Relationship Between Peer Support And Verbal Agressiveness Amog Junior High School Student At PGRI 9 Sidoarjo
Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Agresivitas Verbal Pada Siswa Di SMP PGRI 9 Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.1722Keywords:
Social Control, Middle School Students, Communication BehaviorAbstract
Verbal aggressive behavior is a negative behavior that is common in everyday life. Researchers observed verbally aggressive behavior shown by middle school students when communicating with their peers, such as B. teasing, swearing, harassing parents or even slandering. The purpose of this study is to determine whether social support from peers affects verbal aggression in middle school students. relationship between peer social support and verbal aggressiveness, with r = -0.158 and significance (p) of 0.036 (<0.05). These results indicate that there is a negative relationship between peer support and verbal aggression, meaning that the higher the peer support, the lower the verbal aggression of PGRI 9 Sidoarjo junior high school students. Conversely: the lower the social support of peers, the higher the verbal aggressiveness of junior high school students PGRI 9 Sidoarjo.
Downloads
References
I. A. Hadi, “Pentingnya pendidikan karakter dalam lembaga formal,” vol. 3, no. 1, pp. 1–31, 2019.
U. Rahma and E. . Rahayu, “Peran Dukungan Sosial Keluarga dalam Membentuk Kematangan Karier Siswa SMP,” J. Ilmu Kel. dan Konsum., vol. 11, no. 3, pp. 194–205, 2018, doi: 10.24156/jikk.2018.11.3.194.
M. Jannah, D. Fakultas, P. Universitas, I. Negeri, B. Aceh, and M. Jannah, “Remaja Dan Tugas-Tugas Perkembangannya Dalam Islam Adolesence ’ S Task And Development In Islam,” vol. 1, no. April, pp. 243–256, 2016.
Melyana Safitri, “Pengaruh Masa Transisi Remaja menuju Pendewasaan terhadap Kesehatan Mental serta Bagaimana Mengatasinya,” JPIS J. Pendidik. Ilmu Sos., vol. 30, no. 1, pp. 20–24, 2021, [Online]. Available: http://ejournal.upi.edu/index.php/jpis
J. Aridhona, R. D. Setia, and U. M. Aceh, “Perilaku agresi verbal pada remaja,” vol. 26, no. 1, 2022.
D. M. Azizah, “Mengurangi Perilaku Agresif Melalui Layanan Klasikal Menggunakan Teknik Sosiodrama Pada Siswa Kelas V di SD Negeri Pegirikan 03 Kabupaten Tegal,” Jur. Bimbing. Konseling Fak. Ilmu Pendidik. Univ. Negeri Semarang, 2013.
J. Bening and V. Nomor, “Jurnal BENING Volume 4 Nomor 1 Januari 2020 Haslinda , Jahada , Dodi Priyatmo Silondae | 53 54 | Haslinda , Jahada , Dodi Priyatmo Silondae,” vol. 4, pp. 53–60, 2020.
S. D. Ani and T. Nurhayati, “Pengaruh Bullying Verbal Di Lingkungan Sekolah Terhadap Perkembangan Perilaku Siswa,” Edueksos J. Pendidik. Sos. Ekon., vol. 8, no. 2, pp. 88–101, 2019, doi: 10.24235/edueksos.v8i2.5119.
E. Rifmawati, “Hubungan dukungan sosial kelompok sebaya terhadap agresivitas verbal di media sosial, Skripsi, 2019.
Agung Prasetya, T. Fauzi, and E. Ramadhani, “Pengaruh Lingkungan Terhadap Perilaku Agresif Verbal Siswa P a g e | 8
V. D. Puspita and E. R. Kustanti, “Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Perundungan Pada Siswa Smp Pl Domenico Savio Semarang,” vol. 7, no. Nomor 4, pp. 252–259, 2018.
intania N. M. Surasa, “Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Harga Diri Di SMON 258 Jakarta Timur,” Borneo Nurs. J., vol. 3, no. 1, 2021.
N. Martono, Metode Penelitian Kuantitatif : Analisis Isi dan Data Sekunder. Jakarta: Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada., 2016.
M. W. Prabowo, F. P. Psikologi, and U. N. Jakarta, “Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Agresivitas Pada Peserta Didik Program Paket B Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat Negeri 33 Malaka,” 2017.
S. M. P. N. Kaliori and L. Inayah, “Pengaruh Dukungan Sosial Teman Sebaya dan Intensitas Penggunaan Media Sosial Terhadap Agresivitas Remaja di SMPN 2 Kaliori,” 2020.
H. N. Putri, A. F. Nauli, and R. Novayelinda, “Faktor–Faktor Yang Berhubungan Dengan Perilaku Bullying Pada Remaja,” JOM, vol. 2, no. 2, 2015, doi: 10.35681/1560-9189.2015.17.3.100328.
U. Uzer, Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2013.
F. Yusup, “Uji Validitas Dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Kuantitatif,” januari-juni, vol. 7, no. 1, pp. 17–23, 2018.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2014.
A. F. S. Shiddiq, “Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Identitas Diri remaja di Panti Asuhan Sinar Melati Yogyakarta,” J. Am. Chem. Soc., no. 10, pp. 2176–2181, 2013.
M. F. Moneta, “Agresivitas Verbal Pelajar di Tinjau dari Konformitas, Kematangan Emosi, dan Jenis Kelamin Di SMPN Bagansapi,” 2020.
M. J. Harris, “Bully, Rejection, & Peer victimazion.” Springer Publish Company, new york, 2013.
U. Irvan, “Perilaku Bullying Ditinjau Dari Peran Kelompok Teman Sebaya Dan Iklim Sekolah Pada Siswa Sma Di Kota Gorontalo Perilaku Bullying Ditinjau dari Peran Kelompok Teman Sebaya dan Iklim Sekolah,” J. Chem. Inf. Model., vol. 5, no. 9, pp. 1689–1699, 2019.
T. W. Sarafino, E.P. & Smith, An Introduction : Basic Issues Seeing a Need : Psychology ’ s Role in Health. 2021.
M. Eşkisu, “The Relationship between Bullying, Family Functions, Perceived Social Support among High School Students,” Procedia - Soc. Behav. Sci., vol. 159, no. December, pp. 492–496, 2014, doi: 10.1016/j.sbspro.2014.12.412.
M. K. Holt and D. L. Espelage, “Perceived social support among bullies, victims, and bully-victims,” J. Youth Adolesc., vol. 36, no. 8, pp. 984–994, 2007, doi: 10.1007/s10964-006-9153-3.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.