Development of E-Book ZUKU (Zakat for the Welfare of the People) As a Learning Media for Zakat Material for Student
Pengembangan E-Book ZUKU (Zakat Untuk Kesejahteraan Umat) Sebagai Media Pembelajaran Materi Zakat untuk Siswa
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.9481Keywords:
E-book, zakat, ZUKU, learning media, ADDIEAbstract
This study aims to develop an e-book learning medium entitled ZUKU (Zakat for the Welfare of the People) as a means of teaching zakat material to 10th grade high school students. The background of this study stems from the low level of student understanding of zakat practices due to the limitations of the learning strategies and media used by teachers. The research used the Design and Development (D&D) method with the ADDIE model, which consists of five stages, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. In the development stage, the e-book was designed using the Canva digital platform, utilizing visuals, animations, videos, illustrations to make it more attractive and easier to understand. The resulting product was then tested on 10th grade high school students. The evaluation results showed that the ZUKU e-book was effective in increasing learning motivation, understanding of the concept of zakat, and encouraging social awareness among students.
Downloads
References
I. Subqi, “Penggunaan Media Youtube dalam Meningkatkan Hasil Belajar Materi Zakat dan Hikmahnya di Madrasah Aliyah Miftahul Ulum,” J. Teknol. Pendidik. J. Penelit. dan Pengemb. Pembelajaran, vol. 6, no. 2, pp. 142–151, 2021.
S. Sa, D. P. Aulia, I. Permatasani, and A. Nuraeni, “Pengembangan E-Book BERAKSI Berbasis Heyzine tentang Infak dan Sedekah Pembelajaran PAI Kelas V,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 6, no. 2, pp. 1627–1641, 2024.
T. Susilawati and Rusdinal, “Pengembangan Media Pembelajaran E-Book Berbasis Blended Learning Tematik Terpadu Di Kelas Iv Sekolah Dasar,” J. Cakrawala Pendas, vol. 8, no. 2, pp. 378–387, 2022, doi: 10.31949/jcp.v8i2.2285.
A. Lailan, “Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pembelajaran,” SENTRI J. Ris. Ilm., vol. 3, no. 7, pp. 3257–3262, 2024, doi: 10.55681/sentri.v3i7.3115.
F. A. Zahwa and I. Syafi’i, “Pemilihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi,” Equilib. J. Penelit. Pendidik. dan Ekon., vol. 19, no. 01, pp. 61–78, 2022, doi: 10.25134/equi.v19i01.3963.
A. P. Wulandari, A. A. Salsabila, K. Cahyani, T. S. Nurazizah, and Z. Ulfiah, “Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar,” J. Educ., vol. 5, no. 2, pp. 3928–3936, 2023, doi: 10.31004/joe.v5i2.1074.
S. Nabila, I. Adha, and R. Febriandi, “Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book Berbasis Kearifan Lokal pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 5, pp. 3928–3939, 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i5.1475.
M. Hasan, Milawati, Darodjat, H. Khairani, and T. Tahrim, Media Pembelajaran. 2021.
I. M. Laily, A. P. Astutik, and B. Haryanto, “Instagram sebagai Media Pembelajaran Digital Agama Islam di Era 4.0,” Munaddhomah J. Manaj. Pendidik. Islam, vol. 3, no. 2, pp. 160–174, 2022, doi: 10.31538/munaddhomah.v3i2.250.
Suhendri, “Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah,” vol. 11, pp. 1058–1066, 2023, [Online]. Available: https://bangka.tribunnews.com/2023/10/14/pemanfaatan-teknologi-dalam-pembelajaran-pendidikan-agama-islam-di-sekolah
A. H. Simamora, N. Jampel, and I. M. Tegeh, “E-Book Berdasarkan Model Pembelajaran Berbasis Proyek pada Mata Kuliah Media Pembelajaran,” J. Pedagog. dan Pembelajaran, vol. 5, no. 1, pp. 64–74, 2022, doi: 10.23887/jp2.v5i1.46353.
D. Y. Mitia Arizka Wardani, Aiman Faiz, “Pengembangan Media Interaktif Berbasis E-Book Melalui Pendekatan SAVI Pada Pembelajaran IPA Kelas IV Sekolah Dasar,” DWIJA CENDEKIA J. Ris. Pedagog., vol. 5, 2021.
Y. F. Br Ginting and H. Simamora, “Penggunaan E-Book Dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar,” Edu Cendikia J. Ilm. Kependidikan, vol. 1, no. 01, pp. 36–39, 2022, doi: 10.47709/educendikia.v1i01.1774.
A. Rizky, H. Mansur, R. Adawiah, and U. L. Mangkurat, “Evaluasi Media Pembelajaran E-Book Pada Bidang Studi Ilmu Pengetahuan Alam Sekolah Menengah Pertama,” J. Instr. Technol. J-INSTECH, vol. 1, no. 2, pp. 117–122, 2020.
E. Melati, A. D. Fayola, I. P. A. D. Hita, A. M. A. Saputra, Z. Zamzami, and A. Ninasari, “Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar,” J. Educ., vol. 6, no. 1, pp. 732–741, 2023, doi: 10.31004/joe.v6i1.2988.
F. S. Ikram, Z. H., Riyadi, A. R., & Murron, “Pengembangan Fun Thinkers Book Pada Mata Pelajaran PPKn Materi Kerja Sama Kelas III SD 67 JPGSD,” J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 7, no. 2, p. 67, 2022.
A. A. Fitriani, L. Purnamasari, N. ’ Man Hakim, and A. N. Aeni, “Pengembangan E-Book Interaktif Penyajur untuk Menumbuhkan Sikap Jujur bagi Kelas V SD,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 7, no. 1, pp. 4272–4279, 2023.
