Application Insya’ Muwajjah of Writing Learning in Islamic Elementary School As-Syafi’iyah Tanggul
Penerapan Insya’ Muwajjah Pada Pembelajaran Kitabah di Madrasah Ibtidaiyah As-Syafi’iyah Tanggul
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.217Keywords:
Insya', Writing LearningAbstract
This research purpose to explain application Insya muwajjah of writing learning in Mi As-Syafi’iyah
Tanggul wonoayu This research is a qualitative research with decriptive approach. The subjects in this
study were school principals, Arabic subject teachers and fourth grade students. Utilized data collection
techniques include interviews, observation, and documentation. The result of this study indicate that
application Insya’ Muwajah of Writing learning in Mi As-Syafi’iyah Tanggul in class IV There are several
stages consisting of preparation, implementation, and evaluation. supporting factors for the application of
insya' muwajjah in learning Insya' muwajjah are the existence of teachers as facilitators and the ability of
educators while the inhibiting factors for the application of Insya' muwajjah in our learning in Mi As-
Syafi'iyah Embankment are interest and motivation, educational background, and minimal vocabulary.
Downloads
References
N. Khasanah, “Pembelajaran Bahasa Arab sebagai Bahasa Kedua (Urgensi Bahasa Arab dan Pembelajarannya di Indonesiaa,” J. An-Nidzam J. Manaj. Pendidik. dan Stud. Islam, vol. Volume 03, no. No. 02, pp. 39–54, 2016, doi: https://doi.org/10.33507/an-nidzam.v3i2.16.
Muradi Ahmad, “Tujuan Pembelajaran Bahasa Asing (Arab) di Indonesia,” J. Al-Maqayis, vol. 1, no. 1, pp. 128–137, 2014.
Waqf, Silsilah Ta’lim Lughata Arabiya. Uni Emirat Arab: Universitas Imam Muhammad bin Saud Ma’had Pendidikan Bahasa Arab., 2012.
Munawarah and Zulkiflih, “Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab & Pendidikan Bahasa Arab Pembelajaran Keterampilan Menulis (Maharah al-Kitabah) dalam Bahasa Arab,” vol. 1, no. 2, 2020.
A. Hanun and A. Mukminin, “Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe STAD dalam Pembelajaran Insya’,” Stud. Arab J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. Volume 10, no. Nomor 1, pp. 83–100, [Online] Available: https://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/studi-arab.
S. Prihantoro, “Analisis Kesalahan Bahasa Pada Taksonomi Linguistik Dalam Penulisan Insya’,” al Mahāra J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 5, no. 1, pp. 41–62, 2019, doi: 10.14421/almahara.2019.051-03.
Muradi Ahmad, Bahasa Arab dan Pembelajarannya dari Berbagai Aspek. yogyakarta, 2011.
E. Susanti, “Efektivitas Pembelajaran Insya’Muwajjah Untuk Meningkatkan Maharotul Kitabah Dalam
Pembelajaran Bahasa Arab Pada Siswa Kelas VIII Mts Negeri 8 Muaro …,” J. Pendidik. Bhs. Arab dan Budaya, vol. 3, no. 1, 2022, [Online]. Available: https://online-journal.unja.ac.id/Ad-Dhuha.
D. Sena and E. K. A. Saputra, “Pembelajaran Bahasa Arab Bagi Siswa Kelas Vii Pondok Pesantren At-Taujieh Al-Islamy 2 Kebasen Banyumas Tahun Pelajaran 2018 / 2019,” pp. 1–82, 2019.
Safriana, “Papan Kantong Dan Efektifitas Penggunaannya Dalam Pembelajaran Insya ’ Pada Pondok Pesantren Modern Babun Najah Ulee Kareng Banda Aceh,” Lisanuna, vol. 9, no. 1, pp. 52–59, 2019, [Online]. Available: maimunah.mnur@ar-raniry.ac.id%0A.
Hardani dkk, Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif, vol. Vol. 1, no. March. 2022.
M. P. Dr. Farida Jaya, Buku Perencanaan Pembelajaran-full.pdf. Medan: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan
Keguruan UIN SUMATERA UTARA, 2019.
M. Jundi and N. P. Solong, “Analisis Kesesuaian Indikator dan Kompetensi Dasar Bahasa Arab KMA 183,” Tatsqifiy J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 2, no. 1, p. 61, 2021, doi: 10.30997/tjpba.v2i1.3642.
K. P. dan K. R. Menteri, “Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.,” 2013.
Z. Arifin, Evaluasi Pembelajaran, Cetakan ke. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama, 2012.
H. Qonita, “Strategi Pembelajaran Bahasa Arab,” Pros. Konf. Nas. Bhs. Arab II, pp. 53–62, Oct. 2016.
Fauzan, al arabiya bayna yadaik. Riyadh, kingdom of Saudia: Arabiyah lil jami’ arabic for all., 2003.
R. Ananda, perencanaan pembelajaran, Cetakan Pe. medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia, 2019.
Ahmadi. and Aulia, Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab konvensional hingga era digital. Yogyakarta: Ruas Media, 2020.
L. N. Salsabila, L. F. Balqis, and F. M. Rachma, “Pengaruh Penggunaan Metode Thariqah Mubasyarah Terhadap Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” Tatsqifiy J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 2, no. 2, pp. 159–168, 2021, doi: 10.30997/tjpba.v2i2.4345.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.