Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Implementation of Scratch in Learning Coding for Elementary School Students


Penerapan Scratch dalam Pembelajaran Coding Siswa Sekolah Dasar

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.1671

Keywords:

Scratch, Coding, Elementary School Student

Abstract

Scratch in learning coding has a simple programming language that can improve students' computational thinking. Seeing digital developments and educational needs now and in the future, scratch has a pretty good role in its application in elementary schools as a pioneer towards digital literacy. This study aims to determine the application of scratch in learning coding with guidelines for using scratch as a supporting application for learning coding. The type of research used is descriptive qualitative in class VI students of SD Plus Muhammadiyah Brawijaya Mojokerto City. Data collection in this study was carried out by: (1) interviews; (2) observation; and (3) documentation. Data collected through interviews, observation and documentation were then analyzed using data triangulation techniques referring to the concept of Miles and Huberman. User experience analysis in this study uses the Technology Acceptance Model (TAM) as a guideline for using scratch as a supporting application for learning coding.

Downloads

Download data is not yet available.

References

E. Maylitha, S. N. Hikmah, dan S. Hanifa, “Pentingnya Information and Communication Technology bagi Siswa Sekolah Dasar dalam Menghadapi Abad 21,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 6, no. 1, hlm. 8051–8062, 2022.

A. Nurhopipah, I. A. Nugroho, dan J. Suhaman, “Pembelajaran Pemrograman Berbasis Proyek Untuk Mengembangkan Kemampuan Computational Thinking Anak,” J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 27, no. 1, hlm. 6–13, 2021.

M. Z. Zahid, N. R. Dewi, T. S. N. Asih, E. R. Winarti, T. U. K. Putri, dan B. E. Susilo, “Scratch Coding for Kids: upaya memperkenalkan mathematical thinking dan computational thinking pada siswa sekolah dasar,” PRISMA Pros. Semin. Nas. Mat., vol. 4, hlm. 476–486, Feb 2021.

R. Hikmawan, D. P. Sari, S. Widodo, D. Setiawan, M. I. Ramadhan, dan S. Fauzi, “Pengaruh Pemberian Edukasi terhadap Pencegahan dan Deteksi Dini Penyakit Kanker Payudara pada Ibu-Ibu Majelis Al-’Arabiyyat Kota Palu,” 2021.

F. C. Permana, M. P. Sari, S. Sylviani, F. H. Firmansyah, I. P. Sari, dan A. C. Padmasari, “Implementasi Konsep Computational Thinking Bagi Guru dalam Menghadapi Kurikulum Dengan Pembelajaran Abad XXI di Sekolah Dasar,” J. Pemanfaat. Teknol. Untuk Masy. J. Pengabdi. Masy., vol. 1, no. 1, 2022.

I. Laila, I. S. Marliansyah, dan R. Wardarita, “Kurikulum Prototipe Pendidikan Paradigma Masa Depan,” J. Vision. Penelit. Dan Pengemb. Bid. Adm. Pendidik., vol. 10, no. 2, hlm. 28–36, 2022.

A. R. Amalia, “Model Computational Thinking Pada Kurikulum Merdeka Sebagai Inovasi Pembelajaran di SD,” dalam Proseding Didaktis: Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 2022, hlm. 499–507.

K. A. Latif, R. Hammad, dan A. Muhid, “Pengenalan Computational thinking pada Madrasah Ibtidaiyah Nahdatul Wathan Marcapada Lombok Barat,” JPMB J. Pemberdaya. Masy. Berkarakter, vol. 4, no. 1, hlm. 33–40, 2021.

R. A. D. Kumala, U. E. E. Rasmani, dan N. K. Dewi, “PROFIL KEMAMPUAN COMPUTATIONAL THINKING ANAK USIA 5-6 TAHUN,” J. Ilm. Visi, vol. 16, no. 1, hlm. 81–96, 2021.

M. P. Rozady dan Y. P. Koten, “Scratch sebagai Problem Solving Computational Thinking dalam Kurikulum Prototipe,” Increate-Inov. Dan Kreasi Dalam Teknol. Inf., vol. 8, no. 1, 2022.

