DOI of the published article https://doi.org/10.30596/13280
Implementing the Use of Canva Media to Promote Interest in Reading and Writing the Qur'an in Primary Schools
Implementasi Penggunaan Media Canva Dalam Menumbuhkan Minat Baca Tulis Al-Qur'an Di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.1692Keywords:
Canva Media, Reading Interest,, Al-Qur'anAbstract
The purpose of this study is to describe how teachers use Canva media in promoting interest in Qur'anic reading and writing. The research involved a type of research using a case study model with the research scene of SDN Sumorame as one of the public primary schools implementing BTQ using Canva media. After the data was collected, the researcher analysed it using a qualitative analysis approach narrative model. The data collection techniques were observation, interview and documentation. The results of the study explain that Canva media is able to promote interest in reading among students, proven by: (1) the existence of features in Canva that are attractive such as
graphic design, (2) posters that promote attractiveness for elementary school students, (3) the existence of videos andanimations related to the laws of Tajweed reading.
Downloads
References
Nurdyansyah and E. F. Fahyuni, Inovasi Model. 2016.
A. N. Alfian, M. Y. Putra, R. W. Arifin, A. Barokah, A. Safei, and N. Julian, “Pemanfaatan Media Pembelajaran Audio Visual berbasis Aplikasi Canva,” J. Pengabdi. Kpd. Masy. UBJ, vol. 5, no. 1, pp. 75–84, 2022, doi: 10.31599/jabdimas.v5i1.986.
H. Budiman, “Peran Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pendidikan,” Al-Tadzkiyyah J. Pendidik. Islam, vol. 8, no. 1, p. 31, 2017, doi: 10.24042/atjpi.v8i1.2095.
D. A. Romadlon, E. F. Fahyuni, I. Istikomah, and S. Khoirinindyah, “Desain Buku Teks Aqidah Berbasis Strategi Reap Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa,” Al-Tadzkiyyah J. Pendidik. Islam, vol. 12, no. 2, pp. 193–209, 2021.
Amrina, A. Mudinillah, and E. P. Handayani, “Pemanfaatan Aplikasi Canva dalam Proses Pembelajaran Bahasa Arab di MAN Gunung Padang Panjang,” Tarbiyatuna J. Pendidik. Ilm., vol. 6, no. 2, pp. 101–116, 2021, doi: 10.55187/tarjpi.v6i2.4519.
S. D. Mulyana and N. Syamsiyah, “Keunggulan Canvasebagai Media Pembelajaran Postersiswa Kelas Viii Smpn 18 Depok Tahun Pelajaran 2021/2022,” PROSIDINGSAMASTASeminarNasionalBahasadanSastraIndonesia, pp. 774–782, 2021, [Online]. Available: https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SAMASTA/index
Garris Pelangi, “Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Jenjang SMA/MA,” J. Sasindo Unpam, vol. 8, no. 2, pp. 1–18, 2020, [Online]. Available: http://www.openjournal.unpam.ac.id/index.php/Sasindo/article/view/8354
S. Safrianti, “Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam,” J. Pendidik. Profesi Guru Agama Islam, vol. 2, pp. 467–474, 2022, [Online]. Available: http://202.162.210.184/index.php/guau/article/download/264/240
I. Istikomah, T. Churahman, and D. A. Romadlon, “Problematika Wali Murid Sekolah Muhammadiyah dalam Mendampingi Belajar Daring di Masa Pandemi Covid-19,” TADRIS J. Pendidik. Islam, vol. 15, no. 2, pp. 195–209, 2020, doi: 10.19105/tjpi.v15i2.3813.
A. S. D. Arifandi, “Peran Guru PAI dalam Meningkatkan Karakter Siswa,” Edukais J. Pemikir. Keislam., vol. 1, no. 1, pp. 66–75, 2017, doi: 10.36835/edukais.2017.1.1.66-75.
A. Aditomo, “Nilai-nilai Pancasila dalam Pembelajaran Merdeka Belajar,” Kementeri. Pendidik. dan Kebud. RI, p. 13, 2021, [Online]. Available: http://ditpsd.kemdikbud.go.id/upload/filemanager/download/merdeka-belajar/Merdeka-Belajar-Profil-Pelajar-Kurikulum-Pancasila.pdf
M. R. Fadli, “Memahami desain metode penelitian kualitatif,” Humanika, vol. 21, no. 1, pp. 33–54, 2021, doi: 10.21831/hum.v21i1.38075.
E. F. Fahyuni and A. Bandono, “Pengembangan media cerita bergambar sebagai upaya meningkatkan kemampuan membaca siswa sekolah dasar,” Halaqa, vol. 14, no. 1, pp. 75–89, 2015.
R. Paulus Sogen, “PROSIDING SEMINAR NASIONAL ‘Penggunaan Media Pembelajaran Digital yang Inovatif pada Pembelajaran Fisika di SMAK Kesuma Mataram dalam Masa Pandemi Covid-19’ Yogyakarta, 28 Agustus 2021 Penggunaan Media Pembelajaran Digital yang Inovatif pada Pembelajaran ,” Pros. Semin. Nas., vol. 2, no. 1, pp. 112–121, 2021, [Online]. Available: https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/semnasmp/article/view/10824
Mirnawati, “Penggunaan Media Gambar dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa,” J. Didakt., vol. 9, no. 1, pp. 98–112, 2020.
A. I. Mahardika, N. Wiranda, and M. Pramita, “Pembuatan Media Pembelajaran Menarik Menggunakan Canva Untuk Optimalisasi Pembelajaran Daring,” J. Pendidik. dan Pengabdi. Masy., vol. 4, no. 3, pp. 275–281, 2021, [Online]. Available: https://jurnalfkip.unram.ac.id/index.php/JPPM/article/view/2817/1853
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.