EXO Fans Interaction in Twitter Account @Aeribase on Hoax Oh Sehun New Post
Interaksi Penggemar EXO dalam Akun Twitter @Aeribase pada Postingan Berita Hoax Oh Sehun
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.1611Keywords:
Twitter, Fandom, Social InteractionAbstract
Twitter is known to users as a faster social media than any other social media, making Twitter the first platform to be targeted by the EXO-L fandom. The purpose of this study is to find out the process of social interaction between EXO-L fandom through the Twitter account @aeribase in Oh Sehun's hoax news post. This study used a qualitative descriptive approach with a netnographic method. Data collection uses interviews with four selected people through purposive sampling as well as documentation of @aeribase account posts. Then the result of his research was that fans became digital gatekeepers for his idols. And social interaction is not only to provide associative support, but also to filter out dissociative messages.
Downloads
References
L. Mardiana dan A. F. Zi’ni, “PENGUNGKAPAN DIRI PENGGUNA AKUN AUTOBASE TWITTER @SUBTANYARL,” Jurnal Audience, vol. 3, no. 1, hlm. 34–54, Okt 2020, doi: 10.33633/ja.v3i1.4134.
I. P. Putri, F. D. P. Liany, dan R. Nuraeni, “K-Drama dan Penyebaran Korean Wave di Indonesia,” PTVF, vol. 3, no. 1, hlm. 68, Jun 2019, doi: 10.24198/ptvf.v3i1.20940.
A. C. Sari, R. Hartina, R. Awalia, H. Irianti, dan N. Ainun, “KOMUNIKASI DAN MEDIA SOSIAL,” 2018.
A. N. Suryani, “BANGTAN SONYEONDAN (BTS) AS NEW AMERICAN IDOL,” RUBIKON: JTAS, vol. 6, no. 1, hlm. 48, Nov 2020, doi: 10.22146/rubikon.v6i1.61489.
Lastriani, “EXO-L Makassar: Interaksi Dunia Maya Antar Penggemar Boy Band EXO,” vol. 3, no. 1, Jun 2018.
N. Arundati, A. A. Vania, dan M. Arisanti, “PERILAKU CELEBRITY WORSHIP PADA ANGGOTA FANDOM EXO DALAM KOMUNITAS EXO-L BANDUNG,” komunikasi, vol. 13, no. 1, hlm. 53–72, Apr 2019, doi: 10.21107/ilkom.v13i1.5217.
R. Kanozia dan G. Ganghariya, “More than K-pop fans: BTS fandom and activism amid COVID-19 outbreak,” Media Asia, vol. 48, no. 4, hlm. 338–345, Okt 2021, doi: 10.1080/01296612.2021.1944542.
Y. Zulfa dan A. Junaidi, “Studi Fenomenologi Interaksi Sosial Perempuan Bercadar di Media Sosial,” J. Koneksi, vol. 2, no. 2, hlm. 635, Mei 2019, doi: 10.24912/kn.v2i2.3947.
W. Wishandy, R. Loisa, dan L. S. S. Utami, “Fanatisme Penggemar K-Pop Melalui Media Sosial (Studi pada Akun Instagram Fanbase Boyband iKON),” J. Koneksi, vol. 3, no. 1, hlm. 133, Des 2019, doi: 10.24912/kn.v3i1.6156.
R. Yumna, “AKTIVITAS FANATISME KPOP DI MEDIA SOSIAL (ANALISIS TEKSTUAL PADA AKUN TWITTER @WINGSFORX1),” vol. 2, no. 5, 2020.
R. I. Marchellia dan C. Siahaan, “PERANAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI REMAJA PENGGEMAR KPOP,” JRK Untirta, vol. 13, no. 1, hlm. 65, Jun 2022, doi: 10.31506/jrk.v13i1.14737.
