Relationship between Achievement Motivation with Academic Stress in Student Ma Salafiyah Tanggulangin Sidoarjo
Hubungan antara Motivasi Berprestasi dengan Stres Akademik pada Siswa Ma Salafiyah Tanggulangin Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.1211Keywords:
Achievement Motivation, Academic Stress, Islamic Boarding SchoolAbstract
Education is a process that needs to be done to get a balance and perfection in the process of forming individuals and society. In this era of technological advances, there are several schools based on Islamic boarding schools or, dormitories. Islamic boarding school-based schools are very different from formal schools in general, the purpose of this research is to find out how high academic stress will affect the achievement motivation of students who are within the scope of Islamic boarding schools. This research uses quantitative methods, where research using quantitative methods is a scientific method because it fulfills scientific principles that are concrete or empirical, objective, measurable, rational, and systematic. Using correlational quantitative methods,. Correlational research aims to investigate the extent of variation in one or more other variables, based on the correlation coefficient.
Downloads
References
N. Doktor et al., “PENDIDIKAN DALAM UPAYA MEMAJUKAN TEKNOLOGI,” 2013.
A. Kholijah Siregar and Mp. Dosen PIAUD, “MADRASAH SEBAGAI LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA, 2018.”
H. Adhi Mulya, E. Sri Indrawati, and J. S. Soedarto Tembalang Semarang, “HUBUNGAN ANTARA MOTIVASI BERPRESTASI DENGAN STRES AKADEMIK PADA MAHASISWA TINGKAT PERTAMA FAKULTAS PSIKOLOGI UNIVERSITAS DIPONEGORO SEMARANG,” 2016.
M. Barseli, R. Ahmad, and I. Ifdil, “Hubungan stres akademik siswa dengan hasil belajar,” J. Educ. J. Pendidik. Indones., vol. 4, no. 1, p. 40, Apr. 2018, doi: 10.29210/120182136.
N. Barselii, Mufadhal ;Ifdil, Ifdil;Nikmarijal, “Hasil Pemantauan Status Gizi (PSG) Dikes Prov Bali tahun 2017,” J. Konseling dan Pendidik., vol. 5, no. 2005, pp. 143–148, 2017.
D. K. Pramesta and D. K. Dewi, “Hubungan antara efikasi diri dengan stres akademik pada siswa di SMA X,” J. Penelit. Psikol., vol. 8, no. 7, pp. 23–33, 2021, [Online]. Available: https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/character/article/view/41594
M. H. Fitri and A. Kusumaningrum, “i RELATIONSHIP BETWEEN PEER SUPPORT AND ACADEMIC STRESS ON BOARDING HIGH SCHOOL STUDENTS, 2020.”
J. Bimbingan, D. Konseling, F. Tarbiyah, and D. I. Keguruan, “FAKTOR YANG MEMPENGARUHI STRES AKADEMIK MENGHADAPI KULIAH DARING PADA MAHASISWA IAIN BATUSANGKAR SKRIPSI Ditulis Sebagai Syarat untuk Memperoleh Gelar Sarjana (S-1) Jurusan Bimbingan dan Konseling Oleh: WENDA ASMITA NIM 1730108085,” 2021.
N. M. Yusuf and J. M. Yusuf, “Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Stres Akademik,” Psyche 165 J., pp. 235–239, 2020, doi: 10.35134/jpsy165.v13i2.84, 2020.
D. D. Sagita, D. Daharnis, and S. Syahniar, “Hubungan Self Efficacy, Motivasi Berprestasi, Prokrastinasi Akademik Dan Stres Akademik Mahasiswa,” Bikotetik (Bimbingan dan Konseling Teor. dan Prakt., vol. 1, no. 2, p. 43, 2017, doi: 10.26740/bikotetik.v1n2.p43-52.
F. Dakwah, U. Raden, I. Lampung, and S. A. Id, “Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam VII (II) (2017) ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG BERPENGARUH TERHADAP MOTIVASI BERPRESTASI MAHASISWA PRODI MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM FAKULTAS TARBIYAH DAN KEGURUAN UIN RADEN INTAN LAMPUNG Sri Ilham Nasution”, 2017.
Al-Faruq, Fathurrahman. “HUBUNGAN ANTARA MOTIVASI BERPRESTASI DENGAN FLOW AKADEMIK PADA ANGGOTA MENWA SATUAN 042/IB UIN SUSKA RIAU SKRIPSI, 2015.”
I. Istianah, “HUBUNGAN MOTIVASI BERPRESTASI DAN SELF EFFICIACY DENGAN ADVERSITY QUESTION SISWA KELAS ( SMP NEGERI 2 BRANGSONG TAHUN AJARAN 2016/2017 KEC. BRANGSONG KAB. KENDAL,” Univ. negeri semarang, vol. 1, p. 77, 2017.
F. Yusup Program Studi Tadris Biologi and F. Tarbiyah dan Keguruan, “UJI VALIDITAS DAN RELIABILITAS INSTRUMEN PENELITIAN KUANTITATIF,” Januari-Juni, vol. 7, no. 1, pp. 17–23, 2018.
T. A. Karina and M. Jannah, “Hubungan antara Motivasi Berprestasi dengan Stres Akademik pada Atlet Pelajar di SMA Negeri Olahraga Jawa Timur,” Jurursan Psikologi, Fak. Ilmu Pendidikan, UNESA, vol. 8, no. 4, pp. 1–10, 2021.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.