The Use of Arabic-Language Animated Film-Based Media to Improve Listening Skills of Class VII Students of Al-Khwarizmi Integrated Islamic Junior High School Paser Regency East Kalimantan
Penggunaan Media Berbasis Film Animasi Berbahasa Arab Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Peserta Didik Kelas VII Sekolah Menengah Pertama Islam Terpadu Al-Khawarizmi Kabupaten Paser Kalimantan Timur
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.1422Keywords:
Increase, Listening Skills , Animated FilmsAbstract
The role of learning media is very important in the teaching and learning. An innovative learning method based on animated Arabic films to improve listening skills. The purpose of this study was to determine the application of Arabic-based animated film media to improve listening skills in class VII students at SMPIT AL-Khwarizmi Paser. The method used is a class action research method. The results of the research in the first cycle the percentage of classical completeness for students was 76.47% in the problem of distinguishing sounds, while 82.35% in the problem of understanding the types of sentences. And in the second cycle the percentage of students' classical completeness results showed an increase compared to the first cycle of 11.76% so that it became 88.35% in the problem of distinguishing sounds, while there was an increase of 11.76% so that it became 94.11% in the problem of understanding type of sentence.
Downloads
References
Sultan, SOSIOLINGUISTIK (Sebuah Pendekatan dalam pembelajaran bahasa Arab), 1st ed. Mataram: Sanabil, 2021.
A. F. As-Syaikh, Lughotul Qur’an. daar qishah wa hikayat, 2019.
abdul majid tayib Omar, Manzilah Al-Lughah Al-’Arabiyyah baina Al-Lughaat Al-Mu’aashirah. Presidensi Umum Urusan Masjidil Haram dan Masjid Nabawi, 2018.
D. Ekawati, “RAGAM PEMAHAMAN MAHASISWA PADA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB,” An Nabighoh, vol. 21, no. 02, pp. 183–202, 2019, doi: https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v21i02.1679.
M. Wijaya and Kholifah, “Analisis Kesalahan Berbahasa Dalam Penulisan Insya ’ di Madrasah Tsanawiyah Badridduja,” Stud. Arab, vol. 12, no. 2, pp. 135–145, 2021, doi: https://doi.org/10.35891/sa.v12i2.3118.
Munawarah and Zulkiflih, “Pembelajaran Keterampilan Menulis (Maharah al-Kitabah) dalam Bahasa Arab,” Loghat Arab. J. Bhs. Arab Pendidik. Bhs. Arab, vol. 1, no. 2, pp. 22–34, 2020, doi: https://doi.org/10.36915/la.v1i2.15.
U. A. Al-Rub, husun al-istima’ wa idarah al-hiwar, 2nd ed. kairo, 2016.
H. Hasan, “KETERAMPILAN MENGAJAR BAHASA ARAB MATERI ISTIMA MENGGUNAKAN MEDIA LAGU,” Al Qalam J. Ilm. Keagamaan dan Kemasyarakatan, vol. 10, no. 19, p. 127, Oct. 2017, doi: 10.35931/aq.v0i0.7.
N. Mufidah, I. Isyaty, N. Kholis, and S. Z. Bin Tahir, “Ict for Arabic Learning: a Blended Learning in Istima’ Ii,” LISANUNA J. Ilmu Bhs. Arab dan Pembelajarannya, vol. 8, no. 2, pp. 174–183, 2018, doi: 10.22373/ls.v8i2.4561.
Rappe, “Pembelajaran Fahmul Masmu ’ Bahasa Arab,” Shaut Al-‘Arabiyah, vol. 9, no. 1 Juni, pp. 88–94, 2021, doi: 10.24252/saa.v9i1.21492.
DONY HANDRIAWAN and M. NURMAN, Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab, 1st ed. Mataram: Sanabil, 2021.
B. K. Sari, A. F. Herdajanti, R. Y. Puspiyanti, M. K. Muzzamil, and M. Oktafiyani, “Video Animasi 2D sebagai Salah Satu Media Pembelajaran Huruf Hijaiyah dan Bahasa Arab pada TPQ Al Huda Wonodri Semarang,” Jumat Ekon. J. Pengabdi. Masy., vol. 2, no. 2, 2021, [Online]. Available: https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/abdimas_ekon/article/view/2017.
S. Litarash et al., Manaahiju Tadriis Al-Lughoh Al-Arabiyyah. India: Thajudeen AS, 2018.
Ahmadi and A. M. Ilmiani, METODOLOGI PEMBELAJARAN BAHASA ARAB (Konvnsional Hingga Era Digital), vol. 21, no. 1. Yogyakarta: RUAS MEDIA, 2020.
thariq abdur rauf Amir, kharitah dhihniyah wa maharat at-talim. Mesir: arab group, 2015.
