Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Relationship Between Parents' Over Protective Behavior And Self-Adjustment In High School Students X In Sidoarjo


Hubungan Perilaku Over Protective Orang Tua Dengan Penyesuaian Diri Pada Siswa SMP X Di Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.1270

Keywords:

Perilaku Over Protective, Penyesuaian Diri, Siswa

Abstract

This study is motivated by problems related to self-adjustment that arise in one of the junior high schools in Sidoarjo. This research is a correlational quantitative research. The variables in this study are parents' over protective behavior and self-adjustment. The population is seventh grade junior high school students with a total of 337 students and the sample of this study amounted to 172 students. Determination of the sample using non-random sampling technique. Data collection uses a scale of over protective parental behavior and self-adjustment. The hypothesis in this study is that there is a negative relationship between over protective behavior of parents and self-adjustment in students. Data analysis using Spearmans's Rho product moment correlation test. The results showed that there was a negative relationship between parents' over protective behavior and self-adjustment with a value of r = -0.196 with a significance value of 0.010 (<0.05).

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Rahayu, “Hubungan dukungan sosial dan konsep diri dengan penyesuaian diri remaja kelas X SMA Angkasa I Jakarta,” IKRA-ITH Hum. J. Sos. Dan Hum., vol. 2, no. 2, pp. 75–81, 2018.

J. P. A. U. Dini, “Pengaruh Perilaku Over Protective Orang Tua Terhadap Kemampuan Penyesuaian Diri Anak,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 5, pp. 4128–4138, 2022.

D. Rifhany, “Hubungan antara Secure Attachment dengan Orangtua Terhadap Penyesuaian Diri pada Mahasiswa Perantau di STIS Ummul Ayman Meureudu.” Universitas Medan Area, 2019.

M. Aufara, “Hubungan Antara Persepsi Terhadap Perilaku Over-Protective Orang Tua Dengan Penyesuaian Diri Remaja.” Universitas Mercu Buana Yogyakarta, 2021.

A. Amin, “Hubungan Kepercayaan Diri Dengan Penyesuaian Diri Pada Remaja,” J. Psikol. J. Ilm. Fak. Psikol. Univ. Yudharta Pasuruan, vol. 5, no. 2, pp. 79–85, 2018.

E. N. Fitri and M. Marjohan, “Manfaat Layanan Konseling Kelompok dalam Menyelesaikan Masalah Pribadi Siswa,” J. Educ. J. Pendidik. Indones., vol. 2, no. 2, pp. 19–24, 2017.

F. E. Garnis and W. Widyastuti, “Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Penyesuaian Diri Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Negeri Sidoarjo,” Proyeksi J. Psikol., vol. 16, no. 1, pp. 92–99, 2021.

M. E. Musthofa, “Perilaku over protective orang tua dengan penyesuaian diri remaja di SMP Negeri 1 Wiradesa,” IJIP Indones. J. Islam. Psychol., vol. 2, no. 2, pp. 242–266, 2020.

H. Sa’diyah, “Pengaruh citra tubuh terhadap penyesuaian diri siswa-siswi kelas VII-VIII SMP NU Syamsuddin Malang.” Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, 2015.

S. A. Octavia, Motivasi belajar dalam perkembangan remaja. Deepublish, 2020.

P. Honggowiyono, Pertumbuhan dan perkembangan Peserta didik untuk Guru dan Calon Guru. Penerbit Gunung Samudera [Grup Penerbit PT Book Mart Indonesia], 2015.

E. N. Sari, “Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Penyesuaian Diri Siswa Kelas X SMA Adhiyaksa 1 Jambi,” Motiv. belajar, 2020.

S. Rahmi, “Pengaruh pendekatan perilaku kognitif terhadap tingkat penyesuaian diri siswa di kelas VII SMP Negeri 29 Makassar,” J. Psikol. Pendidik. Konseling Vol No, 2015.

