Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Weverse as a Communication Media for Boygroup Treasure Fans


Weverse sebagai Media Komunikasi Penggemar Boygroup Treasure

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.1612

Keywords:

Social Media, Communication Medium, Weverse

Abstract

Social media now plays a major role in facilitating communication activities virtually. Communication is not only done to share information but also to establish relationships with other individuals such as friends, family, and certain figures such as idols. This research discusses Weverse as a communication medium for boy group Treasure fans. The theory used is the use and gratification theory that explains how individuals have freedom in choosing and using media. The method used is a qualitative method. Using data collection techniques through observation, interviews and documentation. Research has shown that Weverse's social media plays an important role in Treasure fan communication activities, especially the role of Weverse features that Treasure fans often use to communicate with both Treasure members and other fans. In addition, Weverse as a medium of Treasure fan communication, made fans make new friends.

Downloads

Download data is not yet available.

References

T. Liedfray, F. J. Waani, and J. J. Lasut, ‘Peran Media Sosial Dalam Mempererat Interaksi Antar Keluarga Di Desa Esandom Kecamatan Tombatu Timur Kabupaten Minahasa Tenggara’, vol. 2, p. 13, 2022.

C. S. Feroza and D. Misnawati, ‘PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM PADA AKUN @YHOOPHII_OFFICIAL SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI DENGAN PELANGGAN’, vol. 14, no. 1, 2020.

C. Valenciana and J. K. K. Pudjibudojo, ‘Korean Wave; Fenomena Budaya Pop Korea pada Remaja Milenial di Indonesia’, J. Divers., vol. 8, no. 2, pp. 205–214, Dec. 2022, doi: 10.31289/diversita.v8i2.6989.

A. R. Rinata and S. I. Dewi, ‘FANATISME PENGGEMAR KPOP DALAM BERMEDIA SOSIAL DI INSTAGRAM’, Interak. J. Ilmu Komun., vol. 8, no. 2, p. 13, Dec. 2019, doi: 10.14710/interaksi.8.2.13-21.

F. Oktaviani, ‘PEMANFAATAN INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI KOMUNITAS KPOP’, J. Penelit. Komun., vol. 2.

R. Purba and N. Solekhah, ‘Kesetiakawanan Fans K-Pop di Era Digital’, 2020, [Online]. Available: https://ejournal.kemensos.go.id/index.php/mediainformasi/article/view/2149

N. A. J. Amanda, ‘ANALISIS FENOMENA FANDOM K-POP DALAM KAJIAN HUBUNGAN PARASOSIAL: LITERATUR REVIEW’, vol. 5, no. 2, 2022.

Universitas Gadjah Mada Indonesia and N. P. A. Lainsyamputty, ‘Konstruksi Identitas dan Relasi Interpersonal oleh Roleplayer Artis K-Pop di Twitter’, J. Komun., vol. 10, no. 2, pp. 197–213, Dec. 2021, doi: 10.33508/jk.v10i2.3218.

A. Z. Tofani, ‘Weverse Sebagai Sarana Komunikasi Fans Dengan Idol (Studi Pada Interaksi Seventeen Dan Carat)’, vol. 1, 2023.

R. V. Santoso, ‘EFEKTIVITAS PERAN MEDIA APLIKASI DIGITAL WEVERSE BOYBAND BANGTAN SONYEONDAN (BTS) TERHADAP PEMBENTUKKAN LITERASI DIGITAL PADA SISTEM SOSIAL PARA ARMY (PENGGEMAR)’.

P. M. Yusup, Ilmu informasi, komunikasi, dan kepustakaan, Cet. 1. Jakarta: Bumi Aksara, 2000.

R. West and L. H. Turner, Pengantar Teori Komunikasi: Analisis dan Aplikasi, 5th ed. Jakarta: Salemba Humanika, 2017.

H. Karunia H, N. Ashri, and I. Irwansyah, ‘Fenomena Penggunaan Media Sosial : Studi Pada Teori Uses and Gratification’, J. Teknol. Dan Sist. Inf. Bisnis, vol. 3, no. 1, pp. 92–104, Jan. 2021, doi: 10.47233/jteksis.v3i1.187.

R. I. Marchellia and C. Siahaan, ‘PERANAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI REMAJA PENGGEMAR KPOP’, JRK J. Ris. Komun., vol. 13, no. 1, p. 65, Jun. 2022, doi: 10.31506/jrk.v13i1.14737.

A. R. Savitri, M. A. Wafa, and S. Sadiqin, ‘TWITTER SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI (STUDI CONTENT ANALYSIS PENGGEMAR K-POP PADA KOMUNITAS ONCE KALIMANTAN SELATAN)’.

K. R. Yuniasti, ‘Pemanfaatan Akun Twitter @ARMYTEAMIID Sebagai Media Komunikasi Di Kalangan Fans BTS (ARMY)’, J. Penelit. Dan Komun. Pembang., vol. 25, no. 2, Oct. 2021, doi: 10.46426/jp2kp.v25i2.168.

Afnibar and D. Fahjhriani N., ‘PEMANFAATAN WHATSAPP SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI ANTARA DOSEN DAN MAHASISWA DALAM MENUNJANG KEGIATAN BELAJAR (Studi terhadap Mahasiswa UIN Imam Bonjol Padang)’, 2020.

Program Studi Magister Ilmu Komunikasi, Universitas Lampung, R. Nabilla, T. Kartika, and Program Studi Magister Ilmu Komunikasi, Universitas Lampung, ‘WhatsApp Grup Sebagai Media Komunikasi Kuliah Online’, J. Interak. J. Ilmu Komun., vol. 4, no. 2, pp. 193–202, Jul. 2020, doi: 10.30596/interaksi.v4i2.4595.

R. Y. Pratiwi and S. Hastarjo, ‘MOTIF DAN KEPUASAN K-POPERS DALAM BERMEDIA SOSIAL INSTAGRAM’.

Posted

2023-07-10