Differences in Mathematics Anxiety in View of Gender in Upper Grade Elementary School Students in Sidoarjo
Perbedaan Kecemasan Matematika Ditinjau dari Gender pada Siswa Kelas Atas Sekolah Dasar di Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2195Keywords:
Math Anxiety, Gender, Elementary School StudentsAbstract
The variables used in this research are math anxiety as the independent variable and gender as the dependent variable. This research was conducted at SDN Larangan and MI Kedungbanteng with a total population of 185 students. The sample in this study used a saturated sample technique where all high school students were the subjects of this study. The data collection technique in this study used a psychological scale with the Likert scaling model, namely the mathematical anxiety scale. The results of the hypothesis testing in this study were that there was no difference in math anxiety in terms of gender among upper class students in Sidoarjo. The results of the comparative analysis showed (p = 0.440 <0.05). So there is no significant difference in point scores between math anxiety and gender. Nonetheless, the average anxiety of female students is higher (51) than that of male students (50)
Downloads
References
Ekawati, & Wulandari. (2011). Perbedaan jenis kelamin terhadap kemampuan siswa dalam mata pelajaran matematika (studi kasus sekolah dasar). Socioscientia, 3, 19–24.
Djuwitawati, S., & Djalali, M. A. (2015). Percaya diri, dukungan sosial dan kecemasan siswa menghadapi seleksi perguruan tinggi. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 4(03), 296–303. https://doi.org/10.30996/persona.v4i03.724
Ekawati, A. (2015). Pengaruh kecemasan terhadap hasil belajar matematika siswa kelas VII SMPN 13 Banjarmasin. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(3), 164–169. https://doi.org/10.33654/math.v1i3.16
Berutu, D. W. (2019). Mengelola kecemasan siswa dalam pembelajaran matematika di mts islamiyah medan. 1–135.
Whyte, J., & Anthony, G. (2012). Maths anxiety: the fear factor in the mathematics classroom. New Zealand Journal of Teachers’ …, 9(1), 6–15. http://www.teacherswork.ac.nz/journal/volume9_issue1/whyte.pdf
Ekawati, A. (2015). Pengaruh kecemasan terhadap hasil belajar matematika siswa kelas VII SMPN 13 Banjarmasin. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(3), 164–169. https://doi.org/10.33654/math.v1i3.16
Kamila, N. (2020a). Pengaruh Kecemasan Matematika terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Berdasarkan Gender. 1–9. https://doi.org/.1037//0033-2909.I26.1.78
Harahap, j. (2017). Perbedaan minat belajar antara anak laki-laki dengan anak perempuan ditinjau dari hasil belajar matematika pada siswa kelas v sd negeri 106148 bulu cina kecamatan hamparan perak kabupaten deli serdang tahun ajaran 2016/2017. 56634.
Saraswati, E. (2015). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Laki-Laki dan Perempuan dalam Mata Pelajaran Matematika Kelas III Semester 2 Materi Sudut dan Pecahan di SD Negeri Se-Desa Caturharjo, Kecamatan Sleman, Kabupaten Sleman. Skripsi, 133.
Kawuryan, S. P. (2015). Karakteristik siswa sd kelas rendah dan pembelajarannya. c, 1–6.
Nurmila. (2016). Hubungan antara kecemasan matematika dan kesulitan belajar dengan perilaku belajar siswa di smpn 3 tanete riaja kabupaten barru. In Skripsi.
Melisa. (2019). Pengaruh kecemasan matematika terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis berdasarkan gender. 2, 1–13.
Ratnasari, A. (2020). Kecemasan matematis dalam menyelesaikan masalah matematika pada materi garis dan sudut kelas vii di mts. Ma’arif bakung udanawu blitar. 4(1), 1–23.
Kamila, N. (2020b). Pengaruh Kecemasan Matematika terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Berdasarkan Gender. 10(9), 32. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/5224/1/UPS-QT03885.pdf
Rismayanti. (2020). Perbedaan kecemasan dan apresiasi matematika ditinjau dari gender pada siswa ma bahauudin ngelom sidoarjo.
Pujisatuti, T. (2014). Peran Orang Tua Dalam Pembentukan Kepribadian Anak. Syi’ar, 14(1), 53–61.
Azwar. (2013). Metode Penelitian. Pustaka Belajar.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sujarweni, W. (2014). Metodologi penelitian: Lengkap, praktis, dan mudah dipahami. PT. Pustaka Baru.
Suseno, N. S. (2018). Pengaruh gender, motivasi eksternal dan internal terhadap persepsi mahasiswa akuntansi dalam memilih karier sebagai akuntan publik. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran Dan Penelitian, 4(2), 75–98. www.journal.uniga.ac.id
Wahyudy, M. A., Putri, H. E., & Muqodas, I. (2019). Penerapan pendekatan concrete-pictorial-abstract (cpa) dalam menurunkan kecemasan matematis siswa sekolah. Simposium Nasional Ilmiah & Call for Paper Unindra (Simponi)., November, 228–238. https://doi.org/10.30998/simponi.v0i0.428
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.