Communication Patterns of Parents in Forming The Emotional Intelligence (EQ) of Teenagers in Wedoro Klurak Village, Candi District, Sidoarjo
Pola Komunikasi Orang Tua dalam Membentuk Kecerdasan Emosional (EQ) Anak Remaja di Desa Wedoro Klurak Kecamatan Candi Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.1335Keywords:
Communication Pattern, Teenagers, Emotional IntelligenceAbstract
Abstract. The purpose of this study was to determine the communication patterns of parents in forming emotional intelligence (EQ) of adolescent children in Wedoro Klurak village, Candi Sidoarjo district. This study applies a qualitative approach, a phenomenological study using triangulation data collection techniques and Miles and Huberman's interactive analysis techniques. The method used in this study was descriptive qualitative. Data collection techniques used interviews, especially the parents of Wedoro Klurak village, Candi Sidoarjo, made direct observations in the field and documented them to be used as supporting material for researchers. The results of the study found that parental communication patterns shape emotional intelligence among adolescents. Parents who use democratic communication patterns have the characteristics of communicating in an open way, working together, having reciprocal relationships, socializing with society, and self-motivation. teen.
Downloads
References
H. P. Baroroh, Ida, “Pendidikan Kesehatan tentang Sosialisasi Kesehatan Remaja tentang Gizi dan Seksual di MTS Yapensa Jenggot Kota Pekalongan,” J. ABDIMAS-HIP Pengabdi. Kpd. Masy. 1.1, pp. 19-22., 2020.
R. Mashar, “Emosi anak usia dini dan strategi pengembangannya,” Kencana, 2015.
and N. S. K. B. S. Pohan, Zulfikar Abbas, Mhd Fuad Zaini Siregar, “Strategi Masyarakat Menghadapi Perilaku Buruk Remaja,” Khazanah J. Islam. Stud., pp. 1–15, 2022.
H. Gunawan, “Jenis pola komunikasi orang tua dengan anak perokok aktif di Desa Jembayan Kecamatan Loa Kulu Kabupaten Kutai Kartanegara,” Ejournal Ilmu Komun. 1.3, pp. 218–233, 2013.
M. Damayanti, “Pola Komunikasi Narapidana Wanita dalam Membangun Rasa Percaya Diri pada Anak (Studi Pada Narapidana di Lembaga Pemasyarakatan Perempuan Kelas IIA Malang,” Diss. Univ. Muhammadiyah Malang, 2018.
J. Winarno, “Emotional Intelegence Sebagai Salah Satu Faktor Penunjang Prestasi Kerja,” J. Manaj. Maranatha 8.1, pp. 12–19, 2008.
R. Auliana, “Komunikasi Interpersonal,” 2011.
and D. R. Maharani, Karlina Raudya, “Hubungan antara kecerdasan emosional dengan komunikasi interpersonal pada remaja siswa kelas X Di SMAN 15 SemarangNo Title,” J. EMPATI 9.4, pp. 280–286, 2020.
and M. A. Amin, Muliaty, Muh Shuhufi, “Studi Kasus Dalam Menanggulangi Kenakalan Remaja Melalui Komunikasi Keluarga,” Idaarah 3.1, pp. 8–19, 2019.
and H. P. S. Oktaviana, Clarisa Inda, “Pola Komunikasi Pengasuhan Ibu Single Parent,” Interak. Online 6.3, pp. 117–125, 2018.
and R. N. A. Christanti, Yana Dwi, “Hubungan Prokrastinasi Akademik Dengan Kecerdasan Spiritual Generasi Milenial,” Pedagog. J. Pendidik. 6.1, pp. 31–65, 2019.
and G. N. M. Ruminten, I. Kadek, “Peningkatan Mutu Pendidikan Keluarga Pada Era Milenial,” J. Pendidik. Dasar 4.2, pp. 184–189, 2019.
and A. F. Mukaromah, Fitri Sayidati, Akif Khilmiyah, “Pola Komunikasi Orang Tua Dalam Pembentukan Kecerdasan Sosial di Kalangan Remaja Milenial,” FOKUS J. Kaji. Keislam. dan Kemasyarakatan 5.1, pp. 95–120, 2020.
and B. W. Sulastyaningrum, Rizky, Trisno Martono, “Pengaruh kecerdasan intelektual, kecerdasan emosional, dan kecerdasan spiritual terhadap prestasi belajar mata pelajaran ekonomi pada peserta didik kelas XI IPS di SMA Negeri 1 Bulu Tahun Ajaran 2017/2018,” J. Pendidik. Bisnis dan Ekon. 4.2, 2019.
R. Ardianti, “Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Pola Asuh Orang Tua Di Rt. 04 Rw. 08 Kelurahan Muaralembu Kecamatan Singingi Kabupaten Kuantan Singingi,” Diss. Univ. Islam Riau, 2018.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.