Preprint has been published in a journal as an article
DOI of the published article https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8655
Preprint / Version 1

The Influence of the Mind Mapping Learning Method on the Understanding of Elementary School Science Learning Concepts


Pengaruh Metode Pembelajaran Mind Mapping terhadap Pemahaman Konsep Pembelajaran IPA Sekolah Dasar

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.2176

Keywords:

Mind Mapping, Understanding Learning Concepts, Mind Mapping

Abstract

This research was conducted to determine the effect of the mind mapping learning method on the understanding of the concept of science learning for fifth grade students at SDI Wahid Hasyim Sidoarjo. Based on the results of observations and observations made on fifth grade students, the low understanding of thematic learning concepts, especially in science learning content. The mind mapping learning method is a method that contains creative content related to images, symbols, colors and connecting lines so that a concept mapping of learning material is formed which can increase individual attractiveness in the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

R. Indy, “Peran Pendidikan Dalam Proses Perubahan Sosial Di Desa Tumaluntung Kecamatan Kauditan Kabupaten Minahasa Utara,” Holistik, J. Soc. Cult., Vol. 12, No. 4, Pp. 1–18, 2019, [Online]. Available: Https://Ejournal.Unsrat.Ac.Id/Index.Php/Holistik/Article/View/25466

D. Setyarini, “Metode Pembelajaran Mind Map Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Anak Didik Sekolah Dasar,” J. Ilm. “Pendidikan Dasar,” Vol. V, No. 2, Pp. 30–44, 2018.

A. Acesta, “Pengaruh Penerapan Metode Mind Mapping Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa,” J. Kaji. Penelit. Dan Pendidik. Dan Pembelajaran, Vol. 4, No. 2, Pp. 581–586, 2020.

T. Buzan, Buku Pintar Mind Map. Jakarta: Pt Gramedia Pustaka Utama, 2013.

A. Iis, “Pengunaan Model Peta Pikiran (Mind Mapping) Untuk Meningkatkan Pemahaman Membaca Wacana Siswa Sekolah Dasar,” J. Basicedu, Vol. 2, No. 1, Pp. 140–147, 2018.

J. Saputra, A. Triyogo, And A. Frima, “Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, Vol. 5, No. 6, Pp. 5133–5141, 2021.

R. Putri, S. Hartati, And E. Yetti, “Metode Pembelajaran Mind Map Dan Bercerita Dengan Gaya Kognitif , Pengaruhnya Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, Vol. 3, No. 2, Pp. 548–560, 2019, Doi: 10.31004/Obsesi.V3i2.260.

A. P. Rahayu, “Penggunaan Mind Mapping Dari Perspektif Tony Buzan Dalam Proses Pembelajaran,” Vol. 11, No. 1, Pp. 65–80, 2021.

A. Suhardi, “Pengaruh Penggunaan Mind Map Terhadap Pemahaman Konsep Pendidikan Agama Islam Bagi Mahasiswa Iain Jember,” Indones. J. Islam. Teach., Vol. 1, No. 1, Pp. 29–44, 2018.

K. Feti, Isnarto, And Mulyono, “Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Dalam Pembelajaran Flipped Classroom Berbantuan Android,” Unnes, Pp. 619–625, 2019.

U. Uswatun And Khasanah, “Pemahaman Konsep Ipa Pada Materi Sistem Peredaran Darah Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa Kelas Viii Mts Negeri 4 Tulungagung,” Skripsi, 2019.

M. Fitria And B. K. Jajang, “Pembelajaran Pemahaman Konsep Ipa Siswa Kelas Iii Sd Pada Materi Wujud Benda Dengan Menggunakan Metode Demonstrasi,” J. Elemelentary Educ., Vol. 3, No. 6, Pp. 342–347, 2020.

D. S. Ningsih, “Meningkatkan Pemahaman Konsep Ipa Melalui Metode Demonstrasi Di Kelas Vb Sdn 61 / X Talang Babat,” J. Gentala Pendidik. Dasar, Vol. 4, No. I, Pp. 22–40, 2019.

A. & F. Rizki, “Analisis Kemampuan Guru Sekolah Dasar Dalam Implementasi Pembelajaran Tematik Di Sd,” J. Basicedu, Vol. 2, No. 2, Pp. 11–21, 2018.

N. A. Sari And Yuniastuti, “Penerapan Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Teor. Penelitian, Dan Pengemb., Vol. 3, No. 12, Pp. 1572–1582, 2018.

N. Wedyawati And Y. Lisa, Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Cv Budi Utama, 2019.

F. Zahro, I. N. S. Degeng, And A. Mudiono, “Pengaruh Model Pembelajaran Student Team Achievement Devision (Stad) Dan Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar,” Prem. Educ., Vol. 8, No. 2, Pp. 196–205, 2018, Doi: 10.25273/Pe.V8i2.3021.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung, 2018.

R. Junaidi And F. Susanti, “Pengaruh Gaya Kepemimpinan Dan Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Pegawai Pada Uptd Baltekkomdik Dinas Pendidikan Provinsi Sumatera Barat,” pp. 1–13, 2019.

Posted

2023-08-11