Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

The Phenomenon of Using Filters on Social Media for Teen Followers of Emina Cosmetic Surabaya Instagram Account


Fenomena Penggunaan Filter Di Media Sosial Pada Remaja Pengikut Akun Instagram Emina Cosmetic Surabaya

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.1867

Keywords:

Behavior, Social Media, Adolescents

Abstract

One of the social media that is commonly used to communicate is Instagram. Since its presence, Instagram has attracted quite a bit of attention with the features available on Instagram social media. Instagram is a medium that is used as self-representation and displays the existence of its users. In this study using a descriptive qualitative approach. Source of data obtained based on interviews. The subjects in this study were filter users on social media who followed Emina Cosmetics Surabaya's Instagram account as research subjects. Method of this research subject by using random sampling method that uses descriptive analysis. The results of this study note that the use of filters on social media for followers of the Emina Cosmetics Surabaya Instagram account is initiated by curiosity or curiosity, because teenagers have high curiosity so they will try new things that are becoming a trend.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. Ahmadi, “Dampak Perkembangan New Media pada Pola Komunikasi Masyarakat,” J. Komun. dan Penyiaran Islam, vol. 4, no. 1, pp. 26–37, 2020, [Online]. Available: http://ejournal.iai- tabah.ac.id/index.php/alamtaraok/article/view/499.

S. F. Soliha, “Tingkat Ketergantungan Pengguna Media Sosial Dan Kecemasan Sosial,” Interak. J. Ilmu Komun., vol. 4, no. 1, pp. 1–10, 2015, doi: 10.14710/interaksi.4.1.1-10.

I. Prisgunanto, “Pengaruh Tingkat Kepercayaan Berkomunikasi di Jejaring Sosial Internet (Social Media) Terhadap Perilaku Beli Mahasiswa,” Umn, vol. IV No. 1, 2012.

E. D. S. Watie, “Komunikasi dan Media Sosial (Communications and Social Media),” J. Messenger, vol. 3, no. 2, p. 69, 2016, doi: 10.26623/themessenger.v3i2.270.

C. S. Feroza and D. Misnawati, “Penggunaan media sosial instagram pada pkun @yhoophii_official sebagai media komunikasi dengan pelanggan,” J. Inov., vol. Vol 14, no. No 1, pp. 32–41, 2020.

K. A. Satyanandani, M. Fridha, and T. Palupi, “Citra Diri Virtual pada Pengguna Instagram ( Studi Dramaturgi pada Mahasiswa Ilmu Komunikasi Untag Surabaya ),” vol. 9, no. 1, 2023.

F. Qorib, A. R. Rinata, and L. Fianto, “Analisis Customer Engagement pada Akun Instagram @Oksigen_Cafe Menggunakan The Circular Model of Some,” Avant Garde, vol. 9, no. 2, p. 183, 2021, doi: 10.36080/ag.v9i2.1464.

S. M. Napitupulu and N. Gofar, “Optimalisasi Media Sosial" Instagram" Mendukung Kemajuan Pusat Karir di Universitas Sriwijaya,” Indones. Carr. Cent. Netw. Summit, pp. 1–13, 2019.

H. W. Aripradono, “Penerapan Komunikasi Digital Storytelling Pada Media Sosial Instagram,” Teknika, vol. 9, no. 2, pp. 121–128, 2020, doi: 10.34148/teknika.v9i2.298.

M. Soraya, H. Soetarto, and N. I. Alfiyah, “Optimalisasi Pramuwisata Dalam Pelayanan Kepariwisataan Di Kabupaten Sumenep,” Public Corner, vol. 16, no. 2, pp. 42–63, 2021, doi: 10.24929/fisip.v16i2.1698.

L. N. Sari and N. Susilawati, “Motif Penggunaan Filter Instagram dikalangan Mahasiswa Perempuan Universitas Negeri Padang,” J. Perspekt., vol. 5, no. 2, pp. 217–227, 2022, doi: 10.24036/perspektif.v5i2.625.

E. Putri, “Foto Diri, Representasi Identitas Dan Masyarakat Tontonan Di Media Sosial Instagram,” J. Pemikir. Sosiol., vol. 3, no. 1, p. 80, 2016, doi: 10.22146/jps.v3i1.23528.

Yulianti and A. Caniyago, “MANIPULASI WAJAH MENGGUNAKAN FILTER PADA SOSIAL,” no. 07, pp. 230–235, 2023.

R. F. Autilia and R. H. Ninin, “Eksplorasi Dampak Psikologis pada Remaja yang Memiliki Masalah Penampilan dengan Jerawat,” J. Psikol. Udayana, vol. 9, no. 2, pp. 194–205, 2022, doi: 10.24843/JPU/2022.v09.i02.p09.

A. Ariyanto and S. Sulistyorini, “Konsep motivasi dasar dan aplikasi dalam lembaga pendidikan Islam,” AL- ASASIYYA J. Basic Educ., vol. 4, no. 2, p. 1, 2020, doi: 10.24269/ajbe.v4i2.2333.

Syaparuddin, Meldianus, and Elihami, “STRATEGI PEMBELAJARAN AKTIF DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PKn PESERTA DIDIK,” Mahaguru J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 1, no. 1, pp. 30–41, 2020, doi: 10.33487/mgr.v1i1.326.

W. Prihatiningsih, “Motif Penggunaan Media Sosial Instagram Di Kalangan Remaja,” Communication, vol. 8, no. 1, p. 51, 2017, doi: 10.36080/comm.v8i1.651.

B. Mahendra, “Eksistensi Sosial Remaja dalam Instgram,” J. Visi Komun., vol. 16, no. 01, pp. 151–160, 2017, [Online]. Available: www.frans.co.id.

N. Harahap, Penelitian Kualitatif, vol. 4, no. 1. 2020.

D. P. Utami, D. Melliani, F. N. Maolana, F. Marliyanti, and A. Hidayat, “IKLIM ORGANISASI KELURAHAN DALAM PERSPEKTIF EKOLOGI,” Front. Neurosci., vol. 14, no. 1, pp. 1–13, 2021.

Ernawati and R. Y. Suldani, “Perubahan Perilaku Komunikasi Kaum Perempuan Pengguna Instagram Stories Di Kota Makassar,” Kareba J. Ilmu Komun., vol. Vol. 9, no. No. 2, pp. 330–340, 2020.

Z. Pelawiten, C. Poluakan, and N. W. Suriani, “Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Google Classroom Pada Siswa Kelas VII SMP N 5 Tondano,” vol. 4, no. 1, pp. 15–24, 2023.

A. R. Triyantama and E. Santoso, “Model Komunikasi Virtual Pemain Game PUBG MOBILE menggunakan Studi Etnografi Virtual Pada Kelompok Game PUBG MOBILE RPX E-Sport,” Mediu. J. Ilm. Fak. Ilmu Komun., vol. 7, no. 1, pp. 53–70, 2019, [Online]. Available: www.viva.co.id.

E. A. Sosiawan and R. Wibowo, “Model dan Pola Computer Mediated Communication Pengguna Remaja Instagram dan Pembentukan Budaya Visual,” J. Ilmu Komun., vol. 16, no. 2, p. 147, 2019, doi: 10.31315/jik.v16i2.2698.

B. Nugraha and M. F. Akbar, “Perilaku Komunikasi Pengguna Aktif Instagram,” J. Manaj. Komun., vol. 2, no. 2, p. 95, 2019, doi: 10.24198/jmk.v2i2.21330.

Posted

2023-07-21