The Effect of Quizalize Media on Arabic Language Learning Motivation of Grade XI Students at SMA Muhammadiyah 2 Sidoarjo
Pengaruh Media Quizalize terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas XI di SMA Muhammadiyah 2 Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.9591Keywords:
Quizalize, learning motivation, Arabic, interactive learning mediaAbstract
This study aims to analyze the effect of using Quizalize on Arabic learning motivation among 11th-grade students at SMA Muhammadiyah 2 Sidoarjo. The study was motivated by students’ low learning motivation, as Arabic lessons are still dominated by lecture methods despite the school’s adequate technological facilities. Using a quantitative approach with a quasi-experimental method and a One Group Pretest-Posttest Design, the research involved 32 students from class XI-4. Data were collected through a motivation questionnaire consisting of 20 statements covering five indicators: interest, attention, need for success, perseverance, and satisfaction. Data analysis employed descriptive and inferential statistics using the Paired Sample t-Test. The results showed an increase in the average motivation score from 70.19 (pretest) to 81.34 (posttest) with a significance value of 0.000 (<0.05). Therefore, Quizalize positively and significantly enhances students’ motivation to learn Arabic, making it an effective and engaging learning medium.
Downloads
References
L. D. Sanga and Y. Wangdra, “Pendidikan Adalah Faktor Penentu Daya Saing Bangsa,” Sep. 2023, [Online]. Available: https://ejournal.upbatam.ac.id/index.php/prosiding/article/view/8067/3386
J. Sari Nasution, “HUBUNGAN ANTARA MOTIVASI BELAJAR DAN MINAT BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA ARAB PADA SISWA KELAS VIII SMPIT FAJAR ILAHI BATAM,” Jurnal AS-SAID, vol. 2022, no. 1.
U. Hasanah, S. Masitoh, Z. K. Dealova, M. Yunus, G. R. Frimananda, and Prihantini, “FAKTOR PENUNJANG KEBERHASILAN DALAM PROSES PEMBELAJARAN SISWA SEKOLAH DASAR,” Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, vol. 8 No. 1, 2025, [Online]. Available: file:///Users/air/Downloads/151.+FAKTOR+PENUNJANG+KEBERHASILAN+DALAM+PROSES+PEMBELAJARAN+SISWA+SEKOLAH+DASAR.pdf
H. Cikka and M. Iksan Kahar, “STRATEGI GURU DALAM MENINGKATKAN INTERAKSI DAN MINAT BELAJAR TERHADAP KEBERHASILAN PESERTA DIDIK DALAM MENGHADAPI PEMBELAJARAN TATAP MUKA DI MASA PANDEMI COVID 19,” Guru Tua : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, vol. 4, no. 2, pp. 9–18, 2021, [Online]. Available: https://core.ac.uk/download/pdf/483327019.pdf
D. Saputra and M. Fidri, “PENGGUNAAN MEDIA FLASHCARD DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB UNTUK PENGUASAAN KOSA KATA,” Jurnal AS-SAID, vol. 2022, no. 1.
S. Nadhifa, A. Norratimah, and H. Saputra, “Istikhdam wasilat ‘Wordwall’ litaqyiim ta’liim allughah alarabiyyah lilssaff alssabi’ bimidrasat Nakhdat Wathan alddiniyyah alislamiyyah almutawassitah alislamiyyah fi Tababan,” 2024.
M. Soleh and T. Al Anshori, “Tathwir wasaith taalim allughah al arabiyyah ala asas Google Sites litahsin taallum al mufradat litullab al saff al sadis bi madrasah al ibtidaaiyyah al islamiyyah Shadhili,” 2024.
A. Juneva, J. Keguruan, J. Keguruan, D. Dawa, and M. Keguruan, “PERAN INOVASI TEKNOLOGI DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN DI ERA DIGITAL,” Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP), vol. 3, no. 4, pp. 117–123, 2025.
