The Effect of the Teams Games Tournament (TGT) Learning Model on Students' Argumentative Ability in Learning Science in Elementary Schools
Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Terhadap Kemampuan Argumentasi Siswa dalam Pembelajaran IPA di SD
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.1757Keywords:
Teams Games Tournament (TGT), Argumentation Ability, Science LearningAbstract
The purpose of this study was to determine the effect of the Teams Games Tournament (TGT) learning model students' argumentation skills in science learning at SDN Watesnegoro III. This type of research is One-Group Pretest-Posttest Design. The type of sample used is (non-probability sampling) with a total of 23 students. The results of this study indicate that the TGT model has a positive effect on students' argumentation abilities. This can be proven by the results of testing the hypothesis of the pretest and posttest data using the t-test which shows the result that the value of sig.0.000 means less than a 0.05 (0.000<0.05). The results of the N-Gain test on the pretest and posttest data show an average value of 0.46 which is included in the medium category. It can be concluded that there is a significant influence between the use of the TGT learning model and students' argumentation abilities.
Downloads
References
B. O. Imaniar and S. Astutik, “Analisis Kemampuan Argumentasi Siswa SMP pada Pembelajaran IPA,” Semin. Nas. Pendidik. Fis., vol. 4, no. 1, pp. 92–96, 2019.
R. A. Yogaswara, M. Istyadji, R. F. Putri, and S. Annur, “Pola Argumentasi Pada Pembelajaran IPA di SMP Negeri 13 Banjarmasin (Argumentation Pattern on Natural Science Learning in SMPN 13 Banjarmasin),” Indones. J. Nat. Sci. Educ., vol. 4, no. 1, pp. 426–431, 2021.
H. A. Noer, S. Setiono, and R. Y. Pauzi, “Profil Kemampuan Argumentasi Siswa Smp Pada Materi Sistem Pernapasan,” J. Pelita Pendidik., vol. 8, no. 2, 2020.
H. N. Fauziah, “Teams Games and Tournament (TGT) Berbasis Outdoor Study untuk Meningkatkan Kemampuan Argumentasi Siswa pada Materi Pencemaran Lingkungan,” J. Biol. Educ., vol. 3, no. 2, p. 122, 2020, doi: 10.21043/jobe.v3i2.8276.
G. Karlina and H. Alberida, “Kemampuan Argumentasi Pada Pembelajaran Biologi,” J. Imiah Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 5, no. 1, p. 1, 2021, doi: 10.23887/jipp.v5i1.31621.
R. Pahrun et al., “Meningkatkan Kemampuan Menyampaikan Argumen Melalui Model Jigsaw Pada Siswa Kelas IV SD Al-Huda Kecamatan Kota Selatan Kota Gorontalo,” vol. 1, pp. 43–52, 2022.
S. Wijaya, “Penerapan Model Pembelajaran Inquiry untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam,” Pendas J. Ilm. Pendidik. Dasar, vol. 1, pp. 90–104, 2020.
L. H. Muhamad Faizal, Nurlaela, “Pengaruh Model Quantum Learning Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Kelas IV SDN Rawalele Dawuan,” Pendas J. Ilm. Pendidik. Dasar, vol. 07, pp. 2287–2299, 2022.
S. D. Febnasari, Z. Arifin, and E. S. Setianingsih, “Efektifitas Penggunaan Metode Pembelajaran Diskusi Kelas dengan Strategi ‘TPS’ untuk Meningkatkan Motivasi Belajar,” J. Ilm. Sekol. Dasar, vol. 3, no. 3, p. 315, 2019, doi: 10.23887/jisd.v3i3.19456.
P. D. O. Widiartini, M. P. M. Putra, and I. B. S. Manuaba, “Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Berbasis Tri Hita Karana Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA,” J. Ilm. Sekol. Dasar, vol. 3, no. 3, pp. 326–334, 2019.
M. S. Hamdani and K. W. Wardani, “Penerapan Model Pembelajaran Team Games Tournamen (TGT) pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas 5 untuk Peningkatan Keterampilan Kolaborasi,” J. Ilm. Sekol. Dasar, vol. 3, no. 4, pp. 431–437, 2019.
I. W. Mertayasa, “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Berbantuan Media Mice Target Board untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V,” J. Educ. Action Res., vol. 6, no. 1, 2022.
S. G. Febriana, “Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament Berbantu Media Ular Tangga Untuk Meningkatkan Keterampilan Collaborative Siswa SD,” J. Imiah Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 2, no. 2, 2018.
