Preprint has been published in a journal as an article
DOI of the published article https://doi.org/10.31764/paedagoria.v14i3.16063
Preprint / Version 1

The Effect of Implementing Everyone is a Teacher Here Learning Strategy Assisted by Mind Mapping Media on Improving The Learning Outcomes of Grade IV Students at Perning State Elementary School


Pengaruh Implementasi Strategi Pembelajaran Everyone is a Teacher Here Berbantuan Media Mind Mapping Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Di Sd Negeri Perning

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.1721

Keywords:

Everyone is a Teacher Here, Mind Mapping, Learning outcomes

Abstract

This study aims to determine how much influence the implementation of the everyone is teacher in here learning strategy assisted by mind mapping media has on the learning outcomes of fourth grade students at SD Negeri Perning in the subject of Natural and Social Sciences. The research method used is an experimental method with a quantitative approach. The design in this study used a pre-experimental design in the form of a one group pretest-posttest design. Based on the results of data analysis, there was a significant difference between before and after the implementation of the everyone is teacher in here learning strategy assisted by mind mapping media in class IV Science Science at SD Negeri Perning. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Atmadi dan Y. Setyaningsi. (2000). Transformasi Pendidikan Memasuki Millenium Ketiga. Yogyakarta: Kanisius.

Amir, Mohammad Faizal and Sartika, Septi Budi (2017). Metodologi Penelitian Dasar Bidang Pendidikan. Sidoarjo: UMSIDA Press.

Ahmadiyanto. (2016). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(2), 980-993., 6(2), 980–993. http://ppjp.ulm.ac.id/jpournal/index.php/pkn/artic le/view/2326/2034

Cantona, I. G. E., & Sudarma, I. K. (2020). Model Pembelajaran SAVI Berbantuan Media Mind Mapping Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V. 3(2), 269–279.

Dimitrov, D. M., & Rumrill, P. D. (2003). Pretest-posttest designs and measurement of change. Work, 20(2), 159–165.

Gunawan, I., & Hasanah, H. (2019). Kuantitatif Imam Gunawan. At-Taqaddum, 8(1), 29.

Ir. Yendri Wirda, M. S. (Kontributor U., Ikhya Ulumudin, S.Pd., M. P. (Kontributor A., Ferdi Widiputera, S.E., M.

E. (Kontributor A., Nur Listiawati, S.S., M. E. (Kontributor A., & Sisca Fujianita, S. P. (Kontributor A. (2020). No Title (P. Drs. Philip Suprastowo, P. D. Dra. Lucia Hermien Winingsih, M.A., & P. . Irsyad Zamjani (eds.)). Pusat Penelitian Kebijakan, Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kariadi, D., & Suprapto, W. (2018). Model Pembelajaran Active Learning Dengan Strategi Pengajuan Pertanyaan untuk Meningkatkan Kualitas Proses Pembelajaran PKn. Educatio, 13(1), 11. https://doi.org/10.29408/edc.v12i1.838

Kristin, F. (2016). Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa Volume 2, Nomor 1, April 2016 Analisis Model Pembelajaran. 2(April).

Manalu, J. B., Sitohang, P., Heriwati, N., & Turnip, H. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar. 1, 80–86. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.174

Margono. (n.d.). pembahasan , dapat diambil kesimpulan bahwa : Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan dalam rangka mengetahui hubungan keterampilan pengutan verbal dan pengutan nonverbal dengan motivasi belajar siswa kelas V SD se- gugus II Kecamatan Kretek , m. 90–94.

Marlina, L., & Sholehun. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas IV SD Muhammadiyah Majaran Kabupaten Sorong. Unimuda.e-Journal.Id Pertama Kali Diindeks Oleh Google Pada January 2019, 66–74. https://unimuda.e- journal.id/jurnalbahasaindonesia/article/download/952/582

Mohammad Asrori. (2013). Pengertian, tujuan dan ruang lingkup strategi pembelajaran. 50, 163–188.

Muizaddin, R., & Santoso, B. (2016). Model pembelajaran core sebagai sarana dalam meningkatan hasil belajar siswa ( Core learning model for improving student learning outcomes ). 1(1), 224–232.

Nurhuda, H., Tinggi, S., & Islam, A. (2022). Faktor Dan Solusi Yang Ditawarkan National Education Problems ; Factors And Solutions. 127–137.