Y. Adelia dan M. Christin, “Pola Komunikasi Pada Autobase Twitter @Collegemenfess Sebagai Media Informasi Dan Komunikasi Di Bidang Pendidikan,” vol. 9, no. 2, Apr 2022.
A. Rahmadhany, A. Aldila Safitri, dan I. Irwansyah, “Fenomena Penyebaran Hoax dan Hate Speech pada Media Sosial,” JTEKSIS, vol. 3, no. 1, hlm. 30–43, Jan 2021, doi: 10.47233/jteksis.v3i1.182.
D. NURAENI, “Peran New Media Dalam Interaksi Sosial Anak Muda (Penggunaan Instagram Di Kalangan Siswa Siswi SMPN 3 Tangsel).” 2020.
S. H. Arnus, “PENGAPLIKASIAN POLA COMPUTER MEDIATED COMMUNICATION (CMC) DALAM DAKWAH,” JLS, vol. 4, no. 1, Jan 2019, doi: 10.24252/jurnalisa.v4i1.5618.
A. R. Fathiha dan U. S. A. Rahmatullah, “Analisis Tindakan Sosial Max Weber Terhadap Tradisi Siraman Sedudo,” vol. 4, no. 2, 2022.
1942- Soerjono Soekanto, Sosiologi : suatu pengantar / Soerjono Soekanto, 1 ed. Jakarta : Rajawali Pers, 1982.
D. Oleh dan N. P. Agnensia, “Fan War Fans K-Pop dan Keterlibatan Penggemar dalam Media Sosial Instagram,” 2019.
R. Kriyantono, Teknik Praktis Riset Komunikasi. 2006.
Z. Fahmy dan E. Mawaddatunnisa, “Interaksi Sosial pada Novel Negeri Lima Menara Karya Ahmad Fuadi,” JSI, vol. 9, no. 2, hlm. 114–118, Jul 2020, doi: 10.15294/jsi.v9i2.36216.
R. R. Anggoro dan M. B. Qomaruddin, “INTERAKSI SOSIAL ASOSIATIF EKS PENDERITA KUSTA DI DUSUN SUMBERGLAGAH, KABUPATEN MOJOKERTO,” ijph, vol. 14, no. 1, hlm. 127, Jul 2019, doi: 10.20473/ijph.v14i1.2019.127-137.
E. P. Wardani dan R. S. Kusuma, “INTERAKSI PARASOSIAL PENGGEMAR K-POP DI MEDIA SOSIAL (Studi Kualitatif pada Fandom Army di Twitter),” Bricolage, vol. 7, no. 2, hlm. 243, Sep 2021, doi: 10.30813/bricolage.v7i2.2755.
I. Listiqowati, I. Hasanah, K. Nawing, dan A. Novarita, “Interaksi Sosial Transmigran dengan Komunitas Lokal di Desa Ketong, Kecamatan Balaesang Tanjung, Kabupaten Donggala,” vol. 7, no. 1, 2021.
1Maria Cindayani Rosari Limun, 2Firmina A. Nai, dan 3Karolus B. Jama, “AKOMODASI INTERAKSI SOSIAL DALAM NOVEL LAMAFA KARYA FINCE BATAONA ‘KAJIAN SOSIOLOGI SASTA,’” vol. 11, no. 1, 2023.
H. I. Hendri dan K. Bayu Firdaus, “RESILIENSI PANCASILA DI ERA DISRUPSI: DILEMATIS MEDIA SOSIAL DALAM MENJAWAB TANTANGAN ISU INTOLERANSI,” Jurpal, vol. 1, no. 2, hlm. 36–47, Mar 2021, doi: 10.37304/paris.v1i2.2509.
Savira, A. A., “Competitive performativity Oleh penggemar k-pop remaja.” 2021.
T. Mutiah, I. Albar, Fitriyanto, dan A.Rafiq, “ETIKA KOMUNIKASI DALAM MENGGUNAKAN MEDIA SOSIAL,” vol. 1, no. 1, Des 2019.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.