N. K. Dewiyanti, “Pengaruh Model Pembelajaran Team Games Tournament (TGT) Berbantuan Media Permainan Ular Tangga terhadap Hasil Belajar Matematika,” J. Imiah Pendidik. Dan Pembelajaran, vol. 2, no. 1, 2018.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung, 2019.
anwar kurniawati Evi, Hunaepi, and R. Ida, “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT terhadap [1] B. O. Imaniar and S. Astutik, “Analisis Kemampuan Argumentasi Siswa SMP pada Pembelajaran IPA,” Semin. Nas. Pendidik. Fis., vol. 4, no. 1, pp. 92–96, 2019.
R. A. Yogaswara, M. Istyadji, R. F. Putri, and S. Annur, “Pola Argumentasi Pada Pembelajaran IPA di SMP Negeri 13 Banjarmasin (Argumentation Pattern on Natural Science Learning in SMPN 13 Banjarmasin),” Indones. J. Nat. Sci. Educ., vol. 4, no. 1, pp. 426–431, 2021.
H. A. Noer, S. Setiono, and R. Y. Pauzi, “Profil Kemampuan Argumentasi Siswa Smp Pada Materi Sistem Pernapasan,” J. Pelita Pendidik., vol. 8, no. 2, 2020.
H. N. Fauziah, “Teams Games and Tournament (TGT) Berbasis Outdoor Study untuk Meningkatkan Kemampuan Argumentasi Siswa pada Materi Pencemaran Lingkungan,” J. Biol. Educ., vol. 3, no. 2, p. 122, 2020, doi: 10.21043/jobe.v3i2.8276.
G. Karlina and H. Alberida, “Kemampuan Argumentasi Pada Pembelajaran Biologi,” J. Imiah Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 5, no. 1, p. 1, 2021, doi: 10.23887/jipp.v5i1.31621.
R. Pahrun et al., “Meningkatkan Kemampuan Menyampaikan Argumen Melalui Model Jigsaw Pada Siswa Kelas IV SD Al-Huda Kecamatan Kota Selatan Kota Gorontalo,” vol. 1, pp. 43–52, 2022.
S. Wijaya, “Penerapan Model Pembelajaran Inquiry untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam,” Pendas J. Ilm. Pendidik. Dasar, vol. 1, pp. 90–104, 2020.
L. H. Muhamad Faizal, Nurlaela, “Pengaruh Model Quantum Learning Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Kelas IV SDN Rawalele Dawuan,” Pendas J. Ilm. Pendidik. Dasar, vol. 07, pp. 2287–2299, 2022.
S. D. Febnasari, Z. Arifin, and E. S. Setianingsih, “Efektifitas Penggunaan Metode Pembelajaran Diskusi Kelas dengan Strategi ‘TPS’ untuk Meningkatkan Motivasi Belajar,” J. Ilm. Sekol. Dasar, vol. 3, no. 3, p. 315, 2019, doi: 10.23887/jisd.v3i3.19456.
P. D. O. Widiartini, M. P. M. Putra, and I. B. S. Manuaba, “Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Berbasis Tri Hita Karana Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA,” J. Ilm. Sekol. Dasar, vol. 3, no. 3, pp. 326–334, 2019.
M. S. Hamdani and K. W. Wardani, “Penerapan Model Pembelajaran Team Games Tournamen (TGT) pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas 5 untuk Peningkatan Keterampilan Kolaborasi,” J. Ilm. Sekol. Dasar, vol. 3, no. 4, pp. 431–437, 2019.
I. W. Mertayasa, “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Berbantuan Media Mice Target Board untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V,” J. Educ. Action Res., vol. 6, no. 1, 2022.
S. G. Febriana, “Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament Berbantu Media Ular Tangga Untuk Meningkatkan Keterampilan Collaborative Siswa SD,” J. Imiah Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 2, no. 2, 2018.
N. K. Dewiyanti, “Pengaruh Model Pembelajaran Team Games Tournament (TGT) Berbantuan Media Permainan Ular Tangga terhadap Hasil Belajar Matematika,” J. Imiah Pendidik. Dan Pembelajaran, vol. 2, no. 1, 2018.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung, 2019.
anwar kurniawati Evi, Hunaepi, and R. Ida, “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT terhadap Keterampilan Bermain Sepakbola,” vol. 3, no. 1, pp. 18–26, 2017.
N. T. dan A. Wijayanti, “Implementasi Team Games Tournament (TGT) dalam Meningkatkan Kerjasama dan Hasil Belajar IPA,” J. Pijar MIPA, vol. 13, no. 02, pp. 110–118, 2018.
N. H. Susilo, A. Wijayanti, and F. P. Artharina, “Penerapan Permainan What’s In Here Berbasis Model TGT untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa,” J. Ilm. Sekol. Dasar, vol. 3, no. 2, pp. 125–134, 2019.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.