A. N. Hakim and L. Yulia, “Pediaqu: Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora DAMPAK TEKNOLOGI DIGITAL TERHADAP PENDIDIKAN SAAT INI,” Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, vol. 3, no. 1, 2024, [Online]. Available: https://publisherqu.com/index.php/pediaqu
M. Hermawati and A. Kurnia Solihin, “PEMANFAATAN MEDIA KAHOOT SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF SISWA,” Jurnal PKM: Pengabdian kepada Masyarakat.
S. A. Febrianti and F. Fahyuni, “The Effectiveness of Wordwall Educational Game Media on the Learning Outcomes of Class X Students in Imla’ Subjects [Efektivitas Media Game Edukasi Wordwall Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Dalam Mata Pelajaran Imla’].”
M. Arabic, A. N. Azkiyya, M. Zaenuri, and S. Islam, “Faaliyat Istikhdam Lughbat MiSK Arabic fi Taziz Istijab al Mufradat al Lughawiyah lada at Tullab fi al Madrasah al Mutawassitah al Islamiyah,” Journal of Arabic Education, vol. 05, p. 1, 2025, doi: 10.55352/pba.v5i1.1611.
S. H. Makatita and Azwan, “Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X Mia Di SMA Negeri 2 Namlea,” 2021.
N. Z. Elvira and H. Nirwana, “Studi Literatur: Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran,” Jurnal Literasi Pendidikan, vol. 1, no. 2, 2022, doi: 10.56480/eductum.v1i2.767.
Herwati et al., Motivasi Dalam Pendidikan. Malang: PT. Literasi Nusantara Abadi Grup, 2023.
H. Pagarra Ahmad Syawaluddin Wawan Krismanto Sayidiman, MEDIA PEMBELAJARAN. Badan Penerbit UNM, 2022.
U. A. S. Marpaung, I. S. Nasution, and M. A. T. S. Saragih, “Pengaruh Penggunaan Gamification Berbasis Quizalize terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran PPKn Materi Simbol Keragaman Agama,” JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), vol. Volume 8, Nomor 3, 2025.
Syahwinsyah, I. Fitriati, Ahyar, A. R. Hakim, and A. Prayudi, “PENGEMBANGAN E-EVALUASI QUIZALIZE BERBASIS GAMIFIKASI UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA,” Jurnal Inovasi Pendidikan dan Sains, vol. Vol. 6 No.1, 2025.
M. Rachmawati, A. K. Fahmi, and A. Sirait, “Reviewing Listening Arabic Skill using the Quizalize Application,” Izdihar : Journal of Arabic Language Teaching, Linguistics, and Literature, vol. 6, no. 1, May 2023, doi: 10.22219/jiz.v6i1.25261.
D. A. Fauzi, “Penggunaan media quizalize untuk meningkatkan kemampuan mufrodat siswa: Studi quasi eksperimen pada siswa kelas XI di MAN 2 Kota Bandung,” Thesis (Sarjana), UIN SUnan Gunung Djati Bandung, Bandung, 2023.
J. Abdussamad et al., “BUKU REFERENSI METODE PENELITIAN KUANTITATIF, KUALITATIF, DAN MIXED METHODE.”
M. Bahak Udin By Arifin and Aunillah, Buku Ajar Statistik Pendidikan. UMSIDA Press, 2021.
M. Iqbal, S. Amuntai, H. Sungai Utara, and K. Selatan, “EFEKTIVITAS PROJECT BASED LEARNING (PjBL) DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI MTs NIPI RAKHA AMUNTAI.”
A. Fariha, A. Solihah, D. M. Miftah Nur, and U. Sunan Kudus, “Pemanfaatan Media Video Animasi Berbasis Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa,” vol. 02, no. 03, 2025.
M. A. Nisa and R. Susanto, “Pengaruh Penggunaan Game Edukasi Berbasis Wordwall Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Motivasi Belajar,” JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), vol. 7, no. 1, p. 140, Aug. 2022, doi: 10.29210/022035jpgi0005.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
