Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Instagram As A Youth Shopee Affiliate Media In Sidoarjo City


Instagram Sebagai Media Shopee Affiliate Remaja Di Kota Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.2255

Keywords:

Instagram, Shopee Affiliate, Teenager, Uses and Gratification Theory

Abstract

This study aims to find out and describe broadly the Instagram phenomenon as a teenage Shopee Affiliate media in the city of Sidoarjo. The research method used is qualitative, with data collection techniques of interviews, observation, and literature study. The subjects in this study were 3 teenage content creators in the city of Sidoarjo who have accounts @aldafitriaap, @fadilafls and @rahhhh.la The interest of a teenage content creator in the city of Sidoarjo creates content about goods he wants to promote on his personal Instagram so that followers want to buy Shopee products that have been promoted. The results of this study are that Instagram is used as a promotional medium for shopee affiliates through video reels and stories. This feature makes it easy for consumers to know the products they want to buy without any doubts. Shopee affiliates play an important role in consumer purchasing decisions for Shopee products.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. F. Cahyono dan R. Indrarini, “Analisis Pengaruh Diskon Terhadap Daya Beli Masyarakat Di Era New Normal (Studi Kasus Pengguna Shopee Di Kabupaten Sidoarjo),” Jurnal Ekonomika dan Bisnis Islam, vol. 4, no. 3, hlm. 31–40, 2022, doi: 10.26740/jekobi.v4n3.p31-40.

R. Gunawijaya, “Kebutuhan Manusia Dalam Pandangan Ekonomi Kapitalis Dan Ekonomi Islam,” Al-Maslahah Jurnal Ilmu Syariah, vol. 13, no. 1, hlm. 131, 2017, doi: 10.24260/almaslahah.v13i1.921.

N. ANNET dan J. Naranjo, World Health Statistics 2014, vol. 85, no. 1. 2014.

H. Karunia H, N. Ashri, dan I. Irwansyah, “Fenomena Penggunaan Media Sosial : Studi Pada Teori Uses and Gratification,” Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, vol. 3, no. 1, hlm. 92–104, 2021, doi: 10.47233/jteksis.v3i1.187.

D. F. Kusuma1 dan M. S. Sugandi, “Strategi Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Digital Yang Dilakukan Oleh Dino Donuts,” Jurnal Manajemen Komunikasi, vol. 3, no. 1, hlm. 18–33, 2018.

S. Eka Rahayu, Hemawati, “Pengaruh Media Sosial Instagramterhadap Perilaku Remaja Di Lingkungan Viii Sido Selamatkelurahan Pekan Kualakabupaten Langkat,” hlm. 1–23, 2022.

S. Kangean dan F. Rusdi, “Analisis Strategi Komunikasi Pemasaran dalam Persaingan E-Commrece di Indonesia,” Prologia, vol. 4, no. 2, hlm. 280, 2020, doi: 10.24912/pr.v4i2.6504.

Shilfiyo dan Rumyeni, “Pengaruh Content Marketing Shopee Afiliasi melalui Media Tiktok terhadap Keputusan Pembelian Konsumen,” Jab, vol. 20, no. 02, hlm. 37–48, 2022.

A. Rafiqih, Sistem Affiliate Dalam Marketplace Shopee Menurut Hukum Islam dan Hukum Positif di Indonesia, vol. 1, no. 1. Jakarta: Ahkam: Jurnal Ilmu Syariah, 2022.

Nasikhun Amin, “6 Tipe Kemitraan Shopee Affiliate: Cara Mengisi yang Benar!,” https://pluginongkoskirim.com/, 2023. https://pluginongkoskirim.com/tipe-kemitraan-shopee-affiliate/?page=2

N. Ramadhani, N. Efni Salam, dan R. Eldapi Yozani, “Pemanfaatan Konten Tiktok Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Digital Shoppe Affiliate Pada Akun Tiktok ‘Indisyindi,’” Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, vol. 8, no. 1, hlm. 235–261, 2023, doi: 10.23969/jp.v8i1.7591.

N. Anisah, M. Sartika, dan H. Kurniawan, “Penggunaan Media Sosial Instagram dalam Meningkatkan Literasi Kesehatan Pada Mahasiswa,” Jurnal Peurawi: Media Kajian Komunikasi Islam, vol. 4, no. 2, hlm. 94, 2021, doi: 10.22373/jp.v4i2.11080.

N. N. Rohmah, “Media Sosial Sebagai Media Alternatif Manfaat dan Pemuas Kebutuhan Informasi Masa Pandemik Global Covid 19,” Al-I’lam: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, vol. 4, no. 1, hlm. 1–16, 2020.

R. Riyanto, “Efektivitas Media Internet Terhadap Kepuasan Khalayak Media,” InterKomunika, vol. 2, no. 1, hlm. 61, 2017, doi: 10.33376/ik.v2i1.16.

R. West dan L. H. Turner, Pengantar Teori Komunikasi Analisis dan Aplikasi, 5 ed. Salemba Humanika, 2017.

T. A. Nugroho dan F. C. Azzahra, “Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Promosi Social Commerce Usaha Bro.Do,” Jurnal Pustaka Komunikasi, vol. 5, no. 1, hlm. 136–149, 2022, doi: 10.32509/pustakom.v5i1.1883.

T. Mauliana, Y. Tayo, dan R. Kusumaningrum, “Strategi Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Digital Pada Klinik Rumah Ungu Karawang,” NUSANTARA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, vol. 8, no. 7, hlm. 2107–2118, 2021.

N. M. Rona, S. A. Sufa, dan E. Ratnasari, “Aktivitas Digital Public Relations Dalam Akun Instagram @Ortuseight,” Medium, vol. 10, no. 1, hlm. 69–83, 2022, doi: 10.25299/medium.2022.vol10(1).9149.

Sugiyono, Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). ALFABETA, 2015.

I. Yanti, M. I. N. Padli, dan S. S. S. Ayu, “Peran Shopee Affiliate Terhadap Peluang Kerja,” Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis (JEMB), vol. 2, no. 1, hlm. 23–26, 2023.

D. Kurnia Hapsari, S. R. Manalu, dan L. Ratri Rahmiaji, “Memahami Motivasi, Bentuk Interaksi, Dan Manfaat Bagi Follower Dalam Mengikuti Micro-Influencer Di Media Sosial Instagram,” hlm. 1–18, 2022, [Daring]. Tersedia pada: https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/interaksi-online/article/download/37287/28356

A. R. Nuswantoro, “Media Massa dalam Situasi Konflik: dari Bandwagon Effect Sampai Peace Narrative,” Jurnal ASPIKOM, vol. 1, no. 6, hlm. 503, 2017, doi: 10.24329/aspikom.v1i6.55.

D. Lois dan D. A. Candraningrum, “Personal Branding Content Creator di Media Sosial Instagram,” Koneksi, vol. 5, no. 2, hlm. 329, 2021, doi: 10.24912/kn.v5i2.10331.

Posted

2023-08-11