Internalization Of Spiritual Values Of School Students Basic In Learning Mathematics With Polya Strategy
Internalisasi Nilai-Nilai Spiritual Siswa Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran Matematika Dengan Strategi Polya
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.194Keywords:
Spiritual Values, Polya Strategy, Mathematical Problem SolvingAbstract
This study aims to analyze the effect of internalizing the spiritual values of elementary school students in learning mathematics with the polya strategy on problem solving abilities. This study uses a quantitative approach with the type of pre-experimental research and the design uses one group pretest postest design. The population in this study were 21 grade IV students at SD Negeri Candinegoro. The results of the study were calculated using the Paired Sample Test T-test formula. Seen from sig. (two sides) significant at 0.000 < 0.05. That is, there is a significant difference from the condition of students before and after being given treatment. To find out the difference, see table 4.1. It can be seen that the post-test average is 89.29, greater than the pre-test average of 65.47.
Downloads
References
Sugiarto, Eko, Kitab PUEBI (Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia), Surabaya: Penerbit Andi. 2017
Christina, Ellycia Nur, & Alpha Galih Adirakasiwi, "Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Tahapan Polya dalam Menyelesaikan Persamaan dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel", Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(2), 405-424, 2021
Agustian, Ary Ginanjar, Revolusi Mental Berbasis ESQ (Kecerdasan Emosi & Spiritual), Jakarta: Arga Tilanta, 2016
Anganthi, Nisa Rachmah Nur., & Uyun, Zahrotul, "Pemaknaan Nilai-Nilai Spiritual Well Being dalam Kehidupan Kelurga Muslim, Prosiding The Second University Research Colloqium (Urecol)", LPPM PTM/PTA se Jawa Tengah dan Daerah Istimewa Yogyakarta. LPPM Universitas Muhammadiyah Semarang, 2015
Setiyowati L., Wijonarko, & Joko Sulianto, "Penerapan Metode Problem Solving Model Polya terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah pada Materi Operasi Hitung Campuran Kelas 3 SD”, Jurnal Sekolah, 2(2), 32-37, 2018
Astutiani R., Isnarto, & Isni Hidayah., "Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Langkah Polya",Jurnal: Mathematic Education Journal, 1(1), 1–303, 2019
Depdiknas, Peraturan Menteri Pendidikan Nasional RI. Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standarisasi Sekolah Dasar dan Menengah, Jakarta: Depdiknas, 2006
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan, Permendikbud Nomor 37 Tahun 2018 tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah, Jakarta: JDIH Kemendikbud, 2016
Ginanjar, Ani Yanti, "Pentingnya Penguasaan Konsep Matematika Dalam Pemecahan Masalah Matematika di SD", Jurnal Pendidikan UNIGA, 13(1), 121– 129, 2019
Asmara, Andes Safarandes, "Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematis Siswa SMK dengan Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Multimedia Interactive", Pasundan Journal of Mathematics Education, 1(1), 31–39, 2016
Mairing, JP, Pemecahan Masalah Matemaika, Bandung: CV. Alfabeta, 2018
Gazali, Rahmita Yuliana, "Pembelajaran Matematika yang Bermakna", Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 181-190, 2016
Hadi, Syamsul, & Novaliyosi, "TIMSS Indonesia (Trends in International Mathematics and Science Study)", Prosising Seminar Nasional & Call for Paper. Progrom Studi Magister Pendidikan Matematika Universitas Siliwangi, 562–569, 2019
Nurkaeti, Nunuy," Polya’S Strategy: an Analysis of Mathematical Problem Solving Difficulty in 5Th Grade Elementary School", Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 140-147, 2018
Leonisa, Isnainia, & Joko Soebagyo, "Strategi Siswa dan Langkah Polya dalam Penyelesaian Masalah Matematis Berbasis HOTS", Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 5(2), 77–86, 2022
Cahya, A. Rizal Heru, Syamsuri, Cecep AHF Santoso, & Anwar Muttaqin, "Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Polya Ditinjau dari Kemampuan Representasi Matematis",Jurnal Pendidikan Matematika, 05(01), 1-15, 2022
Noviantii, R., Putri Yuanita, & Maimunah, "Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika", Journal of Education and Learning Mathamatics Research, 1(1), 65–73, 2020
Yandhari, I.A.V., Tri Pamungkas Alamsyah, & Dede Halimatusadiah, "Penerapan Strategi Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahahan Masalah Matematis Siswa Kelas IV", Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(2), 146–152, 2019
Nawafilah, Nur Qamariyah, & Masruroh, "Pengembangan Alat Permainan Edukatif Ular Tangga Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Kelas III SDN Guminingrejo Tikung Lamongan", Jurnal Pembelajaran, Pemberdaya. dan Pengabdian Masyayarakat, 3(1),37-42, 2020
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.