Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

The Effect of Implementation Pop Up Book Media on Cognitive Learning Outcomes of Class V Student at SDN Celep, Sidoarjo


Pengaruh Penggunaan Media Pop Up Book Terhadap Hasil Belajar kognitif Siswa Kelas V SDN Celep Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.1676

Keywords:

Learning Outcomes, Pop Up Book, Heat Change

Abstract

The purpose of this study was to find out how the influence of the use of Pop Up Book media on the cognitive learning outcomes of fifth grade students at SDN Celep Sidoarjo. This type of research is a quantitative pre-experiment with a one-group Pretest-Posttest design using written test sheets in the form of multiple choice questions with indicators of cognitive learning outcomes. The sample in this study were 25 fifth grade students at SDN Celep Sidoarjo. Overall the use of Pop Up Book media in the learning process analyzed with N Gain obtained results of 0.72 which means that there is a high influence on students' cognitive learning outcomes. The implication of this study is that the use of Pop Up Book media can improve students' cognitive learning outcomes, and for future researchers it is expected to vary the Pop Up Book media using different materials.

Downloads

Download data is not yet available.

References

W. s. Winkel, psikologi pendidikan dan evaluasi belajar, 1st ed. jakarta: Gramedia, 1984.

Nawawi, Penelitian Tindakan Kelas dan Publikasinya. Cilacap: Ihya Media, 2015.

L. Novita, E. Sukmanasa, and M. Y. Pratama, “Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa SD,” Indones. J. Prim. Educ., vol. 3, no. 2, pp. 64–72, 2019, doi: 10.17509/ijpe.v3i2.22103.

W. - and L. Widayanti, “Peningkatan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Siswa dengan Metode Problem Based Learning pada Siswa Kelas VIIA MTs Negeri Donomulyo Kulon Progo Tahun Pelajaran 2012/2013,” J. Fis. Indones., vol. 17, no. 49, pp. 32–35, 2014, doi: 10.22146/jfi.24410.

I. Magdalena, A. Hidayah, and T. Safitri, “Analisis Kemampuan Peserta Didik Pada Ranah Kognitif, Afektif, Psikomotorik Siswa Kelas Ii B Sdn Kunciran 5 Tangerang,” J. Pendidik. dan Ilmu Sos., vol. 3, no. 1, pp. 48–62, 2021, [Online]. Available: https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara

C. Febriani, U. Palangka, R. Jalan, Y. Sudarso, J. Raya, and K. P. Raya, “Jurnal Prima Edukasia , 5 ( 1 ), 2017 , 11-21 Pengaruh Media Video terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Kognitif Pembelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar The Effect of Video Media on Learning Motivation and Cognitif Learning Outcomes in Natural Scien,” vol. 5, no. 1, pp. 11–21, 2017.

Nurmisanti, Y. Kurniawan, and R. Muliyani, “Identifikasi Hasil Belajar Ranah Kognitif Siswa Pada Materi Fluida Statis,” J. Ilmu Pendidik. Fis., vol. 2, pp. 17–18, 2017.

F. Ramadhan, S. Mahanal, and S. Zubaidah, “Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa Melalui Model Pembelajaran Biologi Remap STAD,” J. Pendidik. Teor. Penelitian, dan Pengemb., vol. 2, no. 5, pp. 610–615, 2017.

Y. Tembang, D. Harmawati, and J. P. Rahajaan, “Peningkatan Hasil Belajar IPA Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation di Sekolah Dasar,” J. Ilm. Sekol. Dasar, vol. 3, no. 2, p. 230, 2019, doi: 10.23887/jisd.v3i2.17643.

W. Sulikah, A. Setyawan, and T. Citrawati, “Identifikasi Hasil Belajar Siswa Muatan IPA Materi Perubahan Wujud Benda Kelas V SDN Socah 4,” Pros. Nas. Pendidik., pp. 551–556, 2020.

M. Nabilah, S. S. Sitompul, and H. Hamdani, “Analisis Kemampuan Kognitif Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Momentum Dan Impuls,” J. Inov. Penelit. dan Pembelajaran Fis., vol. 1, no. 1, p. 1, 2020, doi: 10.26418/jippf.v1i1.41876.

H. B. Prasetiyo, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Buku Pop-Up Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Iv Sdn 1 Gondosuli,” EDUPROXIMA J. Ilm. Pendidik. IPA, vol. 1, no. 2, 2019, doi: 10.29100/eduproxima.v1i2.1109.

E. Y. Sari, “Pengaruh Penggunan Media Pembelajaran Buku Pop-Up Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN 2 Bendungan Kecamatan Gondang Kabupaten Tulungagung,” Edustream J. Pendidik. Dasar, vol. 3, no. 2, pp. 16–22, 2019.

