Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Effectiveness of Video Media on Learning Outcomes of Elementary School Students


Efektivitas Media Video Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.1858

Keywords:

video media, Learning Outcomes, elementary students

Abstract

The purpose of this study is to determine the level of effectiveness of video media on student learning outcomes at SDN Bluru Kidul II Kec. Sidoarjo Kab. Sidoarjo.   The t test was applied to research in order to obtain facts about the effect of video media on learning outcomes, thus being able to test alternative hypotheses to find changes in the average student learning outcomes. The results of this study indicate the level of effectiveness of video media in conveying science learning material for class V at SDN Bluru Kidul II. This is evidenced by the evidence from the results of the Paired sample t-test which found a significance value (2-tailed), namely 0.000 <0.05. From the results of this study it can be concluded that video media has a significant effectiveness value on the learning outcomes of elementary school students. The findings of this study be able to new knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Supriyono, “Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD,” 2018.

T. Nurrita, “Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa,” 2018.

F. Rahmawati and I. R. W. Atmojo, “Analisis Media Digital Video Pembelajaran Abad 21 Menggunakan Aplikasi Canva Pada Pembelajaran IPA,” Jurnal Basicedu, vol. 5, no. 6, pp. 6271–6279, Dec. 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i6.1717.

K. Ulfa, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Power Point,” 2021.

B. Sunandar, “PENGGUNAAN MEDIA VIDEO ANIMASI DALAM,” 2020.

K. Abdullah, H. J. Saputra, and I. Listyarini, “Analisis Media Pembelajaran Audio Visual Terhadap Minat Belajar Siswa Klas V Di SDN 02 Ngawensari Kecamatan Ringinarum Kabupaten Kendal.”

C. Pebriani, “Pengaruh penggunaan media video terhadap motivasi dan hasil belajar kognitif pembelajaran IPA kelas V,” Jurnal Prima Edukasia, vol. 5, no. 1, pp. 11–21, Jan. 2017, doi: 10.21831/jpe.v5i1.8461.

D. Arista Ismawati, D. Tandyonomanu, S. Sos, and M. Si, “Pengembangan Media Video Animasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Sub Pokok Bahasan Hubungan Antar Sudut Kelas VII SMP Negri 1 Krembung Sidoarjo.”

A. Lukman, J. Raden Mattaher No, K. Pasar Kota Jambi, D. Kurnia Hayati, and N. Hakim, “Pengembangan Video Animasi Berbasis Kearifan Lokal pada Pembelajaran IPA Kelas V di Sekolah Dasar.”

F. Ayuliandari and I. Sylvia, “Efektivitas Media Video Animasi dalam Pembelajaran Sosiologi terhadap Peningkatan Pemahaman Materi Peserta Didik pada SMAN 12 Merangin,” Naradidik: Journal of Education and Pedagogy, vol. 1, no. 2, pp. 113–117, Jun. 2022, doi: 10.24036/nara.v1i2.33.

S. Pramana, “Analisis Minat Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Media Video Animasi pada Siswa Kelas V SDN 2 Wonorejo,” 2022.

I. Yuwanita, H. Indira Dewi, D. Wicaksono, and S. Negeri Joglo, “Pengaruh Metode Pembelajaran Dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Ipa 1”.

L. Novita, E. Sukmanasa, and M. Yudistira Pratama, “Indonesian Journal of Primary Education Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa SD,” © 2019-Indonesian Journal of Primary Education, vol. 3, no. 2, pp. 64–72, 2019.

T. A. Adawiyah, A. Harso, and A. Nassar, “Hasil Belajar IPA Berdasarkan Gaya Belajar Siswa,” Science, and Physics Education Journal (SPEJ), vol. 4, no. 1, pp. 1–8, Dec. 2020, doi: 10.31539/spej.v4i1.1636.

T. Indra Prasetya, “Journal of Educational Research and Evaluation Meningkatkan Keterampilan Menyusun Instrumen Hasil Belajar Berbasis Modul Interaktif Bagi Guru-Guru Ipa SMPN Kota Magelang,” 2012. [Online]. Available: http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jere

W. Lusi Widayanti, “Peningkatan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Siswa dengan Metode Problem Based Learning pada Siswa Kelas Viia Mts Negeri Donomulyo Kulon Progo TAHUN PELAJARAN 2012/2013,” Jurnal Fisika Indonesia, no. 49, 2013.

I. Magdalena, A. Hidayah, and T. Safitri, “Analisis Kemampuan Peserta Didik Pada Ranah Kognitif, Afektif, Psikomotorik Siswa Kelas II B SDN Kunciran 5 Tanggerang,” 2021. [Online]. Available: https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara

Y. Yendrita and Y. Syafitri, “Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Biologi,” BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, vol. 2, no. 1, pp. 26–32, Jun. 2019, doi: 10.31539/bioedusains.v2i1.620.

A. Jurnal et al., “Pengaruh Penggunaan Media Video Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negri Ngoto Bantul Yogyakarta.”

D. Gunawan PGSD and S. PGRI Tulungagung, “Pengaruh Media Video Interaktif Terhadap Hasil Belajar Kognitif Kelas IV SD Negri 2 Karangrejo Trenggalek.”

Posted

2023-07-21