Implementation of the Sidoarjo People's Service System Program (SIPRAJA) as an Embodiment of Smart Governance
Implementasi Program Sistem Pelayanan Rakyat Sidoarjo (SIPRAJA) sebagai Perwujudan Smart Governance
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2157Keywords:
Implementation, SIPRAJA, Good GovernanceAbstract
This study aims to find out how the implementation of the SIPRAJA program is a manifestation of smart governance in the government of Suko, Sidoarjo. This study used descriptive and qualitative research methods as well as data collection methods such as interviews and literature reviews. The results of this study indicate that communication factor needs to be improved, namely RT RW which should convey information to public. From resource factor, SIPRAJA program has been effective because it is in accordance with the goals and expectations of the district government. From disposition factor, staff have provided services with a friendly attitude and helps community do not understand SIPRAJA and the factor of bureaucratic structure of the division of tasks and responsibilities for the SIPRAJA by village head and SOP regarding no costs to be incurred by community. Regarding the letter, the results can be collected at village government office for free.
Downloads
References
Ombudsman, “Laporan Tahunan 2019 Ombudsman Republik Indonesia,” 2019-2021, p. HAL. 13 (10 Des 2022)
Tami F D., & Putri N E. (2019). Efektifitas Penerapan Program E-Kelurahan di Kelurahan Silaing Bawah Kota Panjang Padang. Spirit Publik , 1(14). 56-68.
Nugraha, J. T. (2018). E-Government Dan Pelayanan Publik (Studi Tentang Elemen Sukses Pengembangan E-Government Di Pemerintah Kabupaten Sleman). Jurnal Komunikasi Dan Kajian Media, 2(1), 32–42.
Vita Elysia, Ake Wihadanto, S. 2017. Implementasi E-Government Untuk Mendorong Pelayanan Publik Yang Terintegrasi Di Indonesia, 9, 353–380.
UU nomor 25 tahun 2009 tentang pelayanan publik.
Bupati No. 46 Tahun 2018 Tentang Tata Kelola Teknologi dan Komuniaksi.
Keputusan Presiden (KEPPRES) No. 20 Tahun 2006 Tentang E-Government
Mulyadi (2015), Study Kebijakan Publik dan Pelayanan Publik, Bandung: Alfabeta
Mulyadi, D. (2018). Studi Kebijakan Publik dan Pelayanan Publik konsep dan Aplikasi Proses Kebijakan Publik Berbasis Analisis Bukti untuk Pelayanan Publik (H. T. Gedeona & M. Nurafandi (eds.); Revisi Ket). ALFABETA CV..
Slamet Riadi , Anna Sawitri, Suasa (2020). IMPLEMENTASI KEBIJAKAN ALOKASI DANA DESA DI DESA TOLOLE KECAMATAN AMPIBABO KABUPATEN PARIGI MOUTONG. Jurnal Moderat 6(3).
Iqra S., Tahir M., & Nasrul Haq. (2022). Implementasi Program Jaringan Elektronik Akses (JEKA) Data Senter di Kantor Dinas Komunikasi Informatika dan Stastitik Kabupaten Jeneponto. Jurnal Unismuh, 3(2), 686691.
Gamaputra G., R. N. (2022). Penerapan Standar Pelayanan Publik melalui Aplikasi SIPRAJA (Sistem Pelayanan Rakyat Sidoarjo) di Kantor Kelurahan Celep. Jurnal Ilmiah Administrasi , 5(2), 81-96.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif. Bandung: Penerbit Alfabea.
Sukmadinata, Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: Rosdakarya, 2007, hlm. 102.
Mulyadi, D. (2018). Studi Kebijakan Publik dan Pelayanan Publik konsep dan Aplikasi Proses Kebijakan Publik Berbasis Analisis Bukti untuk Pelayanan Publik (H. T. Gedeona & M. Nurafandi (eds.); Revisi Ket). ALFABETA CV.Milles dan Huberman, Analisis Data Kualitatif, Jakarta: Universitas Indonesia Press, 1992, hlm. 16.
Bastaman K., Nawawi A., & Taharudin. (2020). Efektivitas Program Desa Migran Produktif (DESMIGRATIF) Pada Dinas Tenaga Kerja dan Transmigrasi Kabupaten Subang. 2(2).
Musaddad A A., & Azhani W K. (2020). Implementasi Sistem Pelayanan Rakyat Sidoarjo (SIPRAJA) Sebagai /Inovasi Pelayanan Publik. Syntax Transformation , 1(6).
Mathis R L., & Jackson J H. (2006). Human Resource Management (10th ed). Jakarta: Selemba Empat.
Robins S P., & Judge T A. (2008). Perilaku Organisasi. Jakarta: Selemba Empat.
Mahmudi. (2015). Manajemen Kinerja Sektor Publik . Yogyakarta: Unit Penerbit dan Percetakan Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen YKPN.
Sari I M., Slistyarini W., & Hertanti D. (2020). Efektivitas Kinerja Pelayanan Berbasis Sistem E-Helt di Rumah Sakit Umum Daerah (RSUD) Dr. Sowandhi Surabaya . Jurnal Penelitian Administrasi Publik , 6(1), 106-119.
website www.sipraja.sidoarjokab.go.id
Agustino, L. (2017). Dasar-dasarkebijakanPublik. Yogyakarta: Alfa Beta.
Widodo, Joko.2010, Edward III Analisis Kebijakan Publik. Malang: Bayumedia.
Quarter Press.Siregar, Baldric dkk. 2014. Akuntansi Manajemen. Jakarta: Salemba Empat.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.