F. U. Khalifah, K. Hikmah, and M. Pd, “The Development of E-book-based Al-Karmaji Books to Support Muhadatsah Learning in eLKISI High School Mojokerto . [ Pengembangan Buku Saku Al-Karmaji Berbasis E-book Untuk Menunjang Pembelajaran Muhadatsah Di SMA eLKISI Mojokerto ],” Dev. E-book-based Al-Karmaji Books to Support Muhadatsah Learn. eLKISI High Sch. Mojokerto . [ Pengemb. Buku Saku Al-Karmaji Berbas. E-b. Untuk Menunjang Pembelajaran Muhadatsah Di SMA eLKISI Mojokerto ].
S. B. Y. Putri Nurhasanah, Rika Hayani Putri and A. N. Aeni, “Pengembangan E-Book Interaktif untuk Meneladani Perilaku Jujur pada Siswa Kelas 2 SD dari Kisah Nabi Muhammad ( ),” J. Pendidik. Tambusai, vol. 7, no. 1, pp. 4351–4357, 2023, [Online]. Available: file:///C:/Users/USER/Downloads/astuti,+546.+Artikel_Putri+N_S6+4351-4357.pdf
S. U. Ningrum, I. P. Leksono, and U. Rohman, “Pengembangan Media Ajar E-Book Berbasis Sains Model Addie Di Taman Kanak-Kanak,” JIPI (Jurnal Ilm. Penelit. dan Pembelajaran Inform., vol. 7, no. 3, pp. 958–968, 2022, doi: 10.29100/jipi.v7i3.3154.
W. Ciptaningtyas, B. A. Mukmin, and K. E. Putri, “E-Book Interaktif Berbasis Canva Sebagai Inovasi Sumber Belajar Materi Sistem Pencernaan Manusia Kelas V SD,” J. Pemikir. dan Pengemb. Sekol. Dasar, vol. 10, no. 2, pp. 160–174, 2022, doi: 10.22219/jp2sd.v10i2.21788.
R. A. Fitriani, A. N. Aeni, R. Nur’Azizah, and A. R. Ramadhanty, “Pengembangan E-Book BUDINKAH (Buku Digital Infaq dan Sedekah) sebagai Media Pembelajaran PAI untuk Siswa Kelas VI SD,” Al-Madrasah J. Pendidik. Madrasah Ibtidaiyah, vol. 7, no. 2, p. 812, 2023, doi: 10.35931/am.v7i2.2091.
Alfionita Frederika Marindo, Maria Yuliana Kua, Fransiskus Xaverius Dolo, and Dek Ngurah Laba Laksana, “Pengembangan E-Book Berbasis Canva pada Pembelajaran IPAS Materi Sistem Pencernaan Manusia bagi Siswa SD Kelas V,” J. Pendidik. Mipa, vol. 15, no. 2, pp. 670–679, 2025, doi: 10.37630/jpm.v15i2.2815.
F. Francisca, J. O. V. Zahra, S. H. Anggraeni, and A. N. Aeni, “Pengembangan E-book BUDIMAS ‘Buku Digital Agama Islam’ untuk Pembelajaran PAI pada Siswa Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 6, no. 3, pp. 5268–5277, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i3.3043.
A. N. Aeni et al., “Penggunaan E-Book MARKIZA (Mari Kita Zakat) sebagai Media Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 07, no. 01, pp. 4340–4350, 2023, [Online]. Available: https://doi.org/10.31004/jptam.v7i1.5926
S. A. K. Muslim, N. N. Asha, S. U. Hasanah, and A. N. Aeni, “Pengembangan EKIDA ” Ebook Kisah Dakwah ” Kisah Nabi Muhammad SAW Hijrah Ke Madinah Kelas IV SD Pendidikan Agama Islam Berbasis Canva,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 8, no. 2, pp. 19383–19393, 2024, [Online]. Available: https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/15239/11529
A. N. Fariza, D. S. Resvia, R. A. Ariella, and A. N. Aeni, “Pengembangan Buku Cerita Digital Bukber (Buku Berbakti) pada Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar,” Attract. Innov. Educ. J., vol. 6, no. 1, pp. 591–602, 2024, [Online]. Available: https://www.attractivejournal.com/index.php/aj/
F. Adzani, A. Taqiyuddin, and A. N. Aeni, “Pengembangan E-Book Interaktif Quranic Quest Materi Mengaji Dan Mengkaji Surah At-Tin Pada Pembelajaran PAI Dan Budi Pekerti Kelas IV Sekolah Dasar,” Elem. J. Ilm. Pendidik. Dasar Islam, vol. 6, pp. 49–59, 2024.
N. Kamelia, L. Novebrianty, O. Ramadani, and A. N. Aeni, “PENGEMBANGAN E-BOOK ‘NADA BUKHU’ (Nabi Adam Dan Buah Khuldi) Berbasis Web Pada Pembelajaran PAI Kelas 1 SD di SDN Karapyak I Sumedang,” Al-Ulum J. Pemikir. dan Penelit. ke Islam., vol. 11, no. 3, pp. 321–334, 2024, doi: 10.31102/alulum.11.3.2024.321-334.
S. Desviana, U. Pendidikan, I. Kampus, and S. Indonesia, “Pengembangan E-book Berbasis Heyzine Flipboo ‘ WASIBASUL ’ tentang Sifat Wajib Bagi Rasul Pada Pembelajaran PAI Kelas 2 SD,” vol. 5, no. 1, pp. 13–27, 2025.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
