The Effect of Applying the Problem Based Learning (PBL) Model in Reducing Student Misconceptions in Science Learning of 4th Grade Elementary School
Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Dalam Mereduksi Miskonsepsi Siswa Pada Pembelajaran IPA Kelas IV Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.1628Keywords:
Science, Misconceptions, Problem Based Learning (PBL)Abstract
This study aims to describe students misconceptions as well as whether there is any effect of applying PBL modelin reducing student misconceptions. The study uses quantitative pre-experimental research with a one-group pretest and posttest design. The sample taken of 23 students by random sampling techniques. Data collection techniques in this study used test. Furthermore, the analysis used N-gain formula. Students who have misconceptions with an average pre-test and post-test score of 41,3 and 30,4 with an N-gain score of 0,15 are categorized as low. Then the value of students who understand the concept with an average pretest and posttest score of 33,56 and 56,47 with an N-gain score of 0,34 which is categorized as moderate. Based on the results of the study, it concludes that the PBL model has an effect on reducing students’ misconceptions in learning science in 4th grade elementary school
Downloads
References
Mentri, Pendidikan Nasional, (2010) “Undang Undang No 20 tahun 2003 tentang system pendidikan Nasional”.
Tias, I. W. U. (2017) “Penerapan model penemuan terbimbing untuk meningkatkan hasil belajar IPA siswa sekolah dasar”. Dwija Cendekia: Jurnal Riset Pedagogik, 1.1.
Abdurrahman, S. (2020). Konsep pendidikan anak dalam keluarga perspektif Zakiah Daradjat (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Nahdi, D. S., Yonanda, D. A., & Agustin, N. F. (2018). Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Penerapan Metode Demonstrasi Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2).
Yuliati, Y. (2017). Miskonsepsi siswa pada pembelajaran IPA serta remediasinya. Bio Educatio, 2(2), 279470.
Dwilestari, D., & Desstya, A. (2022). Analisis Miskonsepsi pada Materi Fotosintesis dengan Menggunakan Peta Konsep pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3343-3350.
Nasution, R. H., Wijaya, T. T., Putra, M. J. A., & Hermita, N. (2021). Analisis miskonsepsi siswa SD pada materi gaya dan gerak. Journal of Natural Science and Integration, 4(1), 11-21.
Laksana, D. N. L. (2016). Miskonsepsi dalam materi IPA sekolah dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(2), 166-175.
Suparya, I. K. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write (TTW) Terhadap Hasil Belajar dan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Widyacarya: Jurnal Pendidikan, Agama dan Budaya, 2(2), 19-24.
Muna, I. A. (2017). Model pembelajaran POE (predict-observe-explain) dalam meningkatkan pemahaman konsep dan keterampilan proses IPA. El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 5(1), 73-92.
Jundu, R., Tuwa, P. H., & Seliman, R. (2020). Hasil belajar IPA Siswa SD di Daerah Tertinggal dengan penerapan model pembelajaran inkuiri terbimbing. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(2), 103-111.
Agustin, L., Laila, A., Budiono, H. (2018) Pengaruh Model PBL (Problem Based Learning) terhadap kemampuan memecahkan masalah yang berkaitan dengan bilangan pada siswa kelas IV SDN Ngadi Kabupaten Kediri. (Online), tersedia:
http://simki.unpkediri.ac.id/mahasiswa/file_artikel/2018/14.1.01.10.0177. [Diakses 27 Februari 2023]
Nofziarni, A., Hadiyanto, H., Fitria, Y., & Bentri, A. (2019). Pengaruh Penggunaan Model Problem Based Learning (Pbl) Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(4), 2016-2024.
Amalia, K., Wijayasir, U. E., & Kusumaningtyas, H. (2023, January). Mengatasi Miskonsepsi Membandingkan Nilai Pecahan Sederhana Kelas 3 Sd Dengan Model Pbl Berbasis Teori Bruner. In Prosandika Unikal (Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Pekalongan) (Vol. 4, No. 1, pp. 45-58).
Nurhadi, M., & Widiyowati, I. I. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Menurunkan Miskonsepsi Siswa tentang Konsep Reaksi Redoks. Jurnal Zarah, 8(1), 14-20.
Setiawan, W. E., & Rusmana, N. E. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Memperbaiki Miskonsepsi Siswa Tentang Materi IPA Kelas V SD. Jurnal Tunas Bangsa, 7(1), 116-126.
Renitasri, R., Firman, F., & Efendi, J. (2021). Pengembangan Model Instrumen Tes Diagnostik Bentuk Two-Tier untuk Siswa Sekolah Dasar. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(4), 2351-2358.
Faishol, R. (2018). Pengembangan Paket Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Kelas IV Menggunakan Model Dick, Carey & Carey di SD Negeri 2 Tamanagung. Jurnal Tarbiyatuna: Kajian Pendidikan Islam, 2(2), 31-49.
Munawaroh, F., & Falahi, M. D. (2016). Identifikasi miskonsepsi siswa SDN Kemayoran I Bangkalan pada konsep cahaya menggunakan CRI (Certainty of Response Index). Jurnal Pena Sains Vol, 3(1), 69-76.
Setiyaningrum, M. (2018). Peningkatan hasil belajar menggunakan model problem based learning (PBL) pada siswa kelas 5 SD. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan (JARTIKA), 1(2), 99-108.
Fatchurrohmah, A. E., Sarwi, S., & Utsman, U. (2017). Pengaruh problem based learning melalui demonstrasi dan diskusi terhadap kemampuan verbal. Journal of Primary Education, 6(2), 140-146.
Agustin, V. N. (2013). Peningkatan aktivitas dan hasil belajar siswa melalui model problem based learning (PBL). Journal of Elementary Education, 2(1).
Karmila, K. (2018). Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(2), 102-112.
Ariani, R. F. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sd Pada Muatan Ipa. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 4(3), 422-432.
Setiawan, W. E., & Rusmana, N. E. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Memperbaiki Miskonsepsi Siswa Tentang Materi Ipa Kelas V Sd. Jurnal Tunas Bangsa, 7(1), 116-126.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.