with a phenomenological approach. Where researchers will analyze character education and responsibility in thematic learning more specifically and in-depth on grade V students at SD Negeri Kedungrejo II by involving grade V students totaling 33 students. Some teachers at SD understand character education is still lacking. as for the attitude of responsibility of students in carrying out the orders given by the teacher. Thematic learning conducted at SD can help students to strengthen responsible character education and students can complete the tasks given by the teacher and obey school rules well.
Downloads
References
Antari, L. P. S., & De Liska, L. (2020). Implementasi Nilai Nilai Pancasila Dalam Penguatan Karakter Bangsa. Widyadari, 21(2), 676-687.
Agung, I. (2017). Peran Fasilitator Guru dalam Penguatan Pendidikan Karakter (PPK). Perspektif Ilmu Pendidikan, 31(2), 106-119.
Setiawati, R., & Dewi, D. A. (2021). Hubungan Pengembangan Karakter pada Peserta Didik melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 897-903.
Hakim, R., Ritonga, M., & Susanti, W. (2020). Implementation of Contextual teaching and learning in Islamic Education at Madrasah Diniyah. Jour of Adv Research in Dynamical & Control Systems, 12.
Hasanah, A. (2021). Implementasi model pembelajaran interaksi sosial untuk meningkatkan karakter peserta didik. Jurnal Pendidikan, 9(1), 22-32.
Wulandari, E., Taufik, M., & Kuncahyono, K. (2018). Analisis implementasi full day school sebagai upayapembentukan karakter siswa di sd Muhammadiyah 4 Kota Malang. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 6(1), 65-74.
Jaelani, A., & Hasanah, A. (2020). Pengembangan model evaluasi pendidikan karakter dalam pembelajaran di sekolah. INCARE, International Journal of Educational Resources, 1(2), 75-89.
Widayanti, E., Dewi, T. R., & Dewi, S. E. K. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Kurikulum 2013 Terhadap Siswa Kelas III Di MI NU Tebat Jaya. MADROSATUNA: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 5(2), 93-102.
Sofiyatunningtiyas, T. N., Nugroho, A., & Muslim, A. (2020). Implementasi pembelajaran tematik kurikulum 2013 dalam pembentukan karakter siswa. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(1), 15-23.
Ananda, R., & Fadhilaturrahmi, F. (2018). Analisis kemampuan guru sekolah dasar dalam implementasi Pembelajaran Tematik Di SD. Jurnal Basicedu, 2(2), 11-21.
Nasihatun, S. (2019). Pendidikan karakter dalam perspektif islam dan strategi implementasinya. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan dan Keagamaan, 7(2), 321-336.
RATNA SARI, D. E. S. I. MENINGKATKAN KARAKTER TANGGUNG JAWAB MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW PADA SISWA KELAS IV/dSD NEGERI 13/1 MUARA BULIAN. MENINGKATKAN KARAKTER TANGGUNG JAWAB MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW PADA SISWA KELAS IV/dSD NEGERI 13/1 MUARA BULIAN.
Pribadi, R. A., Maulida, A., Oktavian, F., & Ariadila, S. N. (2022). PROSES PENGUATAN KARAKTER TANGGUNG JAWAB DENGAN METODE RESITASI PADA PEMBELAJARAN TEMATIK DI SDN 13 KOTA SERANG. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 1324-1336.
Rohana, S. R. S. (2020). Model Pembelajaran Daring Pasca Pandemi Covid-19. At-Ta'dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 192-208.
Baginda, M. (2018). Nilai-nilai pendidikan berbasis karakter pada pendidikan dasar dan menengah. Jurnal Ilmiah Iqra', 10(2).
Pertiwi, A. H. (2021). Pembiasaan nilai tanggung jawab dalam pembelajaran daring. Sistem-Among: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2), 48-54.
Permatasari, S., Situmorang, N. Z., & Safaria, T. (2021). Hubungan Regulasi Emosi dan Konformitas Teman Sebaya dengan Perilaku Agresi di Pontianak. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 5150-5160.
Pribadi, R. A., Istikomah, Y., & Hutagalung, M. E. P. (2021). Proses penguatan karakter disiplin dan tanggung jawab dalam pembelajaran siswa melalui penegakan peraturan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9136-9142.
Ansori, Y. Z., Nahdi, D. S., & Saepuloh, A. H. (2021). Menumbuhkan karakter hormat dan tanggung jawab pada siswa di sekolah dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 599-605.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.