Description Of Learning Motivation In Student Workers At Muhammadiyah University Sidoarjo
Gambaran Motivasi Belajar Pada Mahasiswa Pekerja Di Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.1374Keywords:
Learning MotivationAbstract
This study is motivated by the existence of problems related to learning motivation in working students at Muhammadiyah Sidoarjo University. This research method is descriptive quantitative with a population of active students of Muhammadiyah University of Sidoarjo who while working with a total of 4,435. Sample determination using proportionate stratified random sampling technique with a sample size of 354 students. The variable in this study is learning motivation. Data collection using a psychological preparation scale Likert scale model made by the researcher. Data analysis in this study used descriptive statistical tests. The results of the analysis show that most student workers at Muhammadiyah Sidoarjo University have learning motivation in the moderate category 68% with a total of 239 students, 19% of students are in the high category with a total of 68 students and 13% of students are in the low category with a total of 47 students.
Downloads
References
L. D. Lastary and A. Rahayu, “Hubungan Dukungan Sosial dan Self Efficacy dengan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Perantau yang Berkuliah Di Jakarta,” Ikraith-Humaniora, vol. 2, no. 2, pp. 17–23, 2018.
A. isna L. M. Zahara, “Aktivitas dan Hasil Belajar Mahasiswa Kerja Part-Time Universitas Negeri Semarang,” Skripsi, Univ. Negeri Semarang, 2019.
L. Aprilia, Musfiana, and N. Suraiya, “Faktor-Faktor Yang Mendorong Mahasiswa Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Syiah Kuala Bekerja Part-Time,” J. Sains Ekon. dan Edukasi, vol. VII, no. 2, pp. 19–26, 2019.
A. Hipjillah, “Konsumsi dan prestasi akademik ( studi pada mahasiswa bekerja paruh waktu di uno board game cafe ),” J. Ilm., 2015.
A. Tri Utami, “Pengambilan Risiko Pada Mahasiswa Bekerja,” Psikologika J. Pemikir. dan Penelit. Psikol., vol. 25, no. 1, pp. 111–132, 2020, doi: 10.20885/psikologika.vol25.iss1.art9.
Jumura, “Kemampuan Mengelola Waktu Mahasiswa Prodi Pendidikan Fisika Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar yang Bekerja Paruh Waktu,” 2017.
R. Afriana, “Deskripsi Perilaku dan Pemanfaatan Waktu Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar Ditinjau Dari Prestasi Belajar Matematika.” PASCASARJANA, 2017.
S. Hidayatullah, “Bekerja Dan Tidak Bekerja Terhadap Prestasi Akademik (IPK),” 2015.
Syardiansah, “Hubungan Motivasi Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Mata Kuliah Pengaturan Manajemen,” Manaj. dan Keuang., vol. 5, no. 1, p. 243, 2016.
A. Emda, “Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran,” Lantanida J., vol. 5, no. 2, pp. 172–182, 2018.
S. Rahman, “Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar,” Merdeka Belajar dalam Menyambut Era Masy. 5.0, no. November, pp. 289–302, 2021.
C. A. Kurniawan, “Motivasi Belajar Menurut Al-Zarnuji: Analisis teks motivasi belajar dalam kitab Alala,” Elctronic Thesis Univ. Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, pp. 9–31, 2014.
Apuanor, Sudarmono, and D. Nurwanti, “Motivasi Belajar Mahasiswa Yang Bekerja Dan Tidak Bekerja Pada Program Studi Pendidikan Ekonomi,” J. Paedagog., vol. 6, no. 2, pp. 116–123, 2018.
E. S. Mulyani, “Perbedaan Motivasi Belajar Antara Mahasiswa Yang Bekerja Dan Tidak Bekerja Pada Mahasiswa Universitas 17 Agustus 1945,” Motivasi, vol. 1, no. 1, pp. 51–60, 2013.
R. Damanik, “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Berprestasi Mahasiswa,” J. Serunai Adm. Pendidik., vol. 9, no. 1, pp. 51–55, 2020.
N. Hamidah and M. Irsan Barus, “Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Negeri 093 Mandailing Natal,” J. Literasiologi, vol. 7, no. 3, 2022, doi: 10.47783/literasiologi.v7i3.316.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet, 2016.
S. Azwar, Reliabilitas dan validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2015.
Z. A. Dami and P. Parikaes, “Regulasi diri dalam belajar sebagai konsekuen,” Ciencias J. Penelit. dan Pengemb. Pendidik., vol. 1, no. 1, pp. 82–95, 2018.
E. R. Astuti and R. Zakaria, “Hubungan Motivasi Belajar Dengan Prestasi Akademik,” J. Heal. Sci. Gorontalo J. Heal. Sci. Community, vol. 5, no. 1, pp. 222–228, 2021.
R. Kurniyawati, “Hubungan antara efikasi diri dengan motivasi belajar siswa.” Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2012.
M. Rais and M. S. Lamada, “Pengembangan model project based-learning (MPBL): Suatu upaya meningkatkan prestasi akademik mahasiswa jurusan teknik mesin,” 2010.
E. Sujadi, “Stres akademik dan motivasi belajar mahasiswa mengikuti pembelajaran daring selama pandemi covid-19,” Educ. Guid. Couns. Dev. J., vol. 4, no. 1, pp. 29–41, 2021.
H. Lubis, A. Ramadhani, and M. Rasyid, “Stres akademik mahasiswa dalam melaksanakan kuliah daring selama masa pandemi Covid 19,” Psikostudia J. Psikol., vol. 10, no. 1, p. 31, 2021.
I. W. Anita, “Pengaruh Motivasi Belajar Ditinjau Dari Jenis Kelamin Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis,” J. Ilm. P2M STKIP Siliwangi, vol. 2, no. 2, pp. 246–251, 2015.
R. D. Utami, “Hubungan Antara Konsep Diri dan Sikap Optimisme dengan Motivasi Belajar pada Mahasiswa Program Studi PAI Iain Salatiga Tahun Akademik 2019/2020,” 2020.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.