Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Learning Management of Islamic Education at SMA Muhammadiyah


Manajemen Pembelajaran Pendidikan Al-Islam di SMA Muhammadiyah

##article.authors##

  • Itsnaini Novi Imamiyah Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Istikomah Istikomah Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.1820

Keywords:

Management, Learning, Al-Islam

Abstract

This study aims to determine the learning management of Al-Islam education at SMA Muhammadiyah 2 Surabaya by focusing on 4 sub-topics of discussion wich include planning, organizing, implementing, and evaluating. This study use a qualitative research method with a case study approach. Data collection techniques in this study are observation, interviews, and documentation. The result of this study indicate that the learning management of Al-Islam education at SMA Muhammadiyah 2 Surabaya has been carried out following the learning mechanism and is conducted properly based on the learning objectives that have been set. To achieve all aspect of learning management Al-Islam education is very dependent on the commitment and capability of educators twowards education manajement it self. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Rahmat, Pengantar Pendidikan Teori, Konsep, dan aplikasi, no. 9. 2013.

U. S. U. Amiruddin Siahaan, dkk., “Jurnal Pendidikan dan Konseling,” vol. 4, no. 6, pp. 1707–1715, 2022.

I. L. Muhammad Fadhli, “Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan,” J. Stud. Manaj. Pendidik., vol. 1, no. 2, pp. 216–240, 2017.

U. A. M. Mappasiara, “PENDIDIKAN ISLAM (Pengertian, Ruang Lingkup dan Epistemologinya),” Inspiratif Pendidik., vol. 7, no. 1, p. 147, 2018, doi: 10.24252/ip.v7i1.4940.

U.-U. R. Indonesia, “UU SISDIKNAS No.20 Tahun 2003,” 2003.

U. P. A. Mathias Gemnafle dan Jhon Rafafy Batlolona, “Manajemen Pembelajaran Modern,” J. Pendidik. profesi guru Indones., vol. 11, no. 1, pp. 99–132, 2017.

U. S. U. Fatkhur Rohman, “Peran Pendidik dalam Pembinaan Disiplin Siswa di Sekolah / Madrasah,” Ihya al-Arabiyah J. Pendidik. Bhs. dan Sastra Arab, vol. 4, no. 1, pp. 72–94, 2018.

U. I. N. (UIN) S. U. M. Wahyudin Nur Nasution, “Perencanaan Pembelajaran Pengertian, Tujuan Dan Prosedur,” Ittihad, vol. 1, no. 2, pp. 185–195, 2017.

M. Arsyam, MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM ( Bahan Ajar Mahasiswa ) D I K T A T. 2020.

U. I. N. S. S. K. R. Muhlasin, “Manajemen Pembelajaran Dalam Rangka Meningkatkan Prestasi Belajar,” Akademika, vol. 15, no. 1, pp. 5–10, 2019.

R. H. dan Abdillah, Ilmu Pendidikan Konsep,Teori dan Aplikasinya. 2019.

U. M. S. Sofyan Anif, “Implementasi Fungsi Manajemen Pendidikan terhadap Profesionalitas Guru (Sebuah Kajian Implementasi Sertifikasi Guru dalam Jabatan),” Varia Pendidik., vol. 24, no. 1, pp. 73–81, 2012.

dkk Eva Zulyani, “MANAJEMEN PEMBELAJARAN IPA DENGAN MODEL INKUIRI PADA MTsN KEMBANG TANJUNG KABUPATEN PIDIE,” J. Adm. Pendidik., vol. 4, no. 2, pp. 61–67, 2016.

R. Ihongdem, P. E. G. Risamasu, and D. A. K. Sembiring, “Manajemen Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sma Negeri 1 Kemtuk Gresi Kabupaten Jayapura,” NOKEN J. Pengelolaan Pendidik., vol. 2, no. 1, pp. 1–10, 2021, doi: 10.31957/noken.v2i1.1694.

H. Patawari et al., “Manajemen Program Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Atas Islam Terpadu Al-Fityan School Gowa,” J. Manag. Educ., vol. 2, no. 1, pp. 2809–5979, 2022.

E. Harianto, “Empat Pilar Pendidikan Muhammadiyah,” in Prosiding Konferensi Nasional Ke- 7 Asosiasi Program Pascasarjana Perguruan Tinggi Muhammadiyah/Aisyiyah (APPPTMA), 2018, no. 7, pp. 128–131.

S. Siti Ma’rifah Setiawati, S.P, “Telaah Teori Apa Itu Belajar,” J. Bimbing. dan Konseling FKIP UNIPA, vol. 35, no. 1, pp. 31–46, 2018.

A. Sholikhah, “Statistik Deskriptif Dalam Penelitian Kualitatif,” KOMUNIKA J. Dakwah dan Komun., vol. 10, no. 2, pp. 342–362, 1970, doi: 10.24090/komunika.v10i2.953.

and J. S. Matthew B. miles, A. Michael Huberman, Qualitative Data Analysis. 2021.

I. A. I. S. M. S. S. Nuraini, “Administrasi Pembelajaran Di Kelas Inklusi Dan Kelas Klasifikasi.,” J. Kaji. Perbatasan ANtar Negara, Diplomasi dan Hub. Int., vol. 3, no. 1, pp. 111–123, 2020.

R. Abdullah, “Pembelajaran Dalam Perspektif Kreativitas Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran,” Lantanida J., vol. 4, no. 1, p. 35, 2017, doi: 10.22373/lj.v4i1.1866.

Posted

2023-08-02