Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

School Strategy in Creating Qur'anic Generations


Strategi Sekolah dalam Mencetak Generasi Qur’ani

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.1689

Keywords:

Strategy, Qur'an Generation, Tahfidz

Abstract

Considering that at present the interest in memorizing  the Qur’an is increasing which makes competition in the world of education increasingly widespread in terms of improving the good quality of rote programs so that the Muhammadiyah 1 Taman High School institution gives birth to ideas by creating the tahfidz program as an arena where students can focus on increasing memorization while at the same time producing participants students become the generation of the Qur'an. This study aims to determine the strategy of SMA Muhammadiyah 1 Taman in printing the Qur'an generation. This study used a qualitative method with a field research approach. Data collection techniques using observation, interviews and documentation. The results obtained from this study are SMA Muhammadiyah 1 Taman embodying a strategy in printing Qur'an generations in the form of the tahfidz program where the program includes intra-curricular activities that use 2 methods, namely muraja'ah and talaqqi.

Downloads

Download data is not yet available.

References

E. W. Hidayati, “Mencetak Generasi Anak Usia Dini Yang Berjiwa Qur’Ani Dalam Perspektif Pendidikan Agama Islam,” JCE (Journal Child. Educ., vol. 3, no. 2, p. 54, 2020, doi: 10.30736/jce.v3i1.93.

F. R. J, M. R. Masdul, and G. Gazali, “Strategi Rumah Quran Ihsan Palu dalam Membina Taman Pengajian di Kelurahan Tanamodindi Kecematan Mantikulore Kota Palu,” J. Kolaboratif Sains, vol. 5, no. 6, pp. 385–395, 2022, doi: 10.56338/jks.v5i6.2543.

F. A. Nasution, “Implementasi Manajemen Sumber Daya Guru dalam Mewujudkan Generasi Qur’ani di Pondok Pesantren Al-Mukhlisin Kabupaten Padang Lawas,” 2021.

Zakky, “Upaya Madrasah Ulumul Quran dalam Mencetak Generasi Qurani di Kota Langsa,” Zo. Ref. Ilmu Pengetah. Umum, 2018.

R. Purnamasari and A. Nadlif, “Application of the Tilawati Method on Speed of Reading Al - Qur ’ an at the Al - Qur ’ an Education Park ( TPQ ) Sidoarjo Regency : Penerapan Metode Tilawati pada Kecepatan Membaca Al – Qur ’ an di Taman Pendidikan Al – Qur ’ an ( TPQ ) Kabupaten Sidoarjo,” Indones. J. Educ. Methods Dev., vol. 20, pp. 1–5, 2022.

S. Kasus, N. Wathan, L. Yayasan, P. Tahfidz, and B. N. Wathan, “Manajemen Rumah Qur ’ an dalam Mencetak Generasi Qur ’ ani,” vol. 8, 2023.

K. Nidhom, “Manajemen Pembelajaran Tahfizh Al-Qur’an dalam Mencetak Generasi Qur’ani (Studi Kasus Program Intensif Tahfizhul Qur’an di Institut Daarul Qur’an),” J. Tahdzibi Manaj. Pendidik. Islam, vol. 3, no. 2, 2020, doi: 10.24853/tahdzibi.3.2.83-102.

R. Maulia, Zuhdiyah, and F. Ovianti, “STRATEGI GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI PESERTA DIDIK PADA MASA NEW NORMAL COVID-19 DI SMP NEGERI 6 PALEMBANG,” vol. 4, no. 2, pp. 152–162, 2022.

F. Robiansyah, “Membentuk Generasi Qurani Melalui Program Tahfidz Al-Quran di SDS Peradaban Serang,” J. Agama dan Sos. Hum., vol. 3, no. 1, pp. 143–155, 2019.

A. Prayoga, R. S. Noorfaizah, Y. Suryana, and M. Sulhan, “Manajemen Pembelajaran Tahfidzul Quran Berbasis Metode Yaddain Di Mi Plus Darul Hufadz Sumedang,” Nidhomul Haq J. Manaj. Pendidik. Islam, vol. 4, no. 2, pp. 140–156, 2019, doi: 10.31538/ndh.v4i2.326.

Fenty Sulastini and Moh. Zamili, “Efektivitas Program Tahfidzul Qur’an dalam Pengembangan Karakter Qur’ani,” J. Pendidik. Islam Indones., vol. 4, no. 1, pp. 15–22, 2019, doi: 10.35316/jpii.v4i1.166.

A. Latifah, W. Nurasih, Waliko, M. Rasidin, and D. Witro, “PEMBELAJARAN TAHFIDZ DENGAN METODE TALAQQI VIA APLIKASI ZOOM DAN WHATSAPP (STUDI KASUS SETORAN ONLINE RUMAH TAHFIDZ SMP MA’ARIF NU 1 WANAREJA),” J. Pendidik. Islam, vol. 12, no. 1, pp. 1–12, 2021, [Online]. Available: http://journal.uhamka.ac.id/index.php/jpi%0D.

H. Hariyatmi et al., “Implementasi Pendidikan Karakter melalui Kegiatan Munaqosah Tahfidzul Qur’an di MIM Kerten Banyudono, Boyolali,” Bul. KKN Pendidik., vol. 1, no. 2, pp. 50–55, 2020, doi: 10.23917/bkkndik.v1i2.10766.

E. Erhamwilda, N. Afrianti, A. H. Tazkia, and H. Mulyati, “Efektivitas Pelatihan Parenting Dalam Meningkatkan Pengetahuan Orang Tua Menyiapkan Generasi Qur’ani,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 2, pp. 793–800, 2021, doi: 10.31004/obsesi.v6i2.1329.

F. MAULISA, “STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM DALAM PENGEMBANGAN ESTETIKA KELAS DI TK ALIFBA 1 ISKANDAR MUDA,” UNIVERSITAS ISLAM NEGERI AR-RANIRY DARUSSALAM, BANDA ACEH, 2020.

S. Suprima, H. Noor, N. Budiyanti, and M. Parhan, “Peran Pendidikan Islam Guna Menciptakan Generasi Qur’Ani Untuk Berpartisipasi Dalam Kehidupan Berbangsa Dan Bernegara,” Risâlah, J. Pendidik. dan Stud. Islam, vol. 7, no. 1, pp. 160–171, 2021, doi: 10.31943/jurnal_risalah.v7i1.175.

A. D. Ardiningrum, F. N. Maulidya, and I. Rahayu, “Membentuk Generasi Milenial Qur’ani Melalui Pembelajaran PAI,” Tasyri` J. Tarbiyah-Syari`ah-Islamiyah, vol. 28, no. 1, pp. 53–63, 2021, doi: 10.52166/tasyri.v28i1.115.

D. S. Rimasasi and A. P. Astutik, “Integrasi Akhlak Islami Dalam Seni Teater,” Ar-Risalah Media Keislaman, Pendidik. dan Huk. Islam, vol. 19, no. 1, p. 042, 2021, doi: 10.29062/arrisalah.v19i1.507.

Posted

2023-07-13