Student Response to the Use uf Flash Card Media in Learning Class V Arabic Vocabulary at MI Mujahidin Jombang
Respon Siswa terhadap Penggunaan Media Flash card dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Kelas V di Mi Mujahidin Jombang
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.1851Keywords:
Response, Flash Card, VocabularyAbstract
This study aims to determine students' responses to vocabulary learning using flashcards in the fifth grade at MI Mujahidin Jombang. The research subjects consisted of thirty-two students. The data analysis technique used was qualitative. The data collection techniques employed were interviews and questionnaires. Observation was conducted through observation and documentation. Qualitative data analysis was employed to determine students' responses and enthusiasm. After conducting the analysis, it was found that the use of flashcards garnered positive student responses, fostered a competitive spirit, and cultivated a love for the Arabic language lessons.
Downloads
References
Z. Daud, “Tafsir surah al-Hujurat ayat 11-13: satu kajian ke arah pembentukan masyarakat penyayang,” PhD Thesis, Fakulti Usuluddin, Akademi Islam, Universiti Malaya, 1994/1995., 1995.
Dal.'ain.alif.mim., 'adawiy "al-asasu al-minhajiyyatu litamyiizi al-'allaamu wal-mustholahaatu fiddiroosati al-islaamiyyati bighoiril-lughottil-'arobiyyati (al-injiliziyyah anamuudzaja),” Jun. 2012, Accessed: Jul. 11, 2023. [Online]. Available: https://repository.aabu.edu.jo/jspui/handle/123456789/911
A. A. Muis, “Prinsip-prinsip belajar dan pembelajaran,” Istiqra J. Pendidik. Dan Pemikir. Islam, vol. 1, no. 1, 2013.
M. J. Shodiq, “Pembelajaran Bahasa Arab Aktif-Inovatif Berbasis Multiple Intelligences,” Al Mahāra J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 4, no. 1, pp. 125–148, 2018.
S. Tajuddin, “Pengembangan Model Pembelajaran Bahasa Arab Tingkat Sekolah Dasar untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Arab Siswa,” Parameter J. Pendidik. Univ. Negeri Jkt., vol. 29, no. 2, pp. 200–215, 2017.
A. M. Albantani, “Pembelajaran bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah: sebuah ide terobosan,” Attadib J. Elem. Educ., vol. 2, no. 2, pp. 160–173, 2018.
H. Zaini, “Teori Pembelajaran Bahasa Dan Implementasi Strategi Pembelajaran Aktif,” Nabighoh, vol. 19, no. 2, pp. 194–212, 2017.
K. S. Kartini and I. N. T. A. Putra, “Respon siswa terhadap pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis android,” J. Pendidik. Kim. Indones., vol. 4, no. 1, pp. 12–19, 2020.
M. Nurdiniawti, “Penggunaan Media Flash Cards Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Dan Bahasa Arab,” AL-AFIDAH J. Pendidik. Bhs. Arab Dan Pengajarannya, vol. 4, no. 1, pp. 35–50, 2020.
M. R. Akbar, Flash Card sebagai Media Pembelajaran dan Penelitian. CV Haura Utama, 2022.
M. F. Islami, “Implementasi Media Flash Card dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab,” Tajdidukasi J. Penelit. Dan Kaji. Pendidik. Islam, vol. 8, no. 1, 2019.
L. V. Maulida, “Pengembangan media flash card dalam pembelajaran bahasa Arab untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas V di MI Bahrul Ulum Kota Batu,” undergraduate, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, 2018. Accessed: Jul. 06, 2023. [Online]. Available: http://etheses.uin-malang.ac.id/16749/
F. Afifa, “qiima al-hubbu 'inda Jalaaluddin Ar-ruumi fii mukhtarooti min diiwaanu Syamsuddin At-Tabriiziy:diroosatu tahliil al-madlmuun” undergraduate, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, 2021. Accessed: Jul. 12, 2023. [Online]. Available: http://etheses.uin-malang.ac.id/34025/
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.