The Effect of the Chain Writing Method on Learning Outcomes Elementary School Students
Pengaruh Metode Chain Writing Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.1529Keywords:
Chain Writing, Result, LearningAbstract
Chain writing is one way to improve students' writing skills so that they make writing a series to express an idea or notion. Chain writing can help students be active in learning, one of which is learning Indonesian, using the chain writing method aims to make students achieve learning as a fun activity. This study aims to determine the effect of the chain writing method on learning of elementary school students for the 2022-2023 academic year. This research is an experimental research, namely using the chain writing method and then knowing student learning outcomes from a total of 28 students, namely class II. The sampling technique is a saturated sample. The method used is one group pretest-posttest. Instrument or data collection used to determine student learning outcomes in the form of questions.
Downloads
References
D. Apriani, Q. Amalia, and T. Diani, “Chain Writing Sebagai Inovasi Pembelajaran Menulis Di SD Kelas Rendah,” pp. 164–171.
R. Fitriyanti, “Pengaruh Metode Chain Writing Terhadap Hasil Belajar Menulis Siswa Kelas 3 Sekolah Dasar,” Sch. J. Pendidik. dan Kebud., vol. 7, no. 3, p. 276, 2017, doi: 10.24246/j.scholaria.2017.v7.i3.p276-282.
E. Nurelvinaputrigmailcom, “MENGGUNAKAN METODE CHAIN WRITING DI SEKOLAH DASAR Kemampuan bahasa Indonesia,” vol. 9, pp. 83–88.
P. Pendidikan et al., “DRIYOREJO DENGAN METODE CHAIN WRITING Dorotea Rosvita Calon,” pp. 1–8.
H. H. Sukma and F. Oktaviani, “Metode Menulis Berantai Dengan Permainan Tebak Kata Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Siswa Kelas V Sd …,” J. Mitra Swara Ganesha, vol. 8, no. 2, pp. 1–11, 2021, [Online]. Available: http://ejournal.utp.ac.id/index.php/JMSG/article/view/1514%0Ahttp://ejournal.utp.ac.id/index.php/JMSG/article/view/1514/520521198
H. Yunita Eka Lestari, “PENERAPAN METODE MENULIS BERANTAI UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS NARASI SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR,” pp. 1439–1449.
S. P. Sari, S. Sumarwati, and A. Anindyarini, “Metode Menulis Berantai Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Keterampilan Menulis Pantun Siswa,” Basastra J. Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, vol. 8, no. 1, p. 1, 2020, doi: 10.20961/basastra.v8i1.42142.
M. P. Dorotea rosvita calon, drs. benny herawanto soesetyo, “DRIYOREJO DENGAN METODE CHAIN WRITING Dorotea Rosvita Calon,” pp. 1–8.
A. P. Ai, M. F. N. Fahmi, and A. S. P. Anggia, “Pengaruh Metode Chain Writing terhadap Keterampilan Menulis Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” Cendekiawan, vol. 2, no. 2, pp. 83–87, 2020, doi: 10.35438/cendekiawan.v2i2.185.
Purwanto, Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta : Pustaka Pelajar, 2013.
Tasya Nabillah and A. P. Abadi, “Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa,” Sesiomedika, pp. 659–663, 2019.
E. S. Handayani and H. Subakti, “Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 1, pp. 151–164, 2020, doi: 10.31004/basicedu.v5i1.633.
R. Wahyuningtyas and B. S. Sulasmono, “Pentingnya Media dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 2, no. 1, pp. 23–27, 2020, doi: 10.31004/edukatif.v2i1.77.
S. M. P. N. Egeri, M. E. T. Ahun, R. Setia, and U. N. Medan, “E FEKTIVITAS P ENGGUNAAN M ETODE C HAIN W RITING T ERHADAP K EMAMPUAN M ENULIS T EKS D ESKRIPSI P ADA S ISWA K ELAS V II,” 2020.
I. P. WILDA, “PENGARUH PENERAPAN METODE MENULIS BERANTAI TERHADAP KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN NARASI DI KELAS IV SD ISLAM ANNAJAH PETUKANGAN SELATAN JAKARTA SELATAN TAHUN AJARAN 2013/2014,” pp. 1–23, 2016.
K. Kabupaten, O. Komering, and D. Nafriyanti, “PENGARUH METODE CHAIN WRITING TERHADAP KEMMAPUAN MENULIS TEKS EKSPLANASI PADA SISWA KELAS VII SMP NEGERI 6 KAYUAGUNG KABUPATEN OGAN KOMERING ILIR,” vol. 6, no. 1, pp. 12–26, 2021.
M. P. Prof.Dr. Hamid Drmadi, Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: ALFABETA.
Prof. Dr. Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: ALFABETA, 2013.
Prof. Dr. Sugiyono, Metode PENELITIAN PENDIDIKAN Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA, 2013.
M. S. PROF. DR. SUDJANA, M.A., METODE STATISTIKA. TARSITO, BANDUNG.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.