Rusman. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Daring (Online) melalui Aplikasi Berbasis Android saat Pandemi Global. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(1). https://doi.org/10.30998/sap.v5i1.6386

Samari. (2022). Pengaruh Kompetensi Guru Penggerak dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. 2(3), 163–169. file:///C:/Users/ACER/Downloads/300-Article

Text-2548-1-10-20220620.pdf

SANTOSO, T. B. (2018). (2013). Penerapan Pembelajaran Everyone Is A Teacher Here Berbantuan Kocok Sumpit

A. Atmadi dan Y. Setyaningsi. (2000). Transformasi Pendidikan Memasuki Millenium Ketiga. Yogyakarta: Kanisius.

Amir, Mohammad Faizal and Sartika, Septi Budi (2017). Metodologi Penelitian Dasar Bidang Pendidikan. Sidoarjo: UMSIDA Press.

Ahmadiyanto. (2016). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(2), 980-993., 6(2), 980–993. http://ppjp.ulm.ac.id/jpournal/index.php/pkn/artic le/view/2326/2034

Cantona, I. G. E., & Sudarma, I. K. (2020). Model Pembelajaran SAVI Berbantuan Media Mind Mapping Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V. 3(2), 269–279.

Dimitrov, D. M., & Rumrill, P. D. (2003). Pretest-posttest designs and measurement of change. Work, 20(2), 159–165.

Gunawan, I., & Hasanah, H. (2019). Kuantitatif Imam Gunawan. At-Taqaddum, 8(1), 29.

Ir. Yendri Wirda, M. S. (Kontributor U., Ikhya Ulumudin, S.Pd., M. P. (Kontributor A., Ferdi Widiputera, S.E., M.

E. (Kontributor A., Nur Listiawati, S.S., M. E. (Kontributor A., & Sisca Fujianita, S. P. (Kontributor A. (2020). No Title (P. Drs. Philip Suprastowo, P. D. Dra. Lucia Hermien Winingsih, M.A., & P. . Irsyad Zamjani (eds.)). Pusat Penelitian Kebijakan, Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kariadi, D., & Suprapto, W. (2018). Model Pembelajaran Active Learning Dengan Strategi Pengajuan Pertanyaan untuk Meningkatkan Kualitas Proses Pembelajaran PKn. Educatio, 13(1), 11. https://doi.org/10.29408/edc.v12i1.838

Kristin, F. (2016). Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa Volume 2, Nomor 1, April 2016 Analisis Model Pembelajaran. 2(April).

Manalu, J. B., Sitohang, P., Heriwati, N., & Turnip, H. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar. 1, 80–86. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.174

Margono. (n.d.). pembahasan , dapat diambil kesimpulan bahwa : Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan dalam rangka mengetahui hubungan keterampilan pengutan verbal dan pengutan nonverbal dengan motivasi belajar siswa kelas V SD se- gugus II Kecamatan Kretek , m. 90–94.

Marlina, L., & Sholehun. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas IV SD Muhammadiyah Majaran Kabupaten Sorong. Unimuda.e-Journal.Id Pertama Kali Diindeks Oleh Google Pada January 2019, 66–74. https://unimuda.e- journal.id/jurnalbahasaindonesia/article/download/952/582

Mohammad Asrori. (2013). Pengertian, tujuan dan ruang lingkup strategi pembelajaran. 50, 163–188.

Muizaddin, R., & Santoso, B. (2016). Model pembelajaran core sebagai sarana dalam meningkatan hasil belajar siswa ( Core learning model for improving student learning outcomes ). 1(1), 224–232.

Nurhuda, H., Tinggi, S., & Islam, A. (2022). Faktor Dan Solusi Yang Ditawarkan National Education Problems ; Factors And Solutions. 127–137.

Rusman. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Daring (Online) melalui Aplikasi Berbasis Android saat Pandemi Global. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(1). https://doi.org/10.30998/sap.v5i1.6386

Samari. (2022). Pengaruh Kompetensi Guru Penggerak dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. 2(3), 163–169. file:///C:/Users/ACER/Downloads/300-Article

Text-2548-1-10-20220620.pdf

SANTOSO, T. B. (2018). (2013). Penerapan Pembelajaran Everyone Is A Teacher Here Berbantuan Kocok Sumpit Terhadap Kemampuan Komunikasi Matemati Siswa Pokok Bahasan Perbandingan. 1–7. http://repository.unissula.ac.id/11477/

Sibagariang, D., Sihotang, H., Murniarti, E., Smk, ), & Paramitha, P. (2021). Peran Guru Penggerak Dalam Pendidikan Merdeka Belajar Di Indonesia. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14(2), 88–99. http://ejournal.uki.ac.id/index.php/jdpDOI:https:// doi.org/10.51212/jdp.v14i2.53

Sri Rejeki. (2014). Pengaruh Pembelajaran Everyone Is Teacher Here Dengan Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Sejarah Siswa Kelas XI IPS Sma Negeri 1 Subah. In Perpustakaan.Upi.Edu.

Syaparuddin, Meldianus, & Elhami. (2018). Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PKn Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 31–42..

Posted

2023-08-29