B. Laia and B. Daeli, “Hubungan Kematangan Emosional dengan Penyesuaian Diri Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Faomasi Kecamatan Lahomi Kabupaten Nias Barat,” Couns. All (Jurnal Bimbing. dan Konseling), vol. 2, no. 2, pp. 12–24, 2022.

J. Jojon, T. D. Wahyuni, and S. Sulasmini, “Hubungan Pola Asuh Over Protective Orang Tua Terhadap Perkembangan Anak Usia Sekolah di SDN Tlogomas 1 Kecamatan Lowokwaru Malang,” Nurs. News J. Ilm. Keperawatan, vol. 2, no. 2, 2017.

B. Ardas, “Hubungan Antara Perilaku Over Protective Orang Tua Dengan Penyesuaian Diri Remaja,” Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Pekanbaru, 2010.

R. Ramadhani, “Komunikasi interpersonal orang tua dan anak dalam membentuk perilaku positif anak pada murid SDIT CORDOVA Samarinda,” J. Ilmu Komun., vol. 1, no. 3, pp. 112–121, 2013.

E. Susilawati and P. Purba, “Determinan Psikologis Yang Berhubungan Dengan Terjadinya Halusinasi Pendengaran Pada Pasien Gangguan Jiwa Di Ruang Rawat Inap RSJ Prof. Dr. Muhammad Ildrem Tahun 2017,” 2020.

R. Adawiah, “Pola asuh orang tua dan implikasinya terhadap pendidikan anak: Studi pada Masyarakat Dayak di Kecamatan Halong Kabupaten Balangan,” J. Pendidik. Kewarganegaraan, vol. 7, no. 1, pp. 33–48, 2017.

Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif,Kualitatif Dan R&D). Bandung, 2015.

S. Azwar, Reliabilitas dan validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2015.

Y. Syamsu, “Perkembangan Anak dan Remaja: Bandung,” PT. Rineka Cipta, 2006.

M. N. Ghufron and S. Rini Risnawita, “Teori-Teori Psikologi, yogyakarta,” Ar-Ruzz Media, vol. 1, no. 3, pp. 156–165, 2010.

A. Susanti and E. L. Widuri, “Penyesuaian diri pada anak taman kanak-kanak.” Universitas Ahmad Dahlan, 2013.

H. Ahmad, A. Z. Irfan, and D. Ahlufahmi, “Hubungan antara Pola Asuh Orang Tua dengan Penyesuaian Diri Siswa,” Realita J. Bimbing. dan Konseling, vol. 5, no. 1, 2020.

R. Y. Malau and F. Z. Nasution, “Hubungan antara perilaku over protective orang tua dengan penyesuaian diri remaja di Universitas Potensi Utama,” J. Mhs. Fak. Psikol., vol. 2, no. 1, pp. 62–71, 2021.

H. Rufaida and E. R. Kustanti, “The correlation between peer social support and adjustment to overseas students from Sumatra at the University of Diponegoro,” J. EMPATI, vol. 6, no. 3, pp. 217–222, 2018.

K. B. Hidayati and M. Farid, “Konsep diri, adversity quotient dan penyesuaian diri pada remaja,” Pers. J. Psikol. Indones., vol. 5, no. 02, 2016.

L. Himmah and D. R. Desiningrum, “Hubungan Kecerdasan Emosional dan Penyesuaian Diri pada Santri Remaja Kelas VII Pondok Pesantren Askhabul Kahfi,” J. Empati, vol. 6, no. 3, pp. 337–350, 2018.

M. H. Mahmudi and S. Suroso, “Efikasi diri, dukungan sosial dan penyesuaian diri dalam belajar,” Pers. J. Psikol. Indones., vol. 3, no. 02, 2014.

E. Marsha, S. Dahlan, and R. Widiastuti, “Hubungan Kepercayaan Diri dengan Penyesuaian Sosial Siswa,” ALIBKIN (Jurnal Bimbing. Konseling), vol. 7, no. 2, 2019.

Posted

2023-05-29