L. abdur rosyid Athur, ara ibn jawzi tarbawiyat. Jeddah: Amana Publication, 1998.
abdul aziz ibnu abdurrahman Addhomir, alquran al-karim wa ulumuhu fii al-film al-watsa’iq, 1st ed. Mamlakah Arabiyah Suudiyah: Tafsir Center For Qur’anic Studies, 2015.
S. A. Wayan Sukanta, Syarwani Ahmad, “Pengaruh Media Pembelajaran Film Kartun Terhadaphasil Pelestariannya Di Kelas Viii Smp Negeri 1 Belitang Iii Kabupaten Oku Timur Tahun Pelajaran 2016 / 2017,” J. Swarnabhumi, vol. 2, no. 1, pp. 23–29, 2017.
M. salim Muhammad, Asalib Tadris al-Lughah al-Arabiyah. libiya: Foulabook, 2022.
E. N. Suroiyah, “EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA FILM DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB Di TPQ SUNAN MURIA BENDO JABUNG MALANG,” Muhadasah J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 2, no. 2 desember, pp. 241–254, 2020, doi: https://doi.org/10.35327/gara.v12i1.19.
U. Hasanah and L. Nulhakim, “Pengembangan Media Pembelajaran Film Animasi Sebagai Media Pembelajaran Konsep Fotosintesis,” J. Penelit. dan Pembelajaran IPA, vol. 1, no. 1, p. 91, 2015, doi: 10.30870/jppi.v1i1.283.
L. N. Hana, A. Sunarko, and R. A. Rahman, “Penggunaan Media Film Animasi Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab,” J. Al-Qalam, vol. 23, no. 1, pp. 8–14, 2022, [Online]. Available: https://ojs.unsiq.ac.id/index.php/al-qalam.
J. HAQ, “Efektifitas penggunaan media audio visual dalam meningkatkan kemampuan berbahasa arab peserta didik kelas XI mipa Madrasah Aliyah di Kanang Kab. Polman,” INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI (IAIN) PAREPARE, 2020.
N. Azmi, B. Syamsuddin, and E. Mariah, “Penerapan Media Audio Visual dalam Pembelajaran Bahasa Arab untuk Meningkatkan Penguasaan Mufrodat (Kosa Kata) pada Kelas Siswa XI SMA Muhammadiyah Limbung,” Universitas Negeri Maksar, 2019.
S. R. Adawiyah, N. A. Hamdani, Deni Darmawan, and M. A. Noordiana, “Penggunaan Media Film Dalam Meningkatkan Pemahaman Dan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris,” JTEP-Jurnal Teknol. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 3, no. 1 maret, pp. 486–495, 2018, [Online]. Available: https://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/tekp/article/view/165%0Ahttps://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/tekp/article/download/165/218.
Musfiqon, panduan lengkap metodologi penelitian pendidikan, 1st ed. Jakarta: PT. Prestasi Pustaka, 2012.
Sukman, “PENINGKATAN KEMAMPUAN GURU PAI DALAM MENYUSUN LAPORAN PENELITIAN TINDAKAN KELAS (STUDI PADA MGMP KABUPATEN LOMBOK BARAT),” el-HiKMAH J. Kaji. dan Penelit. Pendidik. Islam, vol. 14, no. 2, pp. 141–158, 2020, doi: https://doi.org/10.20414/elhikmah.v14i2.2428.
A. Azizah and F. R. Fatamorgana, “PENTINGNYA PENELITIAN TINDAKAN KELAS BAGI GURU DALAM PEMBELAJARAN,” J. Auladuna, no. 14, pp. 15–22, 2021, [Online]. Available: https://ejournal.inaifas.ac.id/index.php/auladuna/article/download/475/341.
Mu’alimin and R. A. H. Cahyadi, Penelitian tindakan kelas Teori dan Praktek. Sidoarjo: Ganding Pustaka, 2014.
S. R. SUKMA, “PENGGUNAAN VIDEO ANIMASI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MATERI LAJU REAKSI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI KELAS XI SMAS BABUL MAGHFIRAH ACEH BESAR,” UNIVERSITAS ISLAM NEGERI AR-RANIRY DARUSSALAM-BANDA ACEH, 2017.
A. Royani, “Penerapan Teknik Pembelajaran Kooperatif NHT dalam Meningkatkan Pemahaman tentang Bumi Bagian dari Alam Semesta,” Briliant J. Ris. dan Konseptual, vol. 2, no. 3, pp. 294–311, 2017, doi: http://dx.doi.org/10.28926/briliant.v2i3.67.
A. Rijali, “Analisis Data Kualitatif,” Alhadharah, vol. 17, no. 33, pp. 81–95, 2018, doi: 10.18592/alhadharah.v17i33.2374.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.