Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Analysis of Beginning Reading Ability of Students with Dyslexia in High Grades at SD Muhammadiyah 1 Candi Lab School Umsida


Analisis Kemampuan Membaca Permulaan Siswa dengan Gangguan Disleksia Pada Kelas Tinggi di SD Muhammadiyah 1 Candi Lab School Umsida

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.2196

Keywords:

Reading Ability, Beginning Reading, Dyslexia

Abstract

This study aims to analyze the beginning reading ability of students with dyslexia. At the primary school level, children are required to master the skill of reading. Reading is a task that helps pupils comprehend apiece of writing and ascertain its meaning. Dyslexia is a type of learning difficulty in children in the form of a reading disability. Disorders of reading disabilities experienced by children are usually seen in the first year the child enters school. Students with dyslexia have normal IQ even above average. The process of analysis in this study was carried out in 4 stages, namely, data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of this study indicate that students are able to arrange words into a sentence, but it is still difficult to read and distinguish letters that have similarities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

H. W. Setiadi, “Strategi Pembelajaran Untuk Meningkatkan Keterampilan Baca Tulis Siswa Disleksia,” Semin. Nas. PGSD UPY dengan Tema Strateg. Mengatasi Kesulitan Belajar ketika Murid Anda seorang Disleksia Strateg., pp. 88–96, 2015.

M. M. Ulum, “Peningkatan Prestasi Membaca Permulaan Anak Berkesulitan Belajar Membaca Menggunakan Metode Pembelajaran Kontekstual Melalui Inklusi Di Sdn Pajang 1 Surakarta,” Semin. Nas. Pendidik. Uns Ispi Jawa Teng., no. November 2015, pp. 225– 229, 2015.

K. Membaca, P. Anak, D. Dengan, and M. Digital, “MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN ANAK DISLEKSIA DENGAN MEDIA DIGITAL AUDIOBOOKS Diajukan kepada Universitas Negeri Surabaya Untuk Memenuhi Persyaratan Penyelesaian Program Sarjana Pendidikan Luar Biasa Oleh : ZUHRIYATUT THOHIROH,” 2021.

M. Adhiyah, “Metode Pembelajaran Membaca Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Disleksia Di Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Terpadu Ar-Roihan Lawang,” Tabiyah dan Kegur., 2018, [Online]. Available: http://etheses.uin- malang.ac.id/12156/1/14140092.pdf

I. F. N. D. Primasari and A. Supena, “Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Disleksia Dengan Metode Multisensori Di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 4, pp. 1799–1808, 2021, [Online]. Available: https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1055

N. H. Rofiah, “Proses Identifikasi: Mengenal Anak Kesulitan Belajar Tipe Disleksia Bagi Guru Sekolah Dasar Inklusi,” Inklusi, vol. 2, no. 1, p. 109, 2015, doi: 10.14421/ijds.020110.

U. Muawwanah and A. Supena, “Penggunaan Kartu Huruf Sebagai Media Pembelajaran Membaca Anak Disleksia,” Aulad J. Early Child., vol. 4, no. 2, pp. 98–104, 2021, doi: 10.31004/aulad.v4i2.120.

V.A.R.Barao, R.C.Coata, J.A.Shibli, M.Bertolini, and J.G.S.Souza, PROMPTING-FADING DENGAN MEDIA VISUAL, AUDITORI, KINESTETIK, TAKTIL (VAKT) UNTUK KEMAMPUAN MEMBACAANAK DISLEKSIA, vol. 33, no. 1. 2022.

I. Windasari, A. C. Apriliana, and I. Artikel, “STUDI KASUS TERHADAP ANAK BERKESULITAN MEMBACA ( DISLEKSIA ) PADA SISWA KELAS II SDN PARAKANMUNCANG I Anak berkesulitan belajar memiliki ketidakteraturan dalam proses fungsi mental dan fisik yang bisa menghambat alur belajar yang normal , sehingga menyeba,” vol. I, no. 1, pp. 53–63, 2022.

Madinatul Munawaroh and N. T. Anggrayni, “Mengenali Tanda-Tanda Disleksia,” Proseding Semin. Nas. PGSD UPY dengan Tema Strateg. Mengatasi Kesulitan Belajar ketika Murid Anda seorang Disleksia., pp. 167–171, 2016, [Online]. Available: http://repository.upy.ac.id/409/1/artikel madinatul.pdf

J. W. L. Putri, “Penanganan Anak Disleksia Usia 5- 6 Tahun Dengan Metode Fernald Di Tk Pertiwi 1 Gawan, Kecamatan Tanon, Kabupaten Sragen Tahun Ajaran 2011/2012 Naskah,” Pendidik. Anak Usia Dini, p. 11, 2012.

D. G. S. Harahap, F. Nasution, E. S. Nst, and S. A. Sormin, “Analisis Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 6, no. 2, pp. 2089–2098, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i2.2400.

A. Widodo, D. Indraswati, and A. Royana, “Analisis Penggunaan Media Gambar Berseri Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Disleksia Di Sekolsh Dasar,” MAGISTRA Media Pengemb. Ilmu Pendidik. Dasar dan Keislam., vol. 11, no. 1, p. 1, 2020, doi: 10.31942/mgs.v11i1.3457.

U. Saroh, “Penerapan Metode Dikte Pada Kegiatan Menulis Anak Kelas 2 Di Sekolah Dasar Negeri Slawu 2 Kecamatan Patrang Kabupaten Jember Tahun Ajaran 2020/2021,” 2021, [Online]. Available: http://repository.unmuhjember.ac.id/id/eprint/11462%0Ahttp://repository.unmuhjember.ac.id/11462/3/c. Bab I.pdf

A. Mumpuni and N. Afifah, “Analisis pembelajaran membaca dan menulis permulaan siswa kelas II sekolah dasar,” Bul. Ilm.

Pendidik., vol. 1, no. 2, pp. 73–80, 2022, [Online]. Available: https://ejournal.papanda.org/index.php/bip/article/view/269

A. Hasanah and M. S. Lena, “Analisis Kemampuan Membaca Permulaan dan Kesulitan yang Dihadapi Siswa Sekolah Dasar,” Edukatif

J. Ilmu Pendidik., vol. 3, no. 5, pp. 3296–3307, 2021, [Online]. Available: https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/526

Rumapea dan Zulmiyetri, “Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Multimedia Interaktif Ruba Bagi Anak Disleksia Kelas III Di SDN 153068 Pinangsori 1,” J. Penelit. Pendidik. Kebutuhan Khusus, vol. 9, no. 2, pp. 77–85, 2021.

R. Z. Nurani, F. Nugraha, and H. H. Mahendra, “Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Pada Anak Usia Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 3, pp. 1462–1470, 2021, [Online]. Available: https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/907

Posted

2023-08-14