Analysis of Cognitive Ability of Elementary Students Through YouTube Learning Video Media
Analisis Kemampuan Kognitif Siswa SD Melalui Media Video Pembelajaran YouTube
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.1453Keywords:
Cognitive Ability, Elementary School Students, YouTube Learning Video MediaAbstract
In the current era, learning activities in schools require teachers to use innovative learning media, this YouTube learning video media makes it easier for students to understand the material provided and can instill students' cognitive abilities. The purpose of this study was to describe and analyze students' cognitive abilities through the media of YouTube learning videos. Researchers used descriptive qualitative research methods. From the results of the cognitive ability tests of class III students at SDN Gedangan with the average data value of all students it is known that the percentage is 96.42% of the overall score of students' cognitive ability test scores. Where this figure is included in the "very good" category. Based on the results of the study, it can be concluded that the use of YouTube learning video media can improve the cognitive abilities of class III students at SDN Gedangan
Downloads
References
“Liska. R. N. Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Aplikasi Zepeto Untuk Meningkatkan Daya Ingat Kognitif Anak Usia Dini. Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai. Jurnal Pendidikan dan Konseling. 2022”.
D. F. Yulanda, “Pengembangan Media Puzzle Bergambar Berorientasi Problem Based Learning Pada Tema Cita-Citaku Kelas IV SD,” 2022, vol. 01 Nomor 3 2022, pp. 221–232, p. 12.
“Riyandy. R. S.Penggunaan Media Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Dan Keterampilan Membaca Siswa Pada Materi Sumber Dan Bentuk Energi. LIterat: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 2022 https://ejournal.unsap.ac.id/index.php/literat”.
“Yantoro. Analisis Kemampuan Kognitif Matematika Materi Operasi Hitung Pecahan Menggunakan Video Pembelajaran Matematika Sistem Daring Di Kelas V Sekolah Dasar. Sej (School Education Journal). 2021”.
“Irmatun. N. Meta-Analisis Penggunaan Video Youtube Dalam Pembelajaran Di Era New Normal Pada Siswa Sekolah Dasar . Jurnal Ika : Ikatan Alumni Pgsd Unars. 2021 Https://Unars.Ac.Id/Ojs/Index.Php/Pgsdunars/Index”.
Qurrotaini.Q.Qurrotaini.T.W. & Sundi, V. H., “Efektivitas Penggunaan Media Video Berbasis Powtoon.,” Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, 1-7., 2020.
“Khofifah. I. P. Pelaksanaan pembelajaran daring berbantuan video youtube siswa kelas 3 SD. Nautical : Jurnal Ilmiah Multidisiplin. 2022. https://jurnal.arkainstitute.co.id/index.php/nautical/index”.
“Septi. Puji .W.Analisis Manfaat Penggunaan Youtube Sebagai Mediapembelajaran Online Bahasa Inggris Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa. Praniti Jurnal Pendidikan, Bahasa, & Sastra.2022. Http://Jurnal.Unw.Ac.Id:1254/Index.Php/Praniti/Index”.
“Afi, Parnawi . Penerapan Metode Demonstrasi dalam Meningkatkan Kemampuan Praktek Salat Siswa Kelas IV di SD Al-Azhar 1 Kota Batam. Journal on Education . Volume 05, No. 02, 2023. http://jonedu.org/index.php/joe”.
“Khairunnisa. S. Perkembangan Kognitif Peserta Didik Dan Implementasi Dalam Kegiatan Pembelajaran. Jurnal Riyadhah Vol. 1 No. 1. 2022. Https://Www.Jurnal.Staini.Ac.Id/Index.Php/Riyadhah”.
“Zakiah, Z., & Khairi, F. Pengaruh Kemampuan Kognitif Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas V Sdn Gugus 01 Kecamatan Selaparang. El Midad, 11(1), 85-100. 2019”.
“Ane. A.L. Deskripsi Kemampuan Kognitif Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Taksonomi Bloom. Jurnal Didactical Mathematics.2022. https://ejournal.unma.ac.id/index.php/dm.”.
Ayu, Ni putu, dkk. 2021. Ilmu Alamiah Dasar. Bandung: Nilacakra.
“Iska Kurnia.W.S .Analisis Kemampuan Kognitif Dalam Pembelajaran Ipa Smp. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI).2020.”.
“Aklis. R. Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Pada Pembelajaran Berbasis Masalah Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa. Jurnal Basicedu. Https://Jbasic.Org/Index.Php/Basicedu. 2022”.
“Dian .A. B.Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar dan Implikasinyadalam Kegiatan Belajar Mengajar. Journal homepage: www.ejournal.almaata.ac.id/literasi. 2018”.
“Jefry.I.Dudin.2022. Analisis Kemampuan Kognitif Siswa dalam Penggunaan Media Youtube pada Pembelajaran Matematika Kelas 6 di SD. Arus Jurnal Pendidikan (AJUP) http://jurnal.ardenjaya.com/index.php/ajup”.
“Dimas. A. Metode Studi Kasus dalam Penelitian Kualitatif. Volume 3, Number 1, February 2023. https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.1951”.
“Hellin. P. Instrumen Penilaian Hasil Pembelajaran Kognitif pada Tes Uraian dan Tes Objektif. Prodi PGMI, Universitas Islam Negeri Sulthan Thala Saifuddin Jambi, Indonesia. 2022”.
“Mery, berlian. Analisis Kemampuan Kognitif Siswa pada Pembelajaran IPA di SMP Negeri 02 Rumbio Jaya. Bedelau: Journal of Education and Learning. 2022. https://ejournal.anotero.org/index.php/bedelau/index”.
“Huwaidah, A. I. (2019). pengaruh penggunaan media sosial youtube terhadap kreativitas siswa pada mata pelajaran seni budaya dan prakarya di sdn 1 nologaten ponorogo tahun ajaran 2018/2019 (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).”.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.