Preprint has been published in a journal as an article
DOI of the published article http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v8i2.21391
Preprint / Version 1

Contribution of E-Book Implementation to Learning Achievement in Informatics Courses in Antartika


Kontribusi Implementasi E-Book terhadap Prestasi Belajar pada Mata Pelajaran Informatika di Antartika

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.2100

Keywords:

E-Book, Learning Achievement, Informatics

Abstract

This study aimed to determine (1) the contribution of E-Books to Informatics class X RPL subject to student achievement at SMK Antarctica 1 Sidoarjo (2) How significant is the contribution to student achievement in Informatics class X RPL at SMK Antarctica 1 Sidoarjo after using the E-Book. This research uses a quantitative method with the type of pre-experimental design one research group pretest-posttest design to compare the results obtained from the pretest and posttest. The population used was 36 students, and the sample was taken using a saturated sampling technique, meaning that all population members were taken to be tested. The data analysis used was descriptive statistical analysis. Based on the results obtained from the implementation of the E- Book in class X RPL 1 SMK Antartika 1 Sidoarjo, it can be concluded that there is a significant contribution to students by increasing student achievement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

K. Adhi, “The Effect Of Using Electronic Books (E-Books) On Increasing Student Learning Outcomes In Ict Class Xi

Ipasubjects At Sma Negeri 14 Makassar” Bab I. Pp. 1–16, 2020.

A. J. Kusumatuty, Baedhowi, And T. Murwaningsih, “Penerapan E-Book Dalam Proses Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa,” Pp. 1–5, 2017.

M. Thoif, “Analisis Kebijakan Uu No. 20 Tahun 2003 Tentang Sisdiknas,” J. Kependidikan Dan Keagamaan, Vol. 2, No. 20, Pp. 170–186, 2018, [Online]. Available: File:///C:/Users/Windows 10/Documents/Irrrraaaa/Skrps/Jurnal Anyar/Skripsi Yang Berkaitan/497-979-1-Sm.Pdf

N. Aini, R. H. Wirasasmita, And M. Z. Uska, “Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Jaringan Dasar,” Edumatic J. Pendidik. Inform., Vol. 2, No. 1, P. 34, 2018, Doi: 10.29408/Edumatic.V2i1.921.

L. M. N. Wahyu, “Pengaruh Pemanfaatan Buku Sekolah Elektronik Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa,” Ilmu Pendidik. J. Kaji. Teor. Dan Prakt. Kependidikan, Vol. 2, No. 1, Pp. 38–43, 2017, Doi: 10.17977/Um027v2i12017p038.

M. Monawati. And F. Fauzi., “Hubungan Kreativitas Mengajar Guru Dengan Prestasi Belajar Siswa,” J. Pesona Dasar, Vol. 6, No. 2, Pp. 33–43, 2018, Doi: 10.24815/Pear.V6i2.12195.

H. Hisbiyati And L. Khusnah, “Penerapan Media E-Book Berekstensi Epub Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Smp Pada Mata Pelajaran Ipa,” J. Pena Sains, Vol. 4, No. 1, P. 16, 2017, Doi: 10.21107/Jps.V4i1.2775.

S. Maulidah Rahmah And J. Susilowibowo, “Pengembangan Bahan Ajar Berupa E-Book Pada Mata Pelajaran Akuntansi Keuangan Kompetensi Dasar Akuntansi Piutang Kelas Xi Berbasis Pendekatan Saintifik Di Smk Yapalis Krian,” J. Ris. Pendidik. Ekon., Vol. 6, No. 2, Pp. 60–70, 2021, Doi: 10.21067/Jrpe.V6i2.5727.

I. Rosyadi And A. Santosa, “Pengembangan E-Book Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Beerbasis 3d Flipbook Pada Mata Pelajaran Perekayaasan Sistem Radio Dan Televisi,” J. Pendidik. Tek. Elektro, Vol. 8, No. 1, 2018.

R. A. Muhammad And R. Ambarwati, “Pengembangan E-Book Keanekaragaman Hayati Sebagai Sumber Belajar Untuk Melatihkan Literasi Digital Peserta Didik Kelas X Sma,” Berk. Ilm. Pendidik. Biol., Vol. 10, No. 2, Pp. 326–334, 2021, Doi: 10.26740/Bioedu.V10n2.P326-334.

E. Sukmawati, S. St, M. Keb, H. Fitriadi, Y. Pradana, And ..., Digitalisasi Sebagai Pengembangan Model Pembelajaran, Vol. 6, No. 2. 2022. [Online]. Available: Https://Books.Google.Com/Books?Hl=En&Lr=&Id=Hx5-Eaaaqbaj&Oi=Fnd&Pg=Pa4&Dq=Teori+Gestalt&Ots=Htdgcfmqrn&Sig=C9eaz4de52a2yixei7xezdu8zts

N. Zahara, D. Djufri, And M. A. Sarong, “Optimalisasi Pembelajaran Dengan E-Book Dan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X Sma Pada Materi Dunia Tumbuhan,” Biot. J. Ilm. Biol. Teknol. Dan Kependidikan, Vol. 2, No. 2, P. 105, 2017, Doi: 10.22373/Biotik.V2i2.243.

K. S. W. Artha, K. Agustini, And N. Sugihartini, “Pengaruh E-Modul Berbasis Discovery Learning Pada Mata Pelajaran Siswa Kelas X Smkn 3 Singaraja,” J. Nas. Pendidik. Tek. Inform., Vol. 7, No. 2, P. 141, 2018.

I Nengah Eka Mertayasa, “E-Modul Interaktif Berorientasi Vak Content Mata Pelajaran Komunikasi Data,” J. Nas. Pendidik. Tek. Inform., Vol. 8, Pp. 208–217, 2019.

G. P. P., D. G. H. Divayana, And N. Sugihartini, “Pengaruh E-Modul Berbasis Metode Pembelajaran Problem Based Learning Pada Mata Pelajaran Basis Data Terhadap Hasil Belajar Dan Motivasi Siswa (Studi Kasus : Kelas Xii Rekayasa Perangkat Lunak Di Smk Negeri 1 Negara),” J. Nas. Pendidik. Tek. Inform., Vol. 7, No. 2, P. 121, 2019, Doi: 10.23887/Janapati.V7i2.12369.

P. G. Erick Suryadi, K. Agustini, And N. Sugihartini, “Pengaruh E-Modul Berbasis Model Pembelajaran Project Based Learning Pada Mata Pelajaran Videografi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Xi Desain Komunikasi Visual Di Smk Negeri 1 Sukasada,” J. Nas. Pendidik. Tek. Inform., Vol. 7, No. 3, P. 302, 2019, Doi: 10.23887/Janapati.V7i3.13433.

I. Magdalena, T. Sundari, S. Nurkamilah, Nasrullah, And D. A. Amalia, “Analisis Bahan Ajar,” Nusant. J. Pendidik. Dan Ilmu Sos., Vol. 2, No. 2, Pp. 311–326, 2020.

P. Studi Et Al., “Pengaruh Penggunaan E-Book Sebagai Sumber Belajar Sejarah Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X Ipa Madrasah Aliyah Negeri 2 Kota Probolinggo,” P. 26, 2018.

P. M. Abdullah, Living In The World That Is Fit For Habitation : Cci’s Ecumenical And Religious Relationships. 2015.

R. S. Untari, F. N. Hasanah, M. D. K. Wardana, And M. I. Jazuli, “Pengembangan Augmented Reality (Ar) Berbasis Android Pada Pembelajaran Pemodelan Bangun Ruang 3d,” J. Pendidik. Teor. Penelitian, Dan Pengemb., Vol. 7, No. 5, P. 190, 2022, Doi: 10.17977/Jptpp.V7i5.15238.

R. S. Untari, F. Su, And V. Liansari, “Open Project Based Learning ( Opjbl ) Pada Animasi Dasar 2d Menggunakan Pendekatan Polya,” Vol. 9, Pp. 281–291, 2020, [Online]. Available: Https://Ejournal.Undiksha.Ac.Id/Index.Php/Janapati/Article/View/28018/Pdf

Z.- Saidah, “Relevansi Teori Belajar Konstruktivisme Perspektif Ibnu Khaldun Terhadap Karakteristik Belajar Siswa Milenial,” Al-Tarbawi Al-Haditsah J. Pendidik. Islam, Vol. 6, No. 2, P. 110, 2021, Doi: 10.24235/Tarbawi.V6i2.9333.

Posted

2023-08-08