Phenomonology Study Of Mothers in Motivating Children’s Learning at Mentari Kecil Preschool, Tulangan, Sidoarjo
Studi Fenomonologi Pada Ibu Dalam Memotivasi Belajar Anak Di Paud Mentari Kecil Tulangan Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.1232Keywords:
Learning Motivation, Early Childhood Education ProgramsAbstract
The purpose of this study was to find out the phenomonological study of motivation for interest in learning in early childhood at Mentari Kecil PAUD. This study applies a qualitative approach, using triangulation data collection techniques and Miles and Huberman's interactive analysis techniques. The method used in this research is descriptive qualitative phenomonological study. The data collection technique interviews PAUD parents and teachers, conducts direct observations in the field and documents them to serve as supporting material for researchers. The results of the study found that in the child's learning process, the role of the family, especially parents, is important. How can they pay attention to their children while studying to facilitate their children when at home. However, there are factors that can hinder, for example environmental conditions that are not conducive and have a poor economic family background and lack of knowledge and insight of parents towards children's learning.
Downloads
References
A. K. Yahya, W. F. Abdullah, H. Imad, and M. H. Jumali, “Changes in doping state of (Tl, Pb) Sr1212 superconductors with Yb substitution at Sr site,” Phys. C Supercond. its Appl., vol. 463, pp. 474–477, 2007.
A. Tirmidziani, N. S. Farida, R. F. Lestari, R. Trianita, S. Khoerunnisa, and E. F. F. Khomaeny, “Upaya Menghindari Bullying Pada Anak Usia Dini Melalui Parenting,” Early Child. J. Pendidik., vol. 2, no. 1, pp. 59–65, 2018, doi: 10.35568/earlychildhood.v2i1.239.
S. Hanipudin, “Implementasi Metode Bernyanyi dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa di RA Baitussalam Wringinharjo Cilacap,” JEA (Jurnal Edukasi AUD), vol. 6, no. 2, p. 117, 2021, doi: 10.18592/jea.v6i2.4109.
B. Anak, T. Hasil, B. Anak, and D. I. Tk, “AL-IKHLAS BAH JAMBI,” 2022.
Y. Jafri, S. R. Yuni, and Y. P. Sari, “Bermain Game Online Dengan Motivasi Belajar Pada Anak Sekolah Dasar,” Pros. Semin. Kesehat. Perintis, vol. 1, no. 1, pp. 1–19, 2018.
S. Rahman, “Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar,” Merdeka Belajar dalam Menyambut Era Masy. 5.0, no. November, pp. 289–302, 2021.
R. N. Ambarukmi and D. Wijayanti, “Kajian Motivasi Belajar Dan Perhatian Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembeljaran Tematik,” Pros. Semin. Nas. PGSD, pp. 246–249, 2019.
N. Febrina and I. Isroah, “PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR AKUNTANSI MELALUI IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISION (STAD) PADA SISWA KELAS X AK 3 PROGRAM KEAHLIAN AKUNTANSI SMK BATIK PERBAIK PURWOREJO TAHUN AJARAN 2011/2012,” J. Pendidik. Akunt. Indones., vol. 10, Nov. 2012, doi: 10.21831/jpai.v10i2.916.
A. Susilo and M. Widiya, “Video animasi sebagai sarana meningkatkan semangat belajar mata kuliah media pembelajaran di STKIP PGRI Lubuklinggau,” J. Eduscience, vol. 8, no. 1, pp. 30–38, 2021.
A. ( Riska Dwi, “Pengaruh Efikasi Diri, Lingkungan Keluarga, Disiplin Belajar dan Fasilitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kewirausahaan Kelas XI SMKN 2 Pulau Punjung Kabupaten Dharmasraya. Sarjana thesis, STKIP PGRI SUMATERA BARAT.,” 2017.
A. D. Harizta and J. Ariati, “Hubungan Antara Komunikasi Interpersonal Orang Tua Dengan Motivasi Berprestasi Pada Siswa Sma Negeri 2 Semarang,” J. EMPATI, vol. 6, no. 1, pp. 7–10, 2017, doi: 10.14710/empati.2017.15084.
A. Rakhmaniar, “Hubungan Komunikasi Interpersonal Orang Tua Dan Anak Dengan Motivasi Dan Prestasi Pada Pembelajaran Jarak Jauh Di Paud Arvardia,” Paradig. POLISTAAT J. Ilmu Sos. dan Ilmu Polit., vol. 4, no. 2, pp. 121–138, 2021, doi: 10.23969/paradigmapolistaat.v4i2.3495.
J. H. Tan, A. Y. Ismanto, and A. Babakal, “HUBUNGAN ANTARA DUKUNGAN ORANG TUA DENGAN MOTIVASI BELAJAR PADA ANAK USIA SEKOLAH KELAS IV DAN V DI SD NEGERI KAWANGKOAN KALAWAT,” J. KEPERAWATAN, vol. 1, no. 1 SE-Articles, Aug. 2013, doi: 10.35790/jkp.v1i1.2191.
T. A. Data, “Teknik analisis data,” pp. 1–23, 2015.
Sardiman A.M, “Mengungkapkan Ada Beberapa Bentuk Dan Cara Untuk Menumbuhkan Motivasi Dalam Kegiatan Belajar Di Sekolah,” vol. 4, pp. 9–32, 2011.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.