Development of Digital Poster Learning Media on Class VI IPS Material to Improve the Quality of Teaching and Learning
Pengembangan Media Pembelajaran Poster Digital pada Materi IPS Kelas VI untuk Meningkatkan Kualitas Belajar Mengajar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2173Keywords:
Digital Poster Media, Social Elementary School Material, Quality of Teaching and LearningAbstract
Digital poster media, namely electronic poster teaching materials with graphic designs that can communicate visual messages or information in a form that is not easily damaged and used by students during the learning process. The purpose of this study was to produce digital learning media in the form of digital posters and to determine the feasibility of the media in the learning process, which was seen from student responses, implementation, and effectiveness of the digital poster media. The research method used is the development of R&D with the ADDIE model. Data collection techniques use interview sheets for class VI teachers, material and media expert validation for UMSIDA lecturers, effectiveness sheets for class VI teachers, digital poster media implementation sheets, sheets test of learning outcomes after using digital poster media, and questionnaires on student responses to digital poster media.
Downloads
References
N. Y. Fitrii, Y. Fitria, and U. N. Padang, “Pengembangan Media Video Berbentuk Aplikasi Sparkol Videoscribe Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Kelas V SD,” vol. 08, 2023.
R. Y. Nuraini, C. Alfi, and M. Fatih, “Pengembangan LKPD Berbasis PJBL Untuk Meningkatkan Critical Thinking Materi Sistem Pernapasan Pada Manusia Kelas V SD,” vol. 08, pp. 4558–4568, 2023.
L. Berlian, E. Syarifudin, Suherman, N. Maulani, and V. Rahmaniasan, “Pengembangan LKS Berbasis Cerita Bergambar Pada Pembelajaran Sistem Di Tubuhku Yang Berorientasi Terhadap Sikap Ilmiah Siswa,” vol. 08, pp. 1–23, 2016.
R. L. Karimah, C. Alfi, U. Nahdlatul, and U. Blitar, “Pengembangan Media Pembelajaran Diorama Pada Materi Siklus Air Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis (Siswa Kelas V UPT SDN Jatitengah 01 Kabupaten Blitar),” vol. 08, no. 1, 2023.
C. Kustandi and D. Darmawan, Pengembangan Media Pembelajaran:Konsep dan Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran bagi Pendidik di Sekolah dan Masyarakat. Jakarta: Kencana, 2020.
A. Darung, I. Setyasih, and M. V. R. Ningrum, “Pengembangan Media Pembelajaran Geografi Menggunakan Poster Infografis,” Geoedusains J. Pendidik. Geogr., vol. 1, no. 1, pp. 27–41, 2020, doi: 10.30872/geoedusains.v1i1.183.
V. S. Ayuni, H. Munandar, and S. Junita, “Pengembangan Media Poster Pelestarian Makhluk Hidup untuk Meningkatkan Pengetahuan Siswa Kelas IV Sekolah Dasar pada Pembelajaran IPA Tema 6 Subtema 3,” J. Ilm. Mhs. Pendidik., vol. 1, no. 1, pp. 1–14, 2020.
S. Nurfadillah, T. Saputra, T. Farlidya, S. Wellya Pamungkas, R. Fadhlurahman Jamirullah, and U. Muhammadiyah Tangerang, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Media Poster pada Materi ‘Perubahan Wujud Zat Benda’ Kelas V di SDN Sarakan II Tangerang,” J. Pendidik. dan Ilmu Sos., vol. 3, no. 1, pp. 117–134, 2021, [Online]. Available: https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara
T. Tafonao, “Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa,” J. Komun. Pendidik., vol. 2, no. 2, p. 103, 2018, doi: 10.32585/jkp.v2i2.113.
R. and nurjannah Siregar, “Pengembangan Media Pembelajaran Poster 3 Dimensi Berbasis Pendekatan Saintifik pada Tema Energi dan Perubahannya di Kelas III SD,” EduGlobal J. Penelit. Pendidik., vol. 01, no. 3, pp. 258–271, 2022.
C. F. Putri and E. R. Saputra, “Penggunaan Media Poster dalam Pembelajaran PPKn di Kelas Tinggi,” J. Ris. Pendidik. Dasar, vol. 3, no. 2, p. 127, 2022, doi: 10.30595/jrpd.v3i2.12807.
E. L. Aspahani, A. Nugraha, and R. Giyartini, “Rancangan Media E-Poster Berbasis Website Pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar,” Pedadidaktika J. Ilm. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 7, no. 2, pp. 158–167, 2020.
S. Junita, “Pengembangan Media Poster pada Pembelajaran IPA Kelas IV SD Subtema Kekayaan Sumber Energi untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa,” J. Ilm. Mhs., vol. 2, no. 2, 2021.
F. Az’ Zahra, T. Sekaringtyas, and U. Hasanah, “Pengembangan Poster Interaktif Berbasis Android,” Opt. J. Pendidik. Fis., vol. 5, no. 2, pp. 131–144, 2021.
S. Nurfadhillah et al., “Pengembangan Media Poster Dalam Pembelajaran Ipa Kelas Ivb Sd Negeri Cikokol 3,” BINTANG J. Pendidik. dan Sains, vol. 3, no. 2, pp. 313–322, 2021, [Online]. Available: https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2022.
R. M. Branch, Desain instruksional: Pendekatan ADDIE. 2009.
E. D. Masturah, L. P. P. Mahadewi, and ..., “Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book pada Mata Pelajaran IPA Kelas III Sekolah Dasar,” J. EDUTECH Univrsitas Pendidik. Ganesha, vol. 6, no. 2, pp. 212–221, 2018, [Online]. Available: https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEU/article/view/20294
S. Arikunto, Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktik (cetakan 14). Jakarta: Rineka Cipta, 2010.
S. Nabila, I. Adha, and R. Febriandi, “Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book Berbasis Kearifan Lokal pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar,” J. basicedu, vol. 5, no. 5, pp. 3928–3939, 2021.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.