Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

The Effect of Mind Mapping Method on the Comprehension of Fiction Text of Grade V Elementary School Students


Pengaruh Metode Mind Mapping terhadap Pemahaman Peserta Didik pada Materi Teks Fiksi Kelas V Sekolah Dasar

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.2124

Keywords:

Fictional Text, Mind Mapping, Comprehension

Abstract

This study uses quantitative methods pre-experimental model designs type one group pretest-post-test design. The sample in this study was taken from class V-B SDN Ganting Sidoarjo which amounted to 28 students. This research activity will be carried out in July 2023. The data analysis technique using the hypothesis test carried out is a t-test using the help of SPPS 26 software to be able to present data. The mind mapping method is proven to have an influence in increasing students' understanding in fictional text material. The formulation of the problem from the research, namely how the influence of the use of the mind mapping method in increasing students' understanding of fictional text material in theme VIII The environment of our friends in class V SDN Ganting. It can be concluded that the use of the mind mapping method can increase students' understanding of learning Indonesian Fiction Text material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

R. U. Sahutni et al., “Volume 11 Nomor 8 Tahun 2022 Halaman 855-865 PENERAPAN METODE MIND MAPPING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS,” vol. 11, pp. 2715–2723, 2022, doi: 10.26418/jppk.v11i8.56860.

H. Kusumawati, Lingkungan Sahabat Kita. 2017.

I. Aprinawati, “Penggunaan Model Peta Pikiran (Mind Mapping) Untuk Meningkatkan Pemahaman Membaca Wacana Siswa Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 2, no. 1, pp. 140–147, 2018, doi: 10.31004/basicedu.v2i1.35.

N. I. Sari and S. Kamsiyati, “Analisis kesulitan dalam memahami teks fiksi bahasa indonesia kelas iii di sekolah dasar,” no. 449.

P. D. H. G. Tarigan, Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung, 2015.

L. Fitriani and M. Nurjamaludin, “Efektivitas Model Cooperative Integrated Reading and Composition (Circ) Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Cerita Fiksi,” Bale Aksara, vol. 1, no. 1, pp. 31–42, 2020, doi: 10.31980/ba.v1i1.737.

S. Dasar, N. Bagusan, B. Indonesia, and K. Kunci, “Penerapan Media Pembelajaran Digital Book Menggunakan Aplikasi Anyflip Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Bahasa Indonesia Dalam Mengidentifikasi Unsur Intrinsik Cerita Siswa Kelas 4 SD N Bagusan Kecamatan Parakan Kabupaten Temanggung,” vol. 6, no. 1, pp. 65–72, 2020.

F. Azhari, Hodidjah, and Elan, “Pengaruh Media Gambar Seri Terhadap Kemampuan Daya Ingat Siswa dalam Materi Teks Fiksi,” Pedadidaktika J. Ilm. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 5, no. 3, pp. 129–139, 2018, [Online]. Available: https://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/article/view/12737

S. Syandri, Ronny Mahmuddin, and Nurul Faridah, “Penulisan Kisah Fiksi dalam Perspektif Maqāṣid al-Syarī’ah,” BUSTANUL FUQAHA J. Bid. Huk. Islam, vol. 3, no. 2, pp. 156–169, 2022, doi: 10.36701/bustanul.v3i2.584.

M. MANULLANG and P. J. SILABAN, “Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Tema Daerah Tempat Tinggalku Di Kelas Iv Sd Negeri 060914 Kec.Medan Sunggal Tahun Pembelajaran 2018/2019,” J. Ilm. Aquinas, vol. 3, no. 1, pp. 110–129, 2020, doi: 10.54367/aquinas.v3i1.636.

V. Indah Wahyuni and M. Bahak Udin By Arifin, “ELSE (Elementary School Education Journal) Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar EFEKTIFITAS MODEL MIND MAPPING DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS IV SD/MI,” vol. 6, pp. 351–366, 2022.

N. N. Sunarsih Sunarsih, Sujinah Sujinah, Lingua Franca, vol. 6, no. 2. 2016.

N. M. Ekawati and D. Kusumaningrum, “Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Mind Mapping terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 2 Sumberrejo Tahun Pelajaran 2018/2019,” JPDI (Jurnal Pendidik. Dasar Indones., vol. 5, no. 2, p. 31, 2020, doi: 10.26737/jpdi.v5i2.2091.

Fauziah and D. Nur, “PENERAPAN MODEL MIND MAP UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS DAN PEMAHAMAN SISWA PADA MATERI SEJARAH KERAJAAN ISLAM DI INDONESIA (Penelitian Tindakan Kelas di Kelas V SDN II Galanggang, Kecamatan Batujajar Kabupaten Bandung Barat pada Materi Sejarah Kerajaan I,” pp. 1–14, 2017, doi: 10.23819/mimbar-sd.v4i2.7767.

F. A. Wulandari, M. Mawardi, and K. W. Wardani, “Peningkatan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Kelas 5 Menggunakan Model Mind Mapping,” J. Ilm. Sekol. Dasar, vol. 3, no. 1, p. 10, 2019, doi: 10.23887/jisd.v3i1.17174.

R. Ananda, “Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 1, no. 1, pp. 1–10, 2019, doi: 10.31004/edukatif.v1i1.1.

V. I. Wahyuni and M. B. U. B. Arifin, “Efektifitas Model Mind Mapping Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iv Sd/Mi,” ELSE (Elementary Sch. Educ. Journal) J. Pendidik. dan Pembelajaran Sekol. Dasar, vol. 6, no. 2, p. 351, 2022, doi: 10.30651/else.v6i2.12363.

Rachmawati, P. D. Iswara, and A. A. Syahid, “PEMBELAJARAN MENULIS RINGKASAN DENGAN METODE AMATI , TIRU , DAN MODIFIKASI BERBANTUAN TEKNIK MIND MAPPING PADA SISWA SEKOLAH DASAR Abstrak Pendahuluan Pendidikan yang berkualitas merupakan salah satu sasaran dalam tujuan pembanguna,” J. Cakrawala Pendas, vol. 8, no. 4, pp. 1190–1200, 2022.

S. Saharah and D. Indihadi, “PEDADIDAKTIKA : JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR Penggunaan Teknik Mind Mapping pada Keterampilan Menulis Ringkasan Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia,” vol. 6, no. 1, pp. 9–15, 2019.

S. H. Sinaga, “Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Kemampuan Menulis Cerita Fantasi Melalui Media Online Oleh Siswa Kelas Vii Smp Negeri 4 Laguboti,” J. Littera Fak. Sastra Darma Agung, vol. 1, no. 2, pp. 196–202, 2022.

Hamsir, “Penerapan Metode Eksperimen Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik SMA Negeri 1 Turatea Kabupaten Jeneponto,” J. Penelit. dan Penal., vol. 4, no. 1, pp. 732–741, 2017.

Posted

2023-08-04