Analysis of Learning Maharah Qira’ah Book Al-Ashri at Muhammadiyah 2 Sidoarjo High School
Analisa Pembelajaran Maharah Qira’ah Buku Al-Ashri di SMA Muhammadiyah 2 Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.9374Keywords:
Learning, Maharah Qira'ah, Al-Ashri BookAbstract
This study aims to determine the preparation, implementation, and evaluation of teachers in teaching maharah qira'ah in the Al-Ashri book, as well as identify the inhibiting and supporting factors in Arabic language learning. The method used is descriptive qualitative with interview, observation, and documentation techniques. The results show that teachers use drill, discussion, and communicative methods combined with games, as well as PPT media and additional texts from the Al-Ashri book. The main obstacle is that some students do not have a foundation in learning Arabic, while supporting factors are the existence of the Quran Reading Team activity and the use of games in learning.
Downloads
References
D. A. Z. 2 Ayu Desrani1, “Pengembangan Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab di Masa Pandemi Covid-19”.
F. S. A. Rusmana, “ISTIKHDĀM LU’BAH AL-ALGHĀZ AL-‘ARABIYYAH WA TARTĪB ALJUMLAH FĪ TA’LĪM AL-LUGHAH AL-‘ARABIYYAH LITARQIYAH MAHĀRAH KITĀBAH,” vol. 2, no. 1, pp. 91–103, 2023, doi: 10.15575/ta.v2i2.24831.
D. Tresnawati and R. F. Rizqi, “Rancang Bangun Aplikasi Pengenalan Dasar Bahasa Arab Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Android,” J. Algoritm., vol. 14, no. 2, pp. 443–451, 2015, doi: 10.33364/algoritma/v.14-2.443.
A. Nurcholis and S. I. Hidayatullah, “Tantangan Bahasa Arab sebagai Alat Komunikasi di Era Revolusi Industri 4.0 pada Pascasarjana IAIN Tulungagung,” Arab. J. Bhs. Arab, vol. 3, no. 2, p. 283, 2019, doi: 10.29240/jba.v3i2.999.
A. Rathomi, “Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Qira’Ah Melalui Pendekatan Saintifik,” Ta’dib J. Pendidik. Islam, vol. 8, no. 1, pp. 558–565, 2019, doi: 10.29313/tjpi.v8i1.4315.
Rusdi, “tajdid taelim maharat alqira’ah (tahlil darurat ’adawat alaistifham fi taelim maharat alqira’ah)”.
I. Haryono and K. Hikmah, “The Application Of The Contextual Teaching And Learning (CTL) Model In Arabic Language Learning To Improve The Learning Outcomes,” Buana Pendidik. J. Fak. Kegur. dan Ilmu Pendidik., vol. 19, no. 1, pp. 45–60, 2023, doi: 10.36456/bp.vol19.no1.a6241.
U. F. A. Dilla and N. Anwar, “Analisis Pembelajaran Maharah Qira’ah pada Siswa Kelas VI: Tantangan dan Solusi,” Indones. J. Law Econ. Rev., vol. 14, no. 2, pp. 6–14, 2022.
M. Darmawan and M. Surya, “Efektivitas pemanfaatan media buku digital dalam meningkatkan penguasaan konsep dan keterampilan berpikir kritis peserta didik melalui pembelajaran kontekstual,” J. Teknol. Pembelajaran, vol. 2, no. 2, pp. 296–313, 2017.
S. R. Fuzielestari, I. Akzam, and Alfitri, “juhud tarqiat maharat alqira’at lilmubtadiiyn bitatbiq tariqat almaqtae ) SYLLABIC METHOD ( litalamidh alfasl aleashir bialmadrasat althaanawiat al’iislamiat ya.b.k.l kibriy ) YPKL KEPRI,” pp. 1–6, 2021.
A. Supianudin and A. F. Rohman, “Istikhdām Tarīqah Al-Qawā’id Wa Al-Tarjamah Bi Mu’jam Al-Lughah Al-‘Arabiyyah ‘Alā Asās Mobile Fī Ta’līm Al-Lughah Al-‘Arabiyyah Li Tarqiyah Mahārah Al-Qirāah,” Tadris Al-’Arabiyyah J. Pendidik. Bhs. Arab dan Kebahasaaraban, vol. 3, no. 1, pp. 63–80, 2024, doi: 10.15575/ta.v3i1.34137.
F. A. Romadhoni and N. Anwar, “STUDI ANALISIS PERBANDINGAN: PEMBELAJARAN MAHARAH QIRA’AH DI PRODI PBA UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SIDOARJO INDONESIA DAN PRODI PBA UNIVERSITI SULTAN ZAINAL ABIDIN MALAYSIA,” vol. 09, no. September, pp. 1–23, 2016.
A. Basith, “tadris maharat alqira’at fi easr aleawlama”.
Usaila, Abdul Rohman Sudesi, and Shofil Fikri, “Desain Dan Analisis Media Pembelajaran Qira’ah,” Muhadasah J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 5, no. 2, pp. 147–163, 2023, doi: 10.51339/muhad.v5i2.1040.
MOHAMAD CHANRA, “Analisis Kesulitan Belajar Qira’Ah Pada Pesertadidikdalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Mts Al Khairaat Biromaru,” p. 52, 2023.
M. Mabrurrosi, “Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Karya Dr. D. Hidayat,” Al-Irfan J. Arab. Lit. Islam. Stud., vol. 3, no. 2, pp. 237–257, 2020, doi: 10.36835/al-irfan.v3i2.4016.
R. S. Sasmita, “Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar,” J. Pendidik. Dan Konseling, vol. 1, pp. 1–5, 2020.
U. Hanifah, “PENTINGNYA BUKU AJAR YANG BERKUALITAS DALAM MENINGKATKAN EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN BAHASA ARAB,” Tarbiyah, J. Ilmu, vol. 3, no. 1, 2014.
M. A. Amrulloh, “ANALISIS KESALAHAN PENERAPAN QAWA’ID PADA BUKU AJAR BAHASA ARAB,” Al-Tadzkiyyah J. Pendidik. Islam, vol. 6, pp. 46–65, 2015.
K. Hikmah and R. Astuti, “Analisis Perbandingan Kualitas Buku Teks Bahasa Arab Ta’lim Al-Lughoh Al-Arobiyah Dan Al-‘Ashri : Kajian Isi, Penyajian Dan Bahasa,” Halaqa Islam. Educ. J., vol. 2, no. 1, pp. 12–29, 2018, doi: 10.21070/halaqa.v1i1.1608.
L. Khoiriyyah, M. M. Arifin, and D. Mardani, “Analisis Maharatul Qira’ah Siswa Madrasah Tsanawiyah,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 5, no. 2, pp. 961–971, 2023, doi: 10.31004/edukatif.v5i2.4853.
F. S. N. Iis Susiawati, Dadan Mardani, “PEMBELAJARAN MAHARAH QIRAAH UNTUK PENGUASAAN MAKNA TEKS TENTANG PENDIDIKAN KARAKTER,” pp. 21–33.
S. Fatimah, M. I. Mukmin, and A. Saifudin, “Peningkatan Kemampuan Maharah Al-Qira’ah Bagi Siswa-Siswi Kelas VII-KMelalui Model Pembelajaran Inquiri Di Madrasah Tsanawiyah Negeri 2Malang,” Proceeding Int. Conf. Islam. Educ. Challenges Technol. Lit. Fac. Educ. Teach. Training, Univ. Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, vol. 4, no. Mi, pp. 347–356, 2019.
M. Musfiqon, Metode Penelitian Pendidikan. 2012.
Y. Muri, Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualiatif, dan Penlitian Gabungan. Jakarta, 2014.
S. Putrianingsih, A. Muchasan, and M. Syarif, “Peran Perencanaan Pembelajaran Terhadap Kualitas Pengajaran,” Inovatif, vol. 7, no. 1, pp. 206–231, 2021, [Online]. Available: http://jurnal.iaih.ac.id/index.php/inovatif/article/view/211/120
M. N. Hasibuan and Halimatus Sa’diyah, “Metode Contextual Teaching And Learning Dalam Pembelajaran Maharah Qira’ah,” Revorma J. Pendidik. dan Pemikir., vol. 3, no. 1, pp. 26–41, 2023, doi: 10.62825/revorma.v3i1.35.
S. R. U. Iya, “Meningkatkan kemampuan bahasa arab siswa dengan pendekatan multi strategi,” vol. VI, no. 2, pp. 297–314, 2022.
A. Triyana, M. Deddy, and F. M. Rachma, “KEMAHIRAN MEMBACA TEKS BAHASA ARAB THE RELATIONSHIP BETWEEN THE PROFICIENCY OF READING AL- QUR ’ AN AND THE PROFICIENCY OF READING ARABIC TEXTS,” vol. 2, no. 2, pp. 122–130.
H. Kristiani, E. I. Susanti, N. Purnamasari, M. Purba, M. Y. Saad, and Anggaeni, Model Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi (Differentiated Instruction) pada Kurikulum Fleksibel sebagai Wujud Merdeka Belajar di SMPN 20 Tanggerang Selatan. 2021.
Parihin, “Penggunaan Metode Permainan dalam Pembelajaran Bahasa Arab untuk Meningkatkan Motivasi dan Partisipasi Siswa Kelas XI MQNH Putri,” J. Matluba J. Pendidik. Bhs. dan Sastra Arab, vol. 1, no. 2, pp. 136–150, 2023.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