I. Z. Ichsan, A. K. Dewi, F. M. Hermawati, and E. Iriani, “Pembelajaran IPA dan Lingkungan: Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran pada SD, SMP, SMA di Tambun Selatan, Bekasi,” JIPVA (Jurnal Pendidik. IPA Veteran), vol. 2, no. 2, p. 131, 2018, doi: 10.31331/jipva.v2i2.682.

S. Nurfadhillah, D. A. Ningsih, P. R. Ramadhania, and U. N. Sifa, “Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD Negeri Kohod III,” Pensa J. Pendidik. dan Ilmu Sos., vol. 3, no. 2, pp. 243–255, 2021.

E. T. Wati, “Pengaruh Media Pop-Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Tema Ekosistem Kelas V SDN Karangpilang 1 Surabaya,” J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 5, no. 3, 2017.

N. L. dan R. H. T. Bluemel, Pop-Up Books A Guide ForTeachers and Librarians. California: ABC-CLJO, LLC, 2012. [Online]. Available: http://books.google.co.id/books?id=vlJeUBr8aU8C&pg=PA14&dq=pop-

M. Raesita, B. Robandi, and I. Rengganis, “Efektivitas Penggunaan Media Pop-Up Berbasis Tematik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sd,” J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 4, no. 1, pp. 114–124, 2019.

M. Sholeh, “Pengembangan Media Pop-Up Book Berbasis Budaya Lokal Keberagaman Budaya Bangsaku Siswa Kelas IV Sekolah Dasar,” J. Gentala Pendidik. Dasar, vol. 4, no. 1, pp. 138–150, 2019, doi: 10.22437/gentala.v4i1.6979.

M. E. Simbolon and Y. Fitriyani, “Pengaruh Penerapan Media Pembelajaran Pop-Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar,” Adi Widya J. Pendidik. Dasar, vol. 6, no. 1, p. 34, 2021, doi: 10.25078/aw.v6i1.1810.

P. Winda, W. T. Pangestu, and Y. M. L. Malaikosa, “Pengaruh penggunaan media pop-up book terhadap hasil belajar siswa kelas v di sekolah dasar,” HOLISTIKA J. Ilm. PGSD, vol. 6, no. 1, pp. 1–7, 2022.

A. Of, T. H. E. Effectiveness, O. F. The, and I. Of, “Journal of Integrated Elementary Education,” vol. 1, no. 1, pp. 41–49, 2021.

A. R. Rosmasari and Z. A. I. Supardi, “Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Materi Usaha dan Energi Kelas X MIPA 4 SMAN 1 Gondang,” PENDIPA J. Sci. Educ., vol. 5, no. 3, pp. 472–478, 2021, doi: 10.33369/pendipa.5.3.472-478.

A. Warda, “Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Dalam Implementasi Model Discovery Learning Pada Sub Materi Pemanasan Global,” E- J. Pensa, vol. 06, no. nomor 02, pp. 238–242, 2018, [Online]. Available: https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa/article/download/23900/21842/

P. Studi, P. Biologi, and U. P. Harapan, “Keterkaitan Metode Dan Media Bervariasi Dengan Minat Siswa Dalam Pembelajaran Biologi Tingkat SMP Reisky Megawati Tammu Abstrak”.

R. Adinda, S. Arum, F. Yuanta, W. K. Surabaya, P. Book, and H. Belajar, “Pengaruh Media Pop-Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa,” pp. 1–8, 2019.

H. Ruwaida and K. Selatan, “Proses Kognitif Dalam Taksonomi Bloom Revisi : Analisis Kemampuan Mencipta ( C6 ) Pada Pembelajaran Fikih Di Mi Miftahul Anwar Oleh :,” vol. 4, no. 1, pp. 51–76, 2019.

M. Sholicahah, “Effect of QR Code Scan-Based 3D Puzzle Media on Learning Outcomes in Class V Science Learning in Elementary Schools : Media Puzzle 3D Berbasis Scan QR Code Terhadap Hasil Belajar Pada Pembelajaran IPA Kelas 5 di Sekolah Dasar,” vol. 21, pp. 1–7, 2023.

J. Kewarganegaraan et al., “Pengaruh Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas IV SDN Kepuh Kiriman I Waru Sidoarjo,” vol. 6, no. 3, pp. 5394–5399, 2022.

N. N. Latifah, F. P. Artharina, and Z. Arifin, “Analisis Pencapaian Kompetensi Kognitif Dalam Materi Tembang,” vol. 2, no. 2, pp. 276–283, 2019.

P. Guru, S. Dasar, and U. M. Surakarta, “Jurnal basicedu,” vol. 6, no. 4, pp. 6361–6372, 2022.

J. P. Dasar, K. Siswa, P. Mata, and P. Biologi, “O n d a t i a,” vol. 6, no. September, pp. 388–398, 2022.

W. Fadly and I. Artikel, “Jurnal Tadris IPA Indonesia Analisis Keterampilan Berpikir Analitis Siswa pada Tema Pewarisan Sifat,” vol. 1, no. 1, pp. 55–67, 2021.

Posted

2023-07-14