A. P. Pratiwi dan M. Bernard, “Analisis minat belajar siswa kelas v sekolah dasar pada materi satuan panjang dalam pembelajaran menggunakan media scratch,” JPMI J. Pembelajaran Mat. Inov., vol. 4, no. 4, hlm. 891–898, 2021.

M. Isnaini dkk., “PEMANFAATAN APLIKASI SCRATCH SEBAGAI ALTERNATIF MEDIA BELAJAR SISWA ‘Z GENERATION’ UNTUK GURU-GURU SDN 1 LABUAPI,” SELAPARANG J. Pengabdi. Masy. Berkemajuan, vol. 5, no. 1, hlm. 871–875, 2021.

W. Wulandari, D. A. Haftani, T. Ridwan, dan D. I. H. Putri, “Pemanfaatan Platform Scratch dalam Pembelajaran Koding di Sekolah Dasar untuk mengasah kemampuan Computational Thinking pada Siswa,” Renjana Pendidik. Pros. Semin. Nas. Pendidik. Dasar, vol. 2, no. 1, Art. no. 1, 2021.

N. Nuryanti, N. Nurdyansyah, dan E. F. Fahyuni, “Whatsapp Group-Based Learning Analysis On Achievement And Learning Difficulties Of Elementary School Students,” Prim. J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 10, no. 1, hlm. 251–262, Feb 2021.

I. Gunawan, Metode Penelitian Kualitatif: Teori dan Praktik. Bumi Aksara, 2022.

R. S. Melati, S. D. Ardianti, dan M. A. Fardani, “Analisis Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Siswa Sekolah Dasar pada Masa Pembelajaran Daring,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 3, no. 5, hlm. 3062–3071, 2021.

Helaluddin dan H. Wijaya, Analisis Data Kualitatif: Sebuah Tinjauan Teori & Praktik. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray, 2019.

R. Suseno, “PENGARUH PERSEPSI KEMUDAHAN PENGGUNAAN, PERSEPSI KEMANFAATAN, DAN KEPERCAYAAN TERHADAP SIKAP PENGGUNAAN DAN PERILAKU NYATA PENGGUNAAN,” Universitas Brawijaya, Malang, 2019. [Daring]. Tersedia pada: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/197431/1/rendi%20suseno.pdf

G. Gunadi dan I. K. Sudaryana, “Analisa tingkat penerimaan aplikasi Scratch menggunakan technology acceptance model (TAM),” Infotech J. Technol. Inf., vol. 7, no. 1, hlm. 7–18, 2021.

Rusdiana dan Nasihudin, SISTEM INFORMASI MANAJEMEN PENDIDIKAN TINGGI: Kajian Konsep, Kebijakan dan Implementasi. Pusat Penelitian & Penerbitan LP2M UIN SGD Bandung, 2016.

Andy Hidayat Jatmika, I. W. Agus Arimbawa, A. Zubaidi, I. G. P Wirarama W. W, dan A. Zafrullah M, “Pengenalan Logika dan Algoritma Pemrograman Menggunakan Program Aplikasi Komputer Scratch Bagi Siswa Usia Tingkat Dasar di SD Negeri Model Mataram | Jurnal PEPADU,” Jan 2021, Diakses: 30 Maret 2023. [Daring]. Tersedia pada: https://jurnal.lppm.unram.ac.id/index.php/jurnalpepadu/article/view/114

N. A. Khalil dan M. R. Wardana, “PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA MENGGUNAKAN APLIKASI SCRATCH UNTUK MENINGKATKAN HIGHER ORDER THINKING SKILL SISWA SEKOLAH DASAR,” J. Kiprah Pendidik., vol. 1, no. 3, Art. no. 3, Jul 2022, doi: 10.33578/kpd.v1i3.45.

R. Amalia dan R. Astuti, “Use of Educational Games to Improve Science Learning Outcomes of Elementary School Students,” Acad. Open, vol. 8, Jun 2023, doi: 10.21070/acopen.8.2023.5100.

Posted

2023-07-20