Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Social Skills, Group Cohesiveness, and Social Adjustment In Student


Keterampilan Sosial, Kohesivitas Kelompok, dan Penyesuaian Sosial Pada Santri

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.201

Keywords:

Social Skills, Group Cohesiveness, Social Adjustment, Student

Abstract

This study aims to determine the relationship between social skills and group cohesiveness on social adjustment in the students of the Burhanul Hidayah Islamic Boarding School. This study uses a quantitative correlational method. The data collection process uses a measuring instrument in the form of a social skills scale with a reliability of 0.824, a group cohesiveness scale with a reliability of 0.900 and a social adjustment scale with a reliability of 0.850. Based on the results of multiple regression analysis conducted by researchers on 203 subjects, it is known that there is a relationship between social skills and group cohesiveness on social adjustment with a significant value of 0.000 < 0.05, which means that the hypothesis that says there is a relationship between social skills and group cohesiveness towards adjustment student social.

Downloads

Download data is not yet available.

References

H. Kariyanto, “PERAN PONDOK PESANTREN DALAM MASYARAKAT MODERN.”

N. Nufus, “TERAPI BEHAVIOR DENGAN TEKNIK AVERSI di burhanul hidayah,” 2017.

W. Sulistio, E. Puspo Wiroko, A. Dewi Paramita Fakultas Psikologi, U. Pancasila Jalan Srengseng Sawah, and J. Selatan, “PENGARUH KECERDASAN EMOSI TERHADAP PENYESUAIAN SOSIAL REMAJA DI PONDOK PESANTREN,” 2018.

H. Susanto and M. Muzakki, “Perubahan Perilaku Santri (Studi Kasus Alumni Pondok Pesantren Salafiyah di Desa Langkap Kecamatan Besuki Kabupaten Situbondo),” Istawa J. Pendidik. Islam, vol. 2, no. 1, p. 1, 2017, doi: 10.24269/ijpi.v2i1.361.

M. T. Huda, Muhammad Nurul, Yani, “Pelanggaran Santri Terhadap Peraturan Tata Tertib Pondok Pesantren Tarbiyatut Tholabah Kranji Lamongan.,” Kaji. Moral dan Kewarganegaraan, vol. 02, pp. 740–753, 2015, [Online]. Available: http://portalgaruda.fti.unissula.ac.id/index.php?ref=browse&mod=viewarticle&article=328566

A. Mudiansyah et al., “ADAPTASI SOSIAL SANTRI PUTRA KELAS X MA DI PONDOK PESANTREN KHULAFAUR RASYIDIN SUNGAI RAYA.”

E. S. Panewaty, Desryantita Fairuz, Indrawati, “Hubungan Antara Dukungan Sosial Orangtua Dengan Penyesuaian Sosial Pada Siswa Dalam Asuhan Nenek Di SMP Negeri 1 Graho Kabupaten Bojonegoro,” J. Empati, vol. 7 (Nomor 1, pp. 145–154, 2018, [Online]. Available: ttps://www.researchgate.net/publication/363339964_HUBUNGAN_ANTARA_DUKUNGAN_SOSIAL_ORANGTUA_DENGAN_PENYESUAIAN_SOSIAL_PADA_SISWA_DALAM_ASUHAN_NENEK_DI_SMP_NEGERI_1_NGRAHO_KABUPATEN_BOJONEGORO

Y. Jessy Chandra and Y. Asmi Rozali, “Perbedaan Penyesuaian Sosial Ditinjau dari Kategori Adversity Intelligence Santri PERBEDAAN PENYESUAIAN SOSIAL DITINJAU DARI KATEGORI ADVERSITY INTELLIGENCE SANTRI MTs PONDOK PESANTREN DAAR el-QOLAM 1 JAYANTI, TANGERANG.”

M. A. Kau and M. Idris, “Deskripsi Penyesuaian Sosial Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Kota Gorontalo,” Aksara J. Ilmu Pendidik. Nonform., vol. 4, no. 3, p. 265, 2020, doi: 10.37905/aksara.4.3.265-274.2018.

T. Riowati, Muis, “Penerapan Pelatihan Keterampilan Sosial Oleh Bimbingan Teman Sebaya Untuk Meningkatkan Penyesuaian Sosial Siswa Kelas VIII SMP Negeri Menganti,” J. BK UNESA, vol. 6, no. 3, pp. 47–57, 2016.

A. V. Katoro and W. S. Hertinjung, “Perbedaan keterampilan sosial ditinjau dari sistem pendidikan,” Indig. J. Ilm. Psikol., vol. 5, no. 1, pp. 35–43, May 2020, doi: 10.23917/indigenous.v5i1.6841.

E. Ghofiniyah and E. A. Setiowati, “Hubungan Antara Kematangan Emosi Dan Keterampilan Sosial Dengan Penyesuaian Diri Pada Santri Pondok Pesantren Daar Al Furqon Kudus,” Proyeksi, vol. 12, no. 1, 2017.

M. Y. Asroi and M. Jannah, “Hubungan Antara Kohesivitas Kelompok Dengan Motivasi Berprestasi,” J. Kesehat. Olahraga, vol. 8, no. 3, pp. 17–22, 2019.

A. D. Purwaningtyastuti, Savitri, “Kohesivitas Kelompok Ditinjau Dari Interaksi Sosial dan Jenis Kelamin Pada Anak - Anak Panti Asuhan,” Philanthr. J. Psychol., vol. 4, pp. 118–127, 2020, [Online]. Available: http://journals.usm.ac.id/index.php/philanthropy

Y. Widyastuti, psikologi sosial, Pertama. Yogyakarta: Graha Ilmu, 2014.

T. Pinem and S. Siswati, “Persepsi Terhadap Perilaku Senior Selama Kaderisasi Dan Kohesivitas Kelompok Mahasiswa Tahun Pertama,” Empati, vol. 4, no. 1, pp. 173–177, 2015, [Online]. Available: https://e-resources.perpusnas.go.id:2125/media/publications/63099-ID-persepsi-terhadap-perilaku-senior-selama.pdf

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. 2017.

H. R. Damra, “PENGARUH PELATIHAN KETRAMPILAN SOSIAL UNTUK MENINGKATKAN PENYESUAIAN DIRI SOSIAL DI SEKOLAH PADA REMAJA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA,” Al-Mutharahah J. Penelit. dan Kaji. Sos. Keagamaan, vol. 18, no. 1, pp. 33–42, Jun. 2021, doi: 10.46781/al-mutharahah.v18i1.228.

Z. Taghinezhad, M. Eghlima, M. Arshi, and P. Pourhossein Hendabad, “Effectiveness of Social Skills Training on Social Adjustment of Elderly People,” J. Rehabil., vol. 18, no. 3, pp. 230–241, Oct. 2017, doi: 10.21859/jrehab-1803230.

P. T. G.-P. Martine L. Broekhuizen, Irina L. Mokrova, Margaret R. Burchinal, “Classroom quality at pre-kindergarten and kindergarten and children’s social skills and behavior problems,” Early Child. Res. Q., vol. 36, pp. 212–222, 2016.

and C. S. Guilaran, J., I. de Terte, K. Kaniasty, “Social Adjustment in New Zealand and Philippine Emergency Responders: A Test of Main and Moderating Effects of Received Social Support,” Australas. J. Disaster Trauma Stud., vol. 24, no. 2, pp. 77–88, 2020.

F. W. Sari and N. Fauziah, “Hubungan Antara Self Monitoring Dengan Penyesuaian Sosial Pada Mahasiswa Rantau Minang Di Universitas Diponegoro,” J. EMPATI, vol. 8, no. 1, pp. 10–20, 2019, doi: 10.14710/empati.2019.23568.

A. Azizah and F. Hidayati, “Penyesuaian sosial dan school well-being: studi pada siswa pondok pesantren yang bersekolah di Mbi Amanatul Ummah Pacet Mojokerto,” Empati, vol. 4, no. 4, pp. 84–89, 2015.

Posted

2023-02-14