Application of the Animation Film Nussa and Rara as a Learning Media for Akhlak
Penerapan Film Animasi Nussa dan Rara sebagai Media Pembelajaran Akidah Akhlak
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2118Keywords:
Animated Films, Learning Media , Moral BeliefsAbstract
The classroom action research was conducted on students in class 1D MIN 1 Pasuruan with a background of initial observations showing low student learning outcomes, which can be seen based on the average score of students' daily test results, namely 70.5. The average value is still below the minimum completeness criteria (KKM) set by the school, namely 75. The purpose of this study was to determine the effectiveness of learning media for the Nussa and Rara Animation films in improving student learning outcomes in each cycle, and to determine student motivation in class 1D MIN 1 Pasuruan through the application of learning media, the animation films Nussa and Rara, the material says good, behaves honestly and is in the pillars of faith. The research method used is Classroom Action Research (CAR). The subject of this research was conducted in class 1D MIN 1 Pasuruan students totaling 29 students.
Downloads
References
E. A. Febriani, D. Astriani2, and A. Qosyim, “Penerapan Media Video Animasi Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Materi Tekanan Zat Cair.,” Pensa E-Jurnal Pendidik. Sains, vol. 10, no. 1, pp. 21–25, 2022, [Online]. Available: https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa/article/view/41235
F. Firmadani, “Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0,” Pros. Konf. Pendidik. Nas., vol. 2, no. 1, pp. 93–97, 2020, [Online]. Available: http://ejurnal.mercubuana-yogya.ac.id/index.php/Prosiding_KoPeN/article/view/1084/660
M. Sidoarjo, “Asatiza : Jurnal Pendidikan,” vol. 4, no. 2, pp. 125–136, 2023.
F. Natika, “PENGGUNAAN VIDEO PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN BUDI PEKERTI PESERTA DIDIK DI SMPN 19 SURABAYA,” הארץ, no. 8.5.2017, pp. 2003–2005, 2022.
S. W. Anggraeni, Y. Alpian, D. Prihamdani, and E. Winarsih, “Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Video untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar [Development of Video-Based Interactive Learning Multimedia to Increase Learning Interest of Elementary School Students],” J. Basicedu, vol. 5, no. 6, pp. 5313–5327, 2021.
A. Ruswandi, “Analisis Permasalahan Guru dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah,” … Islam. Law, Soc. …, vol. 1, no. 1, pp. 95–106, 2022, [Online]. Available: http://incoilsfdpdiktis2021.ac.id/index.php/incoils/article/view/27
Z. Ni’mah, PERAN MEDIA VIDEO ANIMASI DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR FIQIH SISWA KELAS 1 MI ISLAMIYAH PANGKAH KULON UJUNGPANGKAH GRESIK. 2019.
A. D. Puspitasari, “Penerapan Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Modul Cetak dan Modul Elektronik Pada Siswa SMA,” J. Pendidik. Fis., vol. 7, no. 1, pp. 17–25, 2019, [Online]. Available: http://journal.uin-alauddin.ac.id/indeks.php/PendidikanFisika
R. D. Nur, “Penerapan Metode Tilawati pada Kecepatan Membaca al-Qur’an di TPQ Nurul Huda Sidoarjo,” 2022.
T. N. Cholifah, G. I. Saputro, P. Studi, P. Guru, and S. Dasar, “PRIMARY EDUCATION JOURNALS VOL . 2 NO . 2 TAHUN 2022 PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDAM ( VIDEO ANIMASI ) PEMBELAJARAN TEMATIK UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA KELAS 3 SD PENDAHULUAN Pendidikan dasar bertujuan untuk memberikan bekal kemampuan das,” vol. 2, no. 2, pp. 120–130, 2022.
A. Demillah, “Peran Film Animasi Nussa dan Rara Dalam Meningkatkan Pemahaman Tentang Ajaran Islam Pada Pelajar SD,” J. Interak. J. Ilmu Komun., vol. 3, no. 2, pp. 106–115, 2019, doi: 10.30596/interaksi.v3i2.3349.
O. M. Sayekti, “Film Animasi ‘ Nussa dan Rara Episode Baik Itu Mudah ’ sebagai Sarana Penanaman Karakter pada Anak Usia Dini,” vol. 8, no. 2, 2019.
F. H. Langga, “SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK ANAK,” no. June 2021, 2020, doi: 10.24821/rekam.v16i2.3612.
P. Rahayu, “Hubungan Pembelajaran Akidah Akhlak dan Perilaku Siswa,” J. Nusant. Educ., vol. 1, no. 1, pp. 9–18, 2021.
A. Yudianto, “Penerapan Video Sebagai Media Pembelajaran,” Semin. Nas. Pendidik. 2017, pp. 234–237, 2017.
A. Safitri, “Penggunaan Media Gambar dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV di SD Negeri 3 Ranomeeto,” Didakt. J. Pendidik. dan Ilmu Pengetah., vol. 20, no. 1, 2020, doi: 10.30651/didaktis.v20i1.4139.
M. Julia, “Program Studi Komunikasi Dan Penyiaran Islam Fakultas Dakwah Dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri ( Uin ) Syarif Hidayatullah Jakarta 1442 H / 2021 M,” 2021.
N. Noviyanti, “Penerapan Nilai-nilai Akhlak pada Film Animasi Nusa dan Rara terhadap pembentukan karakter peserta didik kelas 3 SD Negeri 4 Kota Parepare,” 2022, [Online]. Available: http://repository.iainpare.ac.id/id/eprint/4481%0Ahttp://repository.iainpare.ac.id/4481/1/19.0211.005.pdf
W. B. Sulfemi, “Penerapan model pembelajaran discovery learning meningkatkan motivasi dan hasil belajar pendidikan kewarganegaraan,” … Pancasila dan Kewarganegaraan, 2019, [Online]. Available: http://www.jurnal.stkippgritulungagung.ac.id/index.php/rontal/article/view/1021
A. Rozik, A. Hasan, J. Fatkhurohim, R. Shyfa, S. Fatimah, and I. Subarkah, “Tarbi : Jurnal Ilmiah Mahasiswa Tarbi : Jurnal Ilmiah Mahasiswa,” vol. 2, no. 55, pp. 359–371, 2023.
Downloads
Additional Files
Posted